ورود آذری زبانان شبکه سحر به " قلمرو بیکران "

مجموعه مستند " قلمرو بیکران " در سیمای آذری شبکه سحر تولید شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی شبکه جهانی سحر، مجموعه مستند " قلمرو بیکران " به تهیه کنندگی غلامرضا صیامی زاده در 6 قسمت آماده پخش است و از سیمای آذری این شبکه به روی آنتن خواهد رفت.

صیامی زاده در ارتباط با این مستند گفت: مجموعه مستند " قلمرو بیکران " به بررسی چگونگی حضور فرهنگ ایرانی و زبان فارسی در آناتولی می پردازد. در این مجموعه مستند که نویسندگی آن را نیز در کنار تهیه کنندگی و کارگردانی، صیامی زاده برعهده داشته است، چگونگی حضور فرهنگ ایرانی و زبان فارسی در آناتولی در زمینه های مختلف از قبیل معماری، ادبیات، تحقیق و ترجمه آثار ادبی و مذهبی فارسی به زبان ترکی، تدریس زبان فارسی در ترکیه و... در دوره های مختلف تاریخی در قالب ارایه تصویر نریشن و گفت وگو با کارشناسان مختلف اعم از مترجمان، محققان، نویسندگان، ناشران، مورخان، معماران و... به تفصیل مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.ضمن آنکه حضور مولانا در کشور ترکیه به عنوان شاخص ترین نماینده ادب فارسی در این کشور نیز از دیگر موضوعاتی است که در مجموعه مستند " قلمرو بیکران " مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

تهیه کننده مجموعه مستند " قلمرو بیکران " در مقام بیان جزییات بیشتر این مستند توضیح داد: در این مجموعه، دوران مختلف تاریخی و نقش و تاثیر هر یک از این دوران در رواج، اشاعه و گسترش زبان و فرهنگ فارسی در آناتولی مورد بحث و بررسی کارشناسی قرار می گیرد؛ از جمله دورانی که در این مجموعه مورد اشاره قرار می گیرند، می توان به دوران پیش از اسلام یعنی زمان هخامنشیان و ساسانیان اشاره کرد که آیین مهرپرستی و آیین زرتشتی در آناتولی رواج داشته و آثاری از آن نیز بر جای مانده است، همچنین دوران پس از اسلام که در این دوران، اسلام از ایران به ترکیه رفت و دوره سلجوقیان و پس از آن دوره عثمانی که زبان فارسی در دربار و محافل ادبی رواج پیدا کرد و سرانجام دوران معاصر که شعرای متعددی در این کشور به زبان فارسی شعر می سرایند و تدریس زبان فارسی نیز در این کشور کمابیش ادامه دارد. ضمن آنکه در سالیان اخیر، تدریس زبان فارسی در دانشگاه ها نیز بطور چشمگیری افزایش یافته و ترجمه آثار متعدد زبان فارسی به زبان ترکی استانبولی و چاپ و انتشار آنها از دیگر فعالیت های صورت گرفته در کشور ترکیه در زمینه اشاعه و گسترش زبان فارسی به شمار می رود.

وی یادآور شد: تصویربرداری مجموعه مستند " قلمرو بیکران " در شهرهای مختلفی نظیر استانبول، آنکارا، قونیه، ماردین، دیار بکر، شانلی عرفا و مناطقی چون کاپادوکیا، باریش تپه، نمرود، میدیات، حسن کیف و دیر الزعفران صورت گرفته است. از جمله عوامل دست اندر کار در تولید این مجموعه مستند عبارت اند از: مشاور پروژه: ویسل باشچی، تصویربردار: ایوب هان کورتچو، مدیر تولید: دنیز آلتونتاش و دستیار تصویربردار: نجاتی توتچو قیل./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار