نوري مالكي نخست وزير عراق مخالفت خود را با هرگونه حمله نظامي به سوريه ابراز داشت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، "نوري مالكي" نخست وزير عراق لحظاتي پيش در كنفرانسي خبري با ابراز مخالفت خود با هرگونه حمله نظامي به سوريه اظهار داشت: موضع عراق درخصوص بحران سوريه موضع بيطرفي است.

وي در ادامه سخنان خود خواستار آغاز گفتگوهاي فراگير پيرامون سوريه و تشكيل دولتي موقت كه مخالفان و نظام سوريه آن را قبول داشته باشند،شد.

نخست وزير عراق در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اينكه عراق تاوان استفاده رژيم بعث از سلاح شيميايي در حلبچه را داده است افزود:عراق خواستار عقب نشيني كشورهاي غربي از تصميم براي حمله به سوريه است.

در اين سخنان نوري مالکي طرح 9 بندي براي حل بحران سوريه پيشنهاد کرد. در اين طرح اعلام آتش بس فوري ميان مخالفان و دولت سوريه، توقف ارسال سلاح به دولت و مخالفان از سوي هر کشور، عقب نشيني همه جنگجويان خارجي از سوريه، تحقيق شفاف در خصوص اينکه چه کسي عامل استفاده از سلاح شيميايي در سوريه است، توقف دخالت هاي خارجي در سوريه از سوي کشورهاي جهان و منطقه، استفاده نکردن از خاک کشورهاي عربي براي حمله به سوريه، ايجاد صندوق عربي براي کمک به مردم سوريه، تعيين جدول زمان بندي براي مذاکره مستقيم ميان دولت و مخالفان با هدف مقدمه چيني براي تشکيل حکومت موقت و آمادگي براي برگزاري انتخابات عمومي با هدف روي کار آمدن حکومتي مردمي از هر گروه و جريان سياسي که ملت آن را مي پسندد، پيشنهاد شده است. 

نوري مالکي گفت: دولت عراق بطور رسمي طرح 9 بندي را براي حل مشکل سوريه پيشنهاد کرده تا راهگشاي حل مشکل سوريه باشد.

نخست وزير عراق در نطق تلويزيوني با اشاره به چالش هاي پيش روي بحران سوريه بطور رسمي خواستار توقف تهديدهاي غرب عليه سوريه شد. 

وي گفت: مردم سوريه خود بايد آينده کشورشان را مشخص کنند و با مذاکرات مستقيم دولت و مخالفان، مقدمات انتخابات عمومي و شفاف با هدف روي کار آمدن حکومتي مردمي را رقم بزنند. 

نخست وزير عراق در مورد پيامدهاي هرگونه حمله نظامي به سوريه هشدار داد و افزود: چنانچه اين جنگ صورت گيرد توقف آن غير ممکن خواهد بود و پيامدهاي منفي آن هم بر کل منطقه تاثير خواهد گذاشت. در حال حاضر برخي کشورهاي عضو اتحاديه عرب با هرگونه حمله نظامي به سوريه مخالف هستند و اتحاديه عرب بايد به اين نکته توجه کند و نظر اين کشورها را محترم بشمارد. 

وي گفت: عراق ، الجزاير، مصر ، لبنان ، تونس و موريتانيا با حمله نظامي به سوريه مخالفند و اين نشان مي دهد يافتن راه حل سياسي براي بحران سوريه بسيار مهم خواهد بود. 

نخست وزير عراق با اشاره به بهانه قرار دادن استفاده از سلاح شيميايي براي حمله به سوريه افزود: ما عراقي ها نيز به نوبه خود هرگونه استفاده از سلاح شيميايي در سوريه را محکوم مي کنيم، اما با اين وجود نمي خواهيم اين موضوع به سو استفاده برخي کشورها براي رسيدن به مقاصد خود در سوريه بدل شود. 

وي تاکيد کرد: متاسفانه برخي کشورها سعي دارند از مشکلات و درد و رنج هاي مردم سوريه براي رسيدن به مقاصد خود سواستفاده کنند.  خطراتي که مردم سوريه متحمل شدند، ما را بر آن مي دارد تا از کشورهاي حامي خشونت و فتنه داخلي در سوريه بخواهيم به اشتباهات خود پي برده و ضمن عقب نشيني از موضع گيري هاي سابق در قبال سوريه همسو با مردم بيشتر کشورها براي يافتن راه حل مسالمت آميز در سوريه تلاش کنند. 
برچسب ها: نوری ، مالکی ، عراق ، سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار