وزير نيرو شب گذشته در برنامه نگاه يک شبکه يک سيما از افزايش 30 ريالي هر کيلو وات ساعت برق خبر داد و گفت: اجراي هدفقمندي يارانه ها تنها موجب افزايش مطالبات و کاهش مي شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛ حميد چيت چيان وزير نيرو شب گذشته در برنامه نگاه يک شبکه يک سيما حضور پيدا کرد و در حدود 2 ساعت پاسخگو سوالات مجري اين برنامه بود.

مجري برنامه نگاه يک در ابتدا از چگونگي ادامه راه شهيدان رجايي و باهنر پرسيد و زير نيرو در پاسخ به اين سوال گفت: ايمان و پايداري به مبناي و اصول مذهب انقلاب و پيروي از راه امام خصوصيت عمده اين دو شهيد و اين دو بزرگوار است.

چيت چيان تکيه بر عقلانيت و دانش را شرط سوم گام برداشتن در مسير اين دو شهيد عنوان کرد و ادامه داد: پايمردي و استواري در راه و هدف از مشخصات بارزشان بوده است.

*گستردگي شبکه خدمات وزارت نيرو

حميد چيت چيان با بيان اينکه وزرات نيرو گسترده ترين خدمات را به جامعه ارائه مي‌دهد گفت: شبکه برق تمام کشور را به هم پيوند داده به طوريکه شهرهاي بزرگ و روستاهاي کوچک به صورت لحظه اي از خدمات آب و برق استفاده مي کنند.

وزير نيرو تصريح کرد: اين وزارتخانه 29 ميليون مشترک برق و 30 ميليون مشترک آب دارد که اين گستردگي شبکه خدمات را نشان ميدهد.

وي ادامه داد: خدمات اين وزارتخانه اگر براي لحظه اي قطع شود مردم به اهميت و تاثير اين صنعت پي مي برند.

*افزايش قيمت برق در قبوض ماههاي اخير

وزير نيرو در پاسخ به سوال مجري برنامه مبني بر اينکه علت افزايش آب و برق در قبوض ماههاي اخير ناشي از چيست گفت: در قانون بودجه سال 92 نمايندگام مجلس با توجه به توسعه کاربرد انرژي هاي نو و توسعه شبکه برق در روستاها،‌ تصويب کردند که به ازاي هر کيلووات ساعت 30 ريال به قيمت برق افزوده شود. طبق مصوبه در قانون بودجه 30 ريال به اين ميزان اضافه افزوده مي شود.

وي ادامه داد: قرار است که کل منابع به دست آمده از اين افزايش قيمت بر حمايت از انرژي هاي نو و برق دارد کردن روستاها صورت گيرد ولي با اين وجود اين افزايش قيمت در قبال کل هزينه هاي برق ناچيز است.

*عدم افزايش قيمت برق نتيجه اي جز خاموشي ندارد

چيت چيان با بيان اينکه همه روستاهاي بالاي 20 خانوار کشور برق دار شده اند اظهار داشت: در حال حاضر روستاهاي کم جمعيت و زير 20 خانوار از نعمت برق برخوردار نيستند.

وي تصريح کرد: طبق قانون هدفمندي يارانه ها و تصميمات متعاقب آن بابت هر کيلووات ساعت از مصرف کننده 430 ريال دريافت مي شود که اين رقم براي طبقات و مصارف مختلف فرق دارد.

وزير نيرو همچنين از افزايش قيمت برق در بودجه سال 92 که سخن گفت و ادامه داد: از تيرماه سال جاري اين افزايش قيمت بايد اعمال مي شد اما متاسفانه در دولت گذشته اتفاق نيافتاد و در حال حاضر نيز تصميمي بر چگونگي و زمان اجراي ان صورت نگرفته است.

چيت چيان قيمت تمام شده برق بدون هزينه سوخت نيروگاهها را 680 ريال براي هر کيلووات ساعت عنوان کرد و ادامه داد: در حال حاضر از مردم بابت هر کيلووات ساعت 430 ريال دريافت مي شود که از اين رقم 166 ريال به سازمان هدفمندي تقديم و فقط 264 ريال به صنعت داده مي شود.

وي با بيان اينکه مابه التفاوت قيمت تمام شده و هزينه دريافتي برق معنا دارد تصريح کرد: اين امر کاهش درآمدها و در نتيجه کاهش کيفيت خدمات را به دنبال خواهد داشت.

وزير نيرو با بيان اينکه عدم توازن فروش و هزينه موجب ضرر مردم مي شود گفت: اين امر همچنين سرمايه گذاري در صنعت آب و برق و سطح تعميرات و نگهداري نيروگاهها را نيز کاهش مي دهد و نتيجه اي جز خاموشي ندارد.

چيت چيان اظهار داشت: افزايش قيمت برق بايد به صورت پلکاني و تبعيضي، به تدريج بر مبناي منطقي و قدرت خريد مردم صورت گيرد تا بهبود خدمات حاصل شود.

چيت چيان اظهار داشت: تغيير تعرفه ها و اجراي سياست هاي قيمتي متفاوت از مصاديق اصلاح نظام قيمتهاست.

*هدفمندي کمکي به افزايش منابع نکرد

چيت چيان در پاسخ به اين سوال که اصلاح قيمت ها در مرحله اول قانون هدقمندي يارانه ها در حل مشکلات منابع مالي به اين وزارتخانه کمک کرده است گفت: متوسط قيمت برق از حدود 17 تومان به 43 تومان افزايش يافت که از اين ميزان 166 ريال به سازمان هدفمندي يارانه ها اختصاص يافت و تنها 26  تومان بابت هر کيلو وات ساعت به اين صنعت پرداخت شده و در قبال افزايش دو برابري هز ينه ها نه تنها موجب بالا رفتن منابع مالي نشده بلکه در بعضي موارد نيز عدم وصول مطالبات را در پي داشته است.

وي افزود: اجراي مرجله دوم هدفمندي يارانه ها در حال خاضر مطرح نيست چرا که اين امر نيازمند تصميمات و برنامه ريزي هاي دقيق است.

وي در خصوص اولويت هاي اين وزارتخانه نيز گفت: اولويت اول استحصال منابع آبي مشترک است چرا کشور از تمام ظرفيت اين منابع آبي استفاده نمي کند.

چيت چيان آبرساني به روستاها و توسعه شبکه آبي را اولويت دوم خواند و افزود: تکميل پروژه هاي نيمه کاره که مکمل پروژه هاي قبلي هستند از اولويت هاي ديگر است زيرا عدم تکميل پروژه به مفهوم عدم بهره دهي اقتصادي است.

چيت چيان ادامه داد: در بخش برق افزايش توليد، توزيع و انتقال بايد صورت گيرد و اجراي طرحهايي که ميزان هدررفت آب و برق را کاهش مي‌دهند از ديگر اولويت هاي مهم اين وزارتخانه است.

وي تاکيد کرد: نحوه بهره برداري از تاسيسات و سرمايه گذاري در اين خصوص نيز مورد توجه است.

وي همچنين در خصوص صنعت سدسازي و عمر محدود سدهاي کشور گفت: عمر مفيد سدها بين 50 تا 70 سال است که در صورت انجام آبخيزداري (موجب کاهش ورود رسوبات به سدها مي شود) در بالا دست سد عمر آن را بين 20 تا 30 سال افزايش ميدهد.

وزير نيرو در پاسخ به اينکه ميزان هدررفت آب از شبکه هاي فرسوده نشات مي‌گيرد گفت: در تمام دنيا 3 تا 5 درصد هزينه سرمايه گذاري اوليه بايد صرف نگهداري تاسيسات شود که کمبود منابع مالي اين امر را کمي مشکل کرده است.

وي بيشترين ميزان هدرفت آب را در خطوط توزيع عنوان کرد و افزود: کانال ها و لوله هاي اصلي انتقال در بخش آب از وضعيت نگهداري بهتري برخوردار هستند و ميزان هدررفت آب بيشتر به شبکه هاي توزيع به شکل سنتي انجام شده اتفاق مي افتد.

چيت چيان تاکيد کرد: موضوع تحصيل آب بايد به نحو احسن صورت گيرد 15 تا 20 درصد آب تا رسيدن به دست مصرف کننده هدر مي رود.


*طرح هاي بدون اولويت متوقف مي شود

وزير نيرو در خصوص ا ولويت بندي طرحهاي نيمه تمام گفت: بعضي از طرحهاي 80 تا 90 درصد پيشرفت داشته و اختصاص منابع به آنها در اولويت است تا زودتر به چرخه بهره برداري برسند اما طرحهايي که با پيشرفت کمتري همراه بوده اند منابع محدودتري به خود  اختصاص خواهند داد.

وي تصريح کرد: علاوه بر ميزان پيشرفت کار طرحهايي که توجيه پذير اقتصادي زيست محيطي و ... نداشته باشند از اولويت نيز برخوردار نيستتند.

وي ادامه داد: افزايش تعداد سدها، افزايش استحصال آب را به دنبال نخواهد داشت چرا که ظرفيت و ميزان بارش رودخانه ها مشخص است.

چيت چيان با بيان اينکه در فرآيند اولويت بندي طرحها مجلس دولت و مسئولين بايد اتفاق نظر داشته باشند افزود: طرحهاي بدون اولويت را متوقف خواهيم کرد چرا که سرفه جويي هزينه هاي دولت را به دنبال خواهد داشت.

وي اظهار داشت: در اين زمينه اقداماتي صورت گرفته و قصد داريم که آنها را در بالاترين مراجع به تصويب برسانيم.

وي با بيان اينکه در سال 90 آغاز احداث 130 سد جديد شروع شده گفت: مجموع طرحهاي آبي در سراسر کشور 828 مورد است که نيازمند 1000 ميليارد تومان منابع مالي است در حاليکه سالانه 3000 ميليارد تومان براي آن بودجه اختصاص پيدا مي‌کند و اين به معناي آن است که اجراي هر پروژه 33 سال زمان بر است.

*تحريم ها بر صنعت آب و برق بي اثر بودند

در ادامه مجري برنامه در خصوص ميزان اثر گذاري تحريم ها از فعاليت هاي اين صنعت از وزير نيرو پرسيد که چيت چيان گفت: طي 25 سال گذشته تلاش هاي مهمي صورت گرفته و اين صنعت با تکيه بر توانمندي هاي ملي پاسخگوي نياز هاي داخلي بوده است.

وي ادامه داد تعداد زيادي کارخانه در زمينه تامين تجهيزات مورد نياز صنعت همچنين ظرفيت هاي مناسبي از مشاوره مهندسي و پيمانکاري در کشور ايجاد شده است.

وي ادامه داد: پيمانکاران داخلي در حال حاضر براي بسياري از کشورهاي آسيايي، آمريکاي لاتين، کشورهاي همسايه پروژه هاي عظيمي را در دست اجرا دارند.

وي همچنين از ظرفيت مديريتي ايجاد شده در اين صنعت سخن گفت و افزود: پيشرفت اين صنعت همگام با حرکت جهاني است به طوريکه توانمندي هاي ملي در مقياس قابل توجهي رشد داشته است. پروژه هاي صنعت آب و برق در بسياري از موارد در بخش خصوصي صورت مي گيرد.

وي با بيان اينکه تعداد قابل توجهي نيروگاه توسط بخش خصوصي ايجاد و فرق حاصل از توليد آن به مشترکان فروخته مي شود افزود: عدم توازن در درآمد و هزينه ها وزارت نيرو را به بخش خصوصي بدهکار کرده است، بخش خصوصي از ارکان صنعت آب و برق است.

چين چيان در پاسخ به اين سوال که آيا خريد برق از بخش خصوصي مقرون به صرفه است گفت: توليد برق در نيروگاههاي اين وزارتخانه ارزان تر تمام مي شود ولي با اين حال وزارت نيرو براي تشويق بخش خصوصي با قيمت بالايي از بخش خصوصي خريداري مکند چرا که بازپرداخت اقساط اين بخش از محل درآمد توليد برق صورت ميگيرد.

**گسترش پژوهش، آسيب پذيري صنعت را کاهش ميدهد

در ادامه برنامه مجري در خصوص اقتصاد مقاومتي و اقدامات اين وزارتخانه پرسيد که وزير نيرو پاسخ داد: اقتصاد مقاومتي يکي از راه کارهاي اين وزارتخانه در شرايط موجود است، يکي از ارکان اقتصاد مقاومتي توسعه پژوهش و استفاده از نتايج آن در توليد و خدمات است.

چيت چيان تاکيد کرد: گسترش پژوهش به منزله تامين نيازهاي داخلي و خود اتکايي است و اين امر ميزان آسيب پذيري و وابستگي به ديگر کشورها را کاهش مي‌دهد.

وي ادامه داد: تحقيقات منجر به توليد و يا خدماتي با بهره وري بالا و کاهش هزينه و آسيب در برابر تحريم هاست.

چيت چيان مديريت تقاضا و مصرف را يکي از ارکان اين وزارتخانه عنوان کرد و اظهار داشت: ميزان مصرف انرژي در کشور بالا و بهره وري پايين است علت اين امر نبود مراقبت هاي لازم در مصرف انرژي است.

وي با بيان اينکه افزايش قيمت برق در صرفه جويي تاثير گذار است افزود: متوسط قيمت برق در کشورهاي مختلف بين 10 تا 15 سنت است در حالي که در کشور ما اين رقم 1.5 سنت مي باشد که خود نشان از پايين بودن قيمت انرژي است.

چيت چيان در ادامه برنامه گفت: کشور ما به علت قرار گرفتن در منطقه خشک با محدوديت منابع روبرو است، متوسط سالانه بارش باران ضب در مساحت کشور تقسيم تعداد نفوذ کشور عدد 1800 مترمکعبي را براي هر ايراني از منابع آب تجديد شونده نشان ميدهد که در مقايسه با کشورهاي ديگر نشان دهنده محدوديت منابع است.

وي تصريح کرد: تعداد مناسب سد، ساخت سد براساس نياز به منظور استصحال منابع آبي، ميزان سرمايه گذاري ها را اقتصادي تر مي‌کند.

وي اظهار داشت: بعد از سرمايه گذاري در تاسيسات عرضه آب و برق تنها راه چاره مديريت مصرف و تقاضا است.

وزير نيرو صرفه جويي در مصرف را از سياست هاي اين وزارتخانه بخصوص در بخش کشاورزي عنوان کرد و اظهار داشت: 92 درصد آب در اين بخش استفاده مي شود که تناسب بين سطح زير کشت،‌ الگوي کشت، ميزان مصرف آب را بدون کاهش درآمد کشاورزان به دنبال دارد.

وي اظهار داشت: کشت محصولاتي که آب کمتري نياز دارند حرکت کشاورزان به سوي آبياري مدرن مانند آبياري قطره اي و جايگزيني کشت صنعتي به جاي سنتي از جمله اقداماتي است که نه تنها ميزان محصول را کاهش نداده بلکه در مصرف آب نيز صرفه جويي مي‌شود براي اين منظور بايد منابع آبي مشخصي بايد اختصاص يابد.

**افراط در طراحي سدها؛ اروميه را به چنين روزي درآورد

چيت چيان تصريح کرد: وضعيت فعلي درياچه اروميه و زاينده رود ناشي از افزايش سطح زير کشت و الگوي مناسب آبياري است.

وي در خصوص نجات درياچه اروميه نيز گفت: اين درياچه از طريق سفره هاي زيرزميني بارزش نزولات جوي و رودخانه هايي که اين به اين درياچه منتهي مي شود تغذيه خواهد شد

وي افزود: خشکسشالي هاي اخير برداشت بيش اندازه از منابع زير زميني و عدم ورود آب به سفره هاي زيرزميني و افزايش سطح زير کشت، افراط در طراحي سدها موجب شده تا درياچه در چنين وضعيتي باشد.

وي تاکيد کرد اقداماتي چون لايروبي مسير رودخانه ها عامل ديگري در نجات اين درياچه است.

**از 5 هزار مگاوات برق مورد نياز تنها 3800 مگاوات تامين مي شود

چيت چيان در پاسخ به سوال ديگر مجري برنامه در خصوص تيک مصرف برق و احتمال خاموشي هاي گفت: مصرف برق در کشور در حال افزايش است اين درحالي است که طبق برنامه 5 توسعه بايد سالانه 5 هزار مگاوات وارد مدار شود.

وي ادامه داد: ورود سالانه 5 هزار مگاوات برق به مدار حدود 3 سال طول مي کشد و اين امر به معني آن است که اگر هر زمان بايد 15 هزار مگاوات ظرفيت در حال احداث داشته باشيم.

وزير نيرو با بيان اينکه حداکثر ظرفيت ساخت نيروگاه در سال 3800 مگاوات است افزود: اگر همه اين ها وارد مدار شوند باز هم دچار مشکل هستيم.

وي تاکيد کرد: عدم توازن هزنيه و درآمد و افزايش مصرف برق حتي با وجود احداث نيروگاههاي جديد ضمانتي براي تامين پيک برق در آينده ايجاد نمي کند.

وي با بيان اينکه براي تابستان سال آينده پيک برق 2100 مگاوات برنامه ريزي شده افزود: کاهش مصرف و تلفات برق افزايش توليد و وارد مدار کردن نيروگاهها از جمله اقداماتي است که بايد صورت گيرد.

**خريد تضميني از نيروگاههاي تجديد پذير به 400 تومان مي رسد

وي در خصوص توسعه ظرفيت برق با تکيه بر انرژي هاي نو تاکيد کرد و خبر از 6 مناقصه بزرگ در اين زمينه داد و گفت: طبق بند 19 بودجه سال 92 سه مناقصه نيروگاه بادي و 3 مناقصه براي نيروهاي فتو گل کائيک  در روزهاي آينده اعلام خواهد شد.

وي اظهار داشت: خريد تضميني از نيروگاههاي تجديد شونده را به 400  تومان افزايش ميدهيم. نيروگاههاي انرژي هسته اي 1000 مگاوات، 300 تا 360 مگکاوات در احال توليد برق هستند.

وي گفت: علاوه بر اين 20  نيروگاه هزار مگاواتي انرژي هسته اي نيز قرار بود که در دست اجرا قرار گيرد که بنده اطلاعي از جزئيات آن ندارم.

**دولت مصوبه واگذاري سهام شرکت مهاب را لغو کرد

وي همچنين در خصوص واگذاري سهام مهاب قدس به يک شرکت چييني گفت ارزش سهام شرکتهايي که متعلق به مهاب بوده در حدود 12 هزار ميليارد تعيين شده و اين درحالي است که قرار بود اين شرکت 600 ميليارد تومان از وزارت راه بابت 15 درصد سهم اين وزارتخانه دريافت کند. دولت با بررسي جواب مصوبه را لغو کرد

چيت چيان در ادامه تصريح کرد: اين واگذاري به طور مستقيم به شرکت پيمانکار داده شده بود در حالي که طبق قانون اموال بايد از طريق بورس يا مزايده و يا سازمان خصوصي سازي طبق روال قانوني وارگذار شود که هيچ کدام از اين موارد رعايت نشده بود.

وي در پايان خاطرنشان کرد: وزارت راه و کميسيون اقتصادي در حال بررسي تامين 15 درصدي منابع مالي مورد تعهد است.

انتهاي پيام/


برچسب ها: قیمت ، سیما ، وات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار