یزد/

جشنواره زبیایی اسبهای عرب شهریور ماه در اردکان

رییس هیات سوارکاری یزد از بی‌توجهی مسئولان وزارت جهاد کشاورزی نسبت به احداث قرنطینه نگه داری اسب در کشور انتقاد کرد و گفت: آنها نه خودشان به احداث قرنطینه اقدام می‌کنند و نه اجازه این کار را به بخش خصوصی می‌دهند

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز یزد   

 

احمد زارع از برگزاری جشنواره "زیبایی اسب‌های عرب" در تاریخ 28 و29  شهریور ماه در شهر اردکان استان یزد با قضاوت داوران بین‌المللی خبر داد و تصریح کرد: استان یزد به عنوان دارنده نیمی از اسب‌های عرب در کشور، 13 سال پیاپی است که این جشنواره را برگزار می‌کند و امسال با توجه به استقبال و خواست جامعه سوارکاری این جشنواره برای دومین بار در این استان برگزار می‌شود.

رییس هیات سوارکاری استان یزد، افزود: این استان پتانسیل بسیار بالایی در زمینه اسب‌های عرب دارد و تعداد 93 باشگاه سوارکاری در این استان مشغول به فعالیت و در حدود سی باشگاه نیز در حال احداث هستند.

وی با اشاره به این که در دوره قبل این جشنواره که در اردیبهشت ماه برگزار شد تعداد 226 راس اسب عرب از سراسر کشور شرکت کردند، خاطر نشان کرد: جشنواره پیش‌رو قرار است برای اولین بار در شهر اردکان برگزار شود و نمی‌توانیم بگوییم که آیا مانند دوره‌های قبل با استقبال خوب مواجه می‌شود یا خیر. اما این جشنواره همواره از لحاظ کمیت و کیفیت جشنواره معتبری در سراسر کشور شناخته می‌شود و همواره با استقبال جامعه سوارکاری مواجه شده است.

زارع پور عدم حضور شرکت کنندگان خارجی در این جشنواره‌ها را به دلیل نبود قرنطینه در کشور دانست و تصریح کرد: ما مجوز و تاییدیه برگزاری این مسابقات با حضور کشورهای خارجی را داریم و مجوز رده "B" را داریم، اما چون از داشتن قرنطینه محروم هستیم ، نمی‌توانیم از کشورهای خارجی دعوت کنیم.

رییس هیات سوارکاری استان یزد درباره دلایل عدم احداث قرنطینه در کشور، یادآور شد: بر اساس قانون احداث قرنطینه بر عهده سازمان امور دام وزارت جهاد کشاورزی است و بر عهده فدراسیون سوارکاری نیست و آنها هستند که باید زیر ساخت‌ها و امکانات قرنطینه را در کشور مهیا کنند و از سازمان‌های مربوطه تاییدیه بگیرند، ولی تا به حال نسبت به این امر اقدامی انجام نشده است و تنها می‌گویند پیگیر این ماجرا هستند، ولی فکر می‌کنم حداقل دو یا سه سال طول بکشد.

وی در همین رابطه به دیدار خود با سفیر اسپانیا در یزد اشاره کرد و افزود: سفیر اسپانیا قبول کرد احداث قرنطینه را تحت پوشش خود قرار دهد و نسبت به انجام این کار اقدام کند، اما مسئولان وزارت جهاد کشاورزی گفتند ما مسئول این کار هستیم و این کار ارتباطی به فدراسیون سوارکاری ندارد و اجازه ندادند، احداث قرنطینه را پیگیری کنیم.

زارع پور، خاطر نشان کرد: بخش خصوصی حاضر است هزینه‌های احداث قرنطینه را پرداخت کند و دولت مجوز این کار را به بدهد و حتی به مسئولان دامپزشکی استان یزد اعلام کردیم می‌توانیم نسبت به احداث قرنطینه و در کنار آن نیز یک کلینیک اقدام کنیم، ولی متاسفانه تاکنون مجوز انجام آن را به ما نداده‌اند و نه به صورت جدی مسئولان وزارت کشاورزی نسبت به احداث قرنطینه اقدام می‌کنند و نه اجازه این کار را به بخش خصوصی می‌دهند.

وی در پایان گفت: آمریکایی‌ها دویست سال پیش چهار صد راس اسب عرب از ایران به کشورشان انتقال دادند و الان آمریکا دارای پانصد هزار راس اسب عرب است و دومین منبع درآمد آنها از طریق صادرات اسب صورت می‌گیرد یا صادرات اسب دومین منبع درآمد فرانسه است. در حالی که در ایران با توجه به قدمت سوارکاری، فقط پنج هزار راس اسب عرب داریم و هیچ گونه درآمدی هم از صادرات آن نداریم/س
برچسب ها: جشنواره ، اسب ، عرب ، در یزد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.