اردبیل/

آمارگیری از زنبورستان‌های اردبیل مهر ماه انجام می‌شود

کارشناس مسئول پرورش زنبورعسل جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: طرح آمارگیری از زنبورستان‌های استان اردبیل همزمان با سراسر کشور از 6 تا 11 مهر ماه سال جاری اجرا می‌شود.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران دهقان باقری اظهار داشت: بر اساس آخرین آمارگیری در سال گذشته، استان اردبیل 270 هزار کلنی زنبور‌عسل دارد که از این تعداد کندو بیش از 7 هزار تن عسل برداشت شده است.

وی یادآور شد: میزان تولید عسل در این استان به حدی است که ما صاحب رتبه سوم کشور در تولید عسل ناب و خالص هستیم که اغلب از دامنه‌های زیبای سبلان تولید شده و روانه بازار می‌شود.

کارشناس مسئول پرورش زنبورعسل جهاد کشاورزی استان اردبیل تصریح کرد: در ارتباط با میزان برداشت عسل از هر کندو به میزان 26 کیلوگرم رتبه اول کشور را داریم که به نظر می‌رسد استان اردبیل در این زمینه همچنان رکود‌دار باشد.

باقری ادامه داد: در حالی که میزان برداشت از هر کندوی عسل 21 کیلوگرم است ما این متوسط تولید حدود 13 کیلوگرم می‌باشد.

این مسئول گفت: در مقایسه آمار‌گیری سال 91 نسبت به سال ماقبل آن در افزایش میزان کلنی رقم صعودی 71 درصدی را شاهد بودیم که این خود قابل توجه می‌باشد.

کارشناس مسئول پرورش زنبورعسل جهاد کشاورزی استان اردبیل خاطرنشان کرد: میزان کلنی برای هر زنبور‌دار در این استان به طور متوسط 80 کندوی زنبور عسل است.

باقری افزود: هدف از آمارگیری که معمولاً همه ساله در مهر ماه صورت می‌گیرد به دست آوردن اطلاعات و آمار دقیق از تعداد کندوها و کلنی‌های زنبورعسل به منظور تسهیل در روند خدمت‌رسانی و توزیع نهاده‌هاست.

وی در پایان سخنان خود ابراز داشت: ساماندهی دقیق زنبورداران به ویژه زنبورداران مهاجر، بومی و غیر بومی با توجه به ظرفیت‌سنجی مزارع و مراتع استان از دیگر اهداف اجرای طرح آمارگیری زنبورستان‌ها است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.