فریادهایی که گوش شنوا ندارند؛

پرونده بیمه شدگان کارگر متقاضی بازنشستگی باز پس فرستاده شد!

شورای نگهبان به دلیل بار مالی طرح بیمه شدگان کارگر آن را خلاف قانون دانست به همین دلیل این طرح مجددا به مجلس برگردانده می شود و دوباره با نظر کارشناسان و متخصصیان بررسی و ایرادات آن رفع خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، بازنشستگی به معنی کناره‌گیری از ادامه شغل در اثر بالا بودن سن و گاه در پی بیماری و ازکارافتادگی است.این روزها افراد زیادی به امید بازنشستگی اقدام به پرداخت حق بیمه به بزرگترین سارمان بیمه گر کشور میکنند تا شاید در دوران پیری کمکی باشد بر تامین ارزاق روزانه آنها.
اما این روزها سازمان تامین اجتماعی کانون توجه بسیاری از افراد است  تا ببینند آیا امکان بازنشستگی افراد با سابقه 10 سال و کمتر از 10 سال بیمه پردازی وجود دارد؟!
جورابچی یکی از بیمه شدگانی است که با وجود داشتن 8 سال سابقه بیمه پردازی به دنبال بازنشستگی است ،وی میگوید :دیگر توانایی پرداخت حق بیمه را ندارم و در تلاشم تا ببینم امکانی وجود دارد تا با همین مقدار سابقه بازنشسته شوم.
مظفریان دیگر بیمه شده سازمان تامین اجتماعی است که به جد پیگیر مسئله بازنشستگی خود است.
وی در صحبت هایش با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت : سازمان تامین اجتماعی سازمان ثروتمندی است و تامین هزینه مستمری افراد برای چنین سازمانی در صورت تحمیل بار مالی آنچنان زیاد نیست ، چرا که در این صورت دیگر نیازی نیست تا تامین اجتماعی حقوق کامل را بپردازد و به میزان سابقه بیمه پردازی شخص بیمه شده حقوق دریافت میکند.
اما در این باره نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی معتقداست : کل دارایی شرکت سرمایه‌گذاری سازمان تامین اجتماعی 120 هزار میلیارد تومان است. در صورتی که سالانه سازمان تامین اجتماعی با یک میلیون و 850 هزار نفر مستمری‌بگیر 26 هزار میلیارد تومان فقط بابت پرداخت مستمری‌ها هزینه می‌کند.
پورابراهیمی یاداور شد : در صورتی که در سا‌ل‌های آینده تعداد مستمری‌بگیران به 3 میلیون نفر می‌رسد و باید هزینه‌های بیشتری را در این خصوص صرف کنیم. بنابراین با وضعیت فعلی شرکت‌های شستا نباید هزینه‌های اضافی را تحمیل کند.
دبیر هیات امنای سازمان تامین اجتماعی  با اشاره به اینکه  سازمان تامین اجتماعی برای اجرای قانون پرداخت مستمری به افراد با کمتر از 10 سال سابقه با مشکل کمبود اعتبار و منابع روبرو است افزود : با توجه به وضعیت فعلی سازمان، تامین اجتماعی برای اجرای این قانون با مشکل اعتباری مواجه خواهد شد و در  صورت اجرای آن کیفیت سایر خدمات سازمان پایین می آید.
اعتماد زاده با اشاره به اینکه تامین اجتماعی آنقدر اعتبار ندارد که بخواهد اینچنین طرحها را اجرایی کند،اذعان داشت : تصویب این گونه طرحها باعث می شود که تامین اجتماعی با توجه به محدودیت منابع برای اجرای آن از سایر خدمات خود برای بیمه شدگان کم بگذارد تا بتواند به این مسائل بپردازد.

اما شورای نگهبان طرح بازنشستگی با 10 سال سابقه بیمه را رد کرد

محمد اسماعیل سعیدی ،عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه براساس طرحی که مجلس تصویب کرده بود کارگران با پرداخت 10 سال حق بیمه می توانستند از مزایا و حقوق 10 روزه برخوردار شوند و همچنین خانواده کارگران از کار افتاده و یا فوتی نیز از مستمری برخوردار می شدند، گفت : شورای نگهبان به دلیل بار مالی این طرح آن را خلاف قانون دانست به همین دلیل این طرح مجددا به مجلس برگردانده می شود و دوباره با نظر کارشناسان و متخصصیان بررسی و ایرادات آن رفع خواهد شد  و به منظور رفع مشکل مالی این طرح می توان در متمم بودجه ، اعتباری برای اجرای آن اختصاص داد و  به طور حتم مجلس در این خصوص همکاریهای لازم را انجام می دهد.
به هر حال تصویب این طرح میتواند کمک شایانی به بسیاری از افراد جامعه که به نوعی از اقشار ضعیف به شمار می روند بنماید تا شاید چتر بیمه حمایتی سازمان تامین اجتماعی بر سر افراد بیشتری سایه افکند ./


برچسب ها: تکلیف ، بیمه ، کارگر ، بازنشستگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار