شهرکرد/

انتقاد از وضعيت خدمات رفاهي چشمه ديمه كوهرنگ

چشمه ديمه از جاذبه هاي طبيعي شهرستان كوهرنگ است كه ساليانه به ويژه درفصل تابستان، گردشگران زيادي را جذب مي كند و اين در حالي است كه محدوديت هاي خدمات رفاهي و بهداشتي در مجاورت اين جاذبه طبيعي استان چهارمحال و بختیاری باعث انتقاد و گلايه گردشگران شده است.

استان چهارمحال و بختياري داراي جاذبه هاي طبيعي فراواني است كه اين استان را به يكي از مقاصد گردشگري طبيعي كشور تبديل كرده و در بين شهرستان هاي استان چهارمحال و بختياري، جاذبه هاي طبيعي شهرستان كوهرنگ به ويژه چشمه ديمه به دليل طبيعت زيبا و آب فراوان هر ساله پذيراي حجم قابل توجهي از گردشگران داخل و خارج از این استان است.

چشمه ديمه شهرستان كوهرنگ در فاصله 12 كيلومتري مركز اين شهرستان و در كنار روستاي ديمه قرار دارد كه از سرچشمه هاي زاينده رود بوده و داراي يكي از گواراترين آب هاي معدني دنياست كه خواص درماني زيادي دارد.

جاذبه چشمه ديمه تا حدي است كه به ادبيات قوم بختياري نيز راه يافته و در اشعار عشاير كوچ رو اين استان توصيف هاي زيبايي از اين چشمه ذكر شده و در موسيقي ايل بختياري تصنيف ديمه يكي از جمله تصنيف هايي است كه خوانندگان بختياري آن را اجرا كرده اند.

اما زيرساخت هاي مورد نياز براي اين جاذبه طبيعي استان چهارمحال و بختياري متناسب با تعداد گردشگراني كه هر ساله بر تعداد آنان افزوده مي شود، توسعه نيافته و همين مسئله باعث شده تا اكوسيستم اين منطقه با مخاطرات ناشي از افزايش حضور انسان در طبيعت مواجه شود.

با افزايش سرمايه گذاري هاي دولتي و خصوصي در حاشيه اين جاذبه طبيعي و زيرساخت هاي مورد نياز گردشگران، نظير ايجاد راه، آب آشاميدني، سرويس بهداشتي، دفع بهداشتي فاضلاب و زباله، توسعه فضاي سبز، ايجاد سكوي نشيمن، ايجاد واحدهاي اقامتي و پذيرايي، پاركينگ و آلاچيق باعث مي شود تا زيبايي هاي طبيعي منطقه ديمه حفظ شده و از آسيب در امان باشد.

نبود چنين زيرساخت هايي علاوه بر تهديد محيط زيست منطقه، باعث شده تا گردشگران نتوانند از جاذبه هاي پیرامون چشمه ديمه برخودار شوند.

ضعف فرهنگ و توجه نكردن به ظرفيت هاي گردشگران براي افزايش درآمد مردم نيز از ديگر معضلات موجود در راستاي توسعه گردشگري شهرستان كوهرنگ به ويژه چشمه ديمه است، به گونه اي كه بهره برداران اين منطقه نيز تنها به فكر افزايش درآمد خود بدون افزايش خدمات به مردم و گردشگران هستند.

فرماندار كوهرنگ، با بيان لزوم توسعه زيرساخت هاي لازم براي گسترش گردشگري طبيعي در اين شهرستان، نبود اعتبارات را از عوامل موثر در كاهش خدمت رساني به گردشگران عنوان كرد.

وي افزود: لازم است فرهنگ گردشگري نيز در ميان مردم نهادينه شود و اقتصاد گردشگري نيز در ميان بهره برداران از امكانات و جاذبه ها مورد توجه قرار گيرد.

معاون گردشگري اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان چهارمحال و بختياري نيز با تاييد وجود مشكل در تامين زيرساخت ها براي گردشگران ورودي به این استان به ويژه اين منطقه گفت: كانون گردشگري چشمه ديمه كوهرنگ، طرح جامع توسعه اي دارد و تامين زيرساخت هاي لازم براي توسعه گردشگري نيز در حوزه سازماني اين اداره كل است.

حيدر صادقي افزود: طي دو سال گذشته، براي تامين زيرساخت هاي اين كانون، اعتبار مناسبي از سوي اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگري استان چهارمحال و بختياري به ويژه برای ساخت دو دستگاه سرويس بهداشتي هزينه شد و علاوه بر بخش فضاي سبز، اعتباراتي براي محوطه سازي اين كانون گردشگري هزينه شده است.
 
وی تصریح کرد: مشكلات اين كانون گردشگري در ستاد تسهيلات سفر استان چهارمحال و بختياري به رياست استاندار بررسي شد و استاندار نيز به فرمانداران شهرستان هاي این استان دستور داد، نسبت به افزايش و بهبود خدمات در كانون هاي گردشگري در مجموعه زير نظارت خود اقدام كنند.

صادقی اظهار داشت: دهياري روستاي ديمه توانمندي اداره اين كانون گردشگري را ندارد و اين موضوع نيز به اطلاع فرماندار شهرستان کوهرنگ رسيده است.

صادقي افزود: اين اداره كل، يك سرمايه گذار بخش خصوصي كه از توانمندي لازم براي اداره اين كانون برخوردار بود را به مسئولان شهرستاني معرفي كرد كه تاكنون با اين سرمايه گذار نيز همكاري نشده است.

معاون گردشگري اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان چهارمحال و بختياري، توانمندسازي بخش خصوصي و حمايت جدي از سرمايه گذاران توانمند را از راهكارهاي حل مشكلات كانون های گردشگری بيان كرد.

وی افزود: ايجاد حساسيت در مسئولان، استفاده از تجربيات موفق جهاني در راستاي ارائه خدمات مطلوب به گردشگران، تدوين استاندارد هاي محلي و افزايش كيفيت ساخت سرويس هاي بهداشتي عمومي از نكاتي است كه بايد در اين زمینه مورد بررسي قرار گيرد./ز
برچسب ها: ضعف ، زیرساخت ، چشمه ، دیمه ، کوهرنگ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.