اصفهان/

خشکی زاینده رود تبعات اقتصادی ،اجتماعی،زیست محیطی بسیاری دارد

مسول کارگروه آب اتاق اصفهان گفت: آثار سوء خشکی زاینده رود شامل نابودی محیط زیست رودخانه و از دست دادن بخشی از تنوع زیستی، خشک شدن مادی ها (نهرها) و چاه ها و آسیب جدی به بخش کشاورزی و صنعت استان اصفهان است .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان، «مهدی بصیری»در پانزدهمین جلسه کارگروه آب کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق اصفهان تصریح کرد: در بالا دست رودخانه در اثر برداشت آب حدود 30 هزار هکتار به اراضی زیرکشت افزوده شده این درحالی است که بیش از 70 هزار هکتار زمین مرغوب در پایین دست غیر قابل کشت گردیده است.

وی افزود: یکپارچگی محیط زیست زاینده رود از زردکوه بختیاری تا باتلاق گاو خونی موجب تنوع زیستی و پیدایش جوامع انسانی متعددی شده که رمز اصلی در پایداری محیط زیست و فعالیت انسانی در حاشیه این رودخانه است.

مسول کارگروه آب اتاق اصفهان زاینده رود شاهرگ حیاتی و تمدن ساز در فلات مرکزی ایران و تأمین آب شرب مصرفی و همچنین تغذیه چاه ها و منابع آب زیر زمینی برشمرد و گفت : تأمین مصارف کشاورزی و صنعتی و نقش تعیین کننده زاینده رود در توسعه تفرجی و گردشگری استان اصفهان دارد.

وی تصریح کرد:تالاب گاوخوني هم تقريباً خشك شده كه عوارض خود را دارد و در آینده نزدیک ريزگردها و نمك از سطح گاوخوني به مزارع شرق اصفهان و حتی شهر اصفهان هجوم می آورد.

وی اصفهان را یکی از مقصدها و انگیزه های اصلی توریستهای خارجی در سفر به ایران دانست و گفت: خشکی زاینده رود نه تنها برای گردشگری اصفهان که برای صنعت گردشگری کشور اثر مخرب و مهلک دارد./ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.