«كلمات» و «سقوط مرگبار»فيلمي در زمانه غيبت كلمات

آنچه در فيلم «كلمات» براي من به شدت تاثيرگذار بود، فيلمنامه غافلگيركننده اين فيلم است كه قصه فيلم را از سه زاويه ديد روايت مي كند

باشگاه خبرنگاران- در ميان فيلم هايي كه از ميان محصولات يكي، دو سال اخير سينماي جهان ديده ام، فيلم «كلمات» ساخته برايان كلاگمن و لي استرنتال به نظرم فيلم خوبي آمد: فيلمي كه در آن گروه بازيگرانش همچون برادلي كوپر، جرمي آيرونز، اوليويا وايلد، جان هانا و زويي زالدانا به خوبي از پس ايفاي نقش هاي خود برآمده اند.

آنچه در فيلم «كلمات» براي من به شدت تاثيرگذار بود، فيلمنامه غافلگيركننده اين فيلم است كه قصه فيلم را از سه زاويه ديد روايت مي كند و اين سه روايت با وجود اينكه هر يك در زمان متفاوتي مي گذرند به خوبي در كنار يكديگر قرار مي گيرند و كليتي منسجم و ارگانيك را پديد مي آورند، هرچند پايان فيلمنامه كمي سهل انگارانه و سهل الوصول نوشته شده است اما فيلمنامه فيلم «كلمات» به لحاظ تكنيكي فوق العاده و درخشان است.

كارگرداني فيلم در حد فيلمنامه درخشانش نيست و حين ديدن فيلم از خود مي پرسيدم چرا فيلم از چنين دكوپاژ معمولي اي برخوردار است. اهميت ديگر فيلم «كلمات» جدا از ارزش تكنيكي سينمايي اش پرداختن به موضوع كلمات در سينماي معاصر و چالش با واقعيت و خيال است كه در سينماي امروز هاليوود كمتر و كمتر به اين موضوعات و چالش ها پرداخته مي شود. فيلم ديگري كه كمتر از آن شنيده ايم اما محصول سال 2012 است و ارزش ديدن دارد فيلم «Dead fall» (سقوط مرگبار) ساخته استفان رزويتسكي است كه در امريكا و با گروه بازيگراني كه معمولادر فيلم هاي هاليوودي مي بينيم ساخته شده است.

هنرپيشگاني همچون اريك بانا، كريس كريستوفرسن، سيسي اسپيسك و چارلي هنام كه مجموعه خوبي از بازيگران را به وجود آورده اند. فيلم از فضايي برخوردار است كه گويي با وسترني معاصر مواجهيم، كل وقايع فيلم در مركز كانادا و در هوايي برفي مي گذرد، ميزان برف آنقدر زياد است كه فيلم را از تكنولوژي روز سينما جدا كرده، همچنين باعث شده تا بي پناهي كاراكترهاي فيلم تشديد شود.

اما برخلاف فيلم هاي وسترن كه قهرمان ساز هستند اين فيلم نه تنها قهرمان ندارد كه ما با ضد قهرمان مواجه هستيم، فيلم نسبت به توليدات اخير سينمايي كه مي بينيم لحن راديكالي دارد و از آنچه به عنوان معيارهاي اخلاقي فيلم هاي هاليوودي مي بينيم فاصله مي گيرد.

كارگرداني و فيلمنامه فيلم هم فوق العاده هستند و به خوبي موفق مي شود ايده هاي متناقض نماي فيلم را بپردازد و ارائه دهد، همان طور كه گفتم با فضا و حال و هوايي وسترن روبه رو هستيم اما در لحظاتي از فيلم كه شاهد روابط پيچيده شخصيت ها هستيم اين سوال پيش مي آيد كه آيا در حال ديدن فيلمي نوآر هستيم يا فيلمي وسترن./ي2

نويسنده: فرزاد موتمن 
منبع:روزنامه اعتماد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.