شیراز/

پایان عملیات نجات نقش برجسته های تخت جمشید

فاز نخست عمليات نجات‌بخشي نقش ‌برجسته‌هاي تخت‌جمشيد، پايان يافت.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: مرمت کاخ شورای تخت جمشید با هدف حفظ نقوش برجسته کاخ که دچار آسیب جدی در اثر نفوذ آب از قسمت ایوان شمالی کاخ بود در فاز نخست پایان یافت که بر اساس طرح مرمت ، عملیات استحکام بخشی بلوک های سنگی و نقوش برجسته انجام شده است.

تاجبخش با اشاره به طرح های مختلفی جهت ساماندهی مجموعه جهانی تخت جمشید به اجرای طرح نشانه گذاری حریم تخت جمشید ، بازنگری حرایم تخت جمشید و پاسارگاد ، دفع آبهای سطحی و حفاری باستان شناسی آبراهه های انتهایی صفه ، گیت ورودی تخت جمشید در سال 91 تا کنون اشاره کرد و گفت : هم اکنون نیز با مرمت کاخ شورا شاهد بهبود وضعیت این مجموعه جهانی هستيم.

مسئول حفاظت و مرمت پايگاه ميراث جهاني تخت جمشيد نیز در تشریح این عملیات مرمتی گفت: با اتمام مرحله حفاري پشت پلكان شمالي كاخ مركزي تخت جمشيد و اجراي طرح مرمتي، نقوش برجسته اين كاخ از گزند آسيب در امان مي ماند.

شهرام رهبر با اشاره به موفقيت آميز بودن طرح مرمتي نقوش برجسته كاخ مركزي تخت جمشيد، افزود : طرح مرمتي كاخ مركزي تخت جمشيد كه پس از انجام مطالعات و پژوهش و همچنين بررسي هاي ميداني و كارشناسي كه در پايگاه ميراث جهاني تخت جمشيد آغاز شده بود در دو فاز اجرا شد.

مسئول حفاظت و مرمت پايگاه جهاني تخت جمشيد ، از مهمترين اهداف اين طرح مرمتي را حفظ نقوش برجسته كاخ مركزي دانست و بر اساس مطالعات اوليه ، تخريب بيش از حد اين نقوش برجسته را حاصل نفوذ آب در ايوان شمالي كاخ برشمرد./س

برچسب ها: عملیات ، نجات ، برجسته ، فارس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.