قم/گزارش؛

پارک ممنوع به استثنای دارندگان کارت پارک

پارکومتر هوشمند دستگاهی است که در خیابان‌های خاص برای ساماندهی پارک خودروهای مختلف نصب شده تا مشکلات ترافیکی در این مکان‌ها کاهش پیدا کند و تردد آسان شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، «پارک ممنوع به استثنای دارندگان کارت پارک» این جمله‌ای است که بر روی یکی از تابلوهای موجود در خیابان‌های دارای پارکومتر نوشته شده است.

همیشه به دلیل شلوغی برای پارک در این خیابان با مشکل مواجه می‌شد ولی این بار با نصب پارکومتر مشکل پارک نداشت و ماشینش را در یکی از هشت جایگاه در نظر گرفته پارک کرد و به طرف دستگاه رفت، شماره محل پارک را که روی زمین در کنار خودروی پارک شده نوشته شده بود انتخاب کرد، کارت را به محل کارت‌خوان نزدیک کرد تا چراغ نمایشگر مخصوص آن سبز شود، به دلیل آنکه زودتر از موعد بازگشت، دکمه انصراف را روی دستگاه پارکومتر هوشمند فشار داد و سپس کارت را بار دیگر به محل کارتخوان نزدیک کرد تا اعتبار باقیمانده به محل کارت بازگردد.

بدون داشتن کارت در یکی از جایگاه‌های پارکومتر پارک کرد پارکبان با مشاهده چراغ قرمز پارکبان به دلیل برگه‌ای با عنوان برگه اخطار با درج ساعت پارک و دارای شماره تلفن بر روی ماشین قرار داد تا فرد با بازگشت با پارکبان تماس بگیرد.

محسن صالحی، مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم درباره کسانی که به این اخطار بی‌توجه هستند می‌گوید: اگر به این اخطار توجه نشود، ته فیش آن وجود دارد که در این صورت پارکبان شماره خودرو را به راهنمایی و رانندگی به عنوان توقف ممنوع اطلاع می‌دهد و سپس برگ جریمه درب منزل فرد تحویل داده می‌شود.

نصب پارکومتر هوشمند در خیابان‌های قم

بسیاری از خیابان‌های سطح شهر به دلیل پارک نا‌به‌جا و دوبله برخی از ماشین‌ها با افزایش بار ترافیکی در نتیجه مشکلاتی در تردد مواجه هستند که نصب پارکومتر به عنوان مشخص کردن محل مجاز پارک خودرو در این خیابان‌ها راهکاری برای حل این مشکل محسوب می‌شود.

نصب پارکومتر هوشمند از سال 90 برای ساماندهی پارک‌های حاشیه‌ خیابان‌ها در قم در دستور کار قرار گرفت تا از توقف بی‌مورد ماشین‌ها در خیابان‌های پر تردد جلوگیری شود.

خیابان‌هایی که برای نصب پارکومتر هوشمند در نظر گرفته می‌شود باید از نظر توقف‌ها و ترددها شرایط خاصی داشته باشند.

صالحی در این زمینه می‌گوید: هر خیابانی پذیرنده توقف حاشیه‌ای نیست و برخی از توقف‌ها برای تردد مشکل ایجاد می‌کند و سبب افزایش ترافیک موجود می‌شود به همین دلیل با نصب پارکومتر در نظر داریم مشکلات این چنینی به حداقل برسد.

هزینه‌های تعیین شده در پارکومتر‌ها مصوبه دولت است و نیم ساعت اول برای صاحب خودرو رایگان است و پس از نیم ساعت هزینه مربوط دریافت می‌شود.

وظایف پارکبان

شرکت‌هایی که در زمینه نصب دستگاه‌های پارکومتر فعالیت دارند، به تعدادی از افراد آموزش‌هایی ارائه می‌دهند تا به ساماندهی خودروهای پارک شده در کنار خیابان‌های دارای دستگاه پارکومتر بپردازند که این افراد دارای لباس‌های مشخص و متحدالشکل هستند.

صالحی تصریح می‌کند: تعرفه توقف بیش از نیم ساعت از سوی شورای اسلامی شهر ابلاغ می‌شود که برای خیابان‌های موجود در طرح ترافیک یک قیمت و برای خیابان‌های خارج از محدوده طرح ترافیک تعرفه دیگری تعیین شده است.

امکان شارژ کارت پارکومتر وجود دارد

کسانی که قصد خرید کارت پارکومتر را دارند می‌توانند این کارت‌ها را از پارکبانانی که در طول خیابان‌هایی که دستگاه‌های پارکومتر نصب شده، در تردد هستند، خریداری کنند و پس از پایان مبلغ شارژ امکان شارژ مجدد این کارت‌ها به هر مبلغی وجود دارد.

به گفته مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم مصوبه قبلی شورای عالی ترافیک درباره بحث پارکومترهای سطح شهر نصب پارکومتر در شش خیابان بود که اکنون عملیاتی شده و این پارکومترها در خیابان‌های 19دی، عمار یاسر، شهید فاطمی، صفائیه، بلوار امین و خیابان آیت الله طالقانی فعال است.

وی ادامه می‌دهد: به طور مجدد کار کارشناسی صورت گرفت و در نهایت شش خیابان دیگر برای نصب پارکومتر به شورای عالی ترافیک پیشنهاد شد که با پنج مورد آن موافقت شد که از ابتدای تیر امسال قرار دادی با شرکت مربوط منعقد شد.

خیابان‌های هفت تیر، شهید کیوان‌فر، توحید، ‌امام حدفاصل کیوانفر تا سعیدی و بلوار شهید صدوقی از جمله خیابان‌هایی است که در دستور کار برای نصب دستگاه پارکومتر قرار گرفته است که از این تعداد دستگاه پارکومتر در خیابان‌های خیابان کیوانفر، هفت تیر و امام راه‌اندازی شده است.

صالحی با بیان اینکه نصب دستگاه‌ها در خیابان‌های جدید به پایان رسیده است می‌گوید: فعالیت دستگاه‌ها در سه خیابان آغاز شده و در خیابان دیگر بحث هوشمند کردن دستگاه‌ها، ارتباطات و مسائل نرم‌افزاری باقیمانده که شرکت مربوط اعلام کرده باقیمانده دستگاه‌های پارکومتر تا 15 روز آینده فعال می‌شود.

وی خاطرنشان می‌کند: با نصب پارکومتر در نظر نداریم درآمدزایی داشته باشیم بلکه تنها تردد آسان در این بخش پیگیری می‌شود.

یکی از دارندگان خودرو ضمن ابراز خرسندی از اجرای این طرح عنوان می‌دارد: این طرح از جمله طرح‌های موفق شهرداری بوده که زمینه تردد آسان صاحبان خودروهای مختلف را فراهم می‌کند و به امور مربوط به این حوزه سامان و نظم می‌دهد.

نصب پارکومتر اقدامی شایسته است که در زمینه نظم‌دهی به پارک وسائل نقلیه صورت می‌گیرد تا از پارک غیرضروری ماشین‌ها در خیابان‌های خاص جلوگیری شود و افراد در مواقع غیر ضروری از وسائل حمل و نقل عمومی استفاده کنند یا ماشینشان را در خیابان‌های دیگر پارک کرده یا در صورت پارک در خیابان‌های ویژه هزینه مربوط به آن را پرداخت کنند./س

برچسب ها: قم ، پارک ، ممنوع ، کارت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.