روزنامه آمريکايي واشنگتن تايمز هشدار داد طولاني شدن حمله احتمالي آمريکا به سوريه، پنتاگون را با مشکل تامين بودجه مواجه خواهد کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛ پايگاه اينترنتي اين روزنامه در مطلبي به قلم "کريستينا وانگ" نوشت: مقامات دفاعي و کارشناسان نظامي آمريکا معتقدند پنتاگون مي تواند هزينه هاي  حمله محدود را به سوريه  تامين کند، اما طولاني تر شدن اين جنگ با محدوديت هاي مالي همزمان خواهد شد. اول اکتبر اغاز سال مالي جديد آمريکا و اعمال سياست هاي جديد مالي در اين کشور است.

کنگره امريکا بايد لايحه هزينه هاي دفاعي اين کشور را براي سال 2014 تصويب کند. در ضمن اختلاف نظر شديدي ميان کنگره و دولت آمريکا درباره افزايش سقف بدهي هاي دولت وجود دارد که بايد تا اواسط اکتبر درباره آن تصميم گيري کرد. اين در حالي است که بر اساس لايحه کاهش هزينه هاي دولت، پنتاگون نيز مجبور است بودجه ده ساله خود را کاهش دهد.

به گفتۀ "تاد هريسون" تحليلگر ارشد مرکز پژوهشهاي راهبردي و بودجه آمريکا، حمله محدود آمريکا به سوريه بين پانصد ميليون تا يک ميليارد دلار هزينه خواهد داشت و بيشتر بر پايه حملات موشکي استوار است. شليک هر موشک کروز براي آمريکا يک ميليون و 200 هزار دلار هزينه دارد. هر موشک کروز آمريکا يک هزار پوند مهمات دارد که بيشتر از قدرت انفجاري است که معمولا آمريکا در شليک به اهدافش از آن استفاده مي کند.

به نوشته اين روزنامه، در حال حاضر پنج ناو جنگي آمريکا که هر يک نزديک به يکصد موشک کروز را حمل مي کنند، در شرق آبهاي مديترانه مستقر شده اند و در صورت صدور دستور براي حمله به سوريه آماده اند. به گفته يک مقام دفاعي آمريکا، از آنجايي که اين ناوهاي جنگي امريکا براي حضور در دريا طراحي شده اند، بنابراين استفاده از آنها در حمله به سوريه هزينه اضافي براي پنتاگون ندارد.

هريسون معتقد است آمريکا همچنين مي تواند در حمله محدود به سوريه از جنگنده- بمب افکن بي دو که از بمب هاي هدايت شونده استفاده مي کند نيز استفاده کند، چرا که استفاده از آنها جز هزينه تامين سوخت هزينه ديگري بر پنتاگون تحميل نخواهد کرد.

بايد يادآوري کرد نيروي دريايي آمريکا ناوهاي جنگي ديگري نيز در منطقه دارد. ناوگان پنجم و ششم و نيز زيردريايي هاي نيروي دريايي آمريکا در منطقه حضور دارند. با اين وجود بايد در نظر داشت با طولاني تر شدن مدت حضور همه اين تجهيزات نظامي در منطقه، هزينه نگهداري و ادامه حضور انها افزايش خواهد يافت.

هفته گذشته باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا ناوهاي جنگي را براي شرکت در حمله محدود به رژيم بشار اسد رئيس جمهور سوريه به سبب  استفاده از سلاح هاي شيميايي عليه شهروندانش به درياي مديترانه و سرخ رهسپار کرد، اما روز شنبه اعلام کرد براي  چنين حمله اي نخست مجوز کنگره را لازم دارد.

از آنجايي که کنگره در تعطيلات تابستاني به سر مي برد، به نظر نمي رسد اين موضوع تا نهم سپتامبر يعني آغاز به کار کنگره   بررسي شود.

اگر آمريکا مجبور شود مدت طولاني تري در منطقه بماند يا حمله گسترده تري  انجام دهد، پنتاگون مجبور خواهد شد براي تامين هزينه هاي اضافي از کنگره درخواست کمک کند و به علت آغاز سال جديد مالي از اول اکتبر، به احتمال زياد کنگره با اين درخواست مخالفت خواهد کرد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار