سخن اهل دل

"سعيد نياز كرماني" سالها سردبيري چند مجله را در تهران به عهده داشته است.

باشگاه خبرنگاران، "سعيد نياز كرماني" متولد 1318، تحصيلات ابتدايي و متوسطه را در زادگاهش و تحصيلات عالي را در تهران به پايان رسانده و سالها سردبيري چند مجله را در تهران به عهده داشته است. از سال 1344 در راديو ايران آن زمان چه در زمينه نويسندگي چه ترانه سرايي همكاري خود را آغاز كرد. 

اين همكاري تا سال 1352 ادامه داشت. نخستين كتاب "نياز كرماني" به نامه برگزيده شاهنامه منتشر گرديده كه با نثري شيوا همراه با اشعار فردوسي خلاصه‌اي از داستان‌هاي شاهنامه را نخست براي شنوندگان راديو به صورت گفتار از راديو پخش شد سپس با تجديد نظر به صورت كتاب به زيور طبع آراسته گرديد. 

اين كتاب بعدها در ژاپن ترجمه و منتشر گرديده هر چند از نخستين كتابهاي نياز به شمار مي‌رود ليكن از موفق‌ترين كتاب‌هاي وي بوده است. كتاب شعر او به نام "در كوچه‌هاي خلوت شب" با مقدمه باستاني پاريزي به سال 1353 به بازار ادب عرضه گرديده و اين كتاب تاكنون سه مرتبه چاپ شده است. 

سالهاي 1369، 1366، 1353 كار اصلي نياز، كار پيرامون احوال آثار و اشعار خواجه شيراز تاكنون 15 جلد حافظ شناسي، چند جلد ضميمه حافظ شناسي از جمله "پير ما گفت" نمونه‌هاي تلاش پرثمر و چشمگير وي بوده است. 

كتاب "سخن اهل دل" در 2 جلد سال 1367 نقد شد و نويسنده‌اي پركار است، تصحيح انتقادي "خمسه خواجوي كرماني" براساس كهن‌ترين نسخه جهان با مقابله 8 نسخه كهن ديگر كار ديگري است از او،‌ اين كتاب به وسيله دانشگاه كرمان در سال 1370 همزمان با برگزاري بزرگداشت "خواجوي كرماني" چاپ و منتشر شد.

كارنامه‌ي فرهنگي "نياز" نشان ‌دهنده سپري نكردن عمر به بي‌حاصلي و بي‌خبري توسط وي بوده، با اين حال مردم او را به نام يك شاعر مي‌شناسند./ي2
 
برچسب ها: کرمانی ، نویسنده ، شاهنامه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار