پس از آنکه پارلمان انگليس با طرح حمله به سوريه از سوي اين کشور مخالفت کرد و "کامرون"‌نيز بعنوان همراه اوباما در اين حمله کنار کشيد ،‌اوباما بايد تصميمي جدي براي جبران اين انزواي بين المللي خود در اقدام عليه دولت "اسد" اتخاذ نمايد .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از روزنامه اينديپندنت ؛‌  "دیوید کامرون " نخست وزیر انگلیس یکی از نخستین کسانی بود که در میان هم پیمانان آمریکا از طرح حمله نظامی به خاک سوریه استقبال و اعلام کرد در این حمله در کنار اوباما خواهد بود . اما در روزهای اخیر پارلمان انگلیس طی رای گیری عمومی اعلام کرد مخالف این تجاوز می باشد . کنگره آمریکا نیز مخالفت خود با طرح اوباما را مطرح کرده است . 

ترک میدان از سوی این دو پشتوانه اصلی اوباما در حمله به سوریه وی را بطور فزاینده ای دچار شک و تردید درباره اقدام نظامی علیه نظام " بشار اسد " کرده است . در حقیقت ناتوانی " کامرون " در جلب رضایت نمایندگان پارلمان انگلیس موجب شد اوباما بیش از پیش در انزوای جهانی و حتی در میان دوستان خود در مورد طرح حمله نظامی به سوریه قرار گیرد . 

 هنگامی که " دیوید کامرون " نخست وزیر انگلیس در متقاعد ساختن پارلمان این کشور در مشارکت با آمریکا برای حمله نظامی به سوریه شکست خورد ، در اظهاراتی تلاش کرد توجیهی قانونی برای عدم حضور خود در کنار اوباما بتراشد . در همین راستا وی مدعی شد که مداخله احتمالی آمریکا و دوستانش در سوریه " مداخله ای بشردوستانه " و در مسیر هنجارهای بین المللی است .

هنجاری که کامرون از آن سخن می گوید در دهه های اخیر در هیچیک از کتب قوانین بین المللی عنوان نشده و تنها شعارها و لفاظی های مقامات غربی بخصوص آمریکایی را باید بجای اسناد آن دانست . این اقدام پارلمان انگلیس افکار جهان را به این مضمون سوق میدهد که لندن برای محافظت از امنیت خود حاضر به خطر کردن آنهم در وسعتی این چنین نیست . 

پس از این اقدام از سوی پارلمان انگلیس و کنگره آمریکا پیش بینی می شود صداهای مخالفی که از سراسر جهان علیه آمریکا و هرگونه دخالت نظامی آن در سوریه شنیده می شود ، بلندتر اعلام شود .

تعدادی از مقامات داخلی کاخ سفیداز نخستین کسانی هستند که با این طرح مخالفت داشتند اما هرگز جرات ابراز آن را نداشتند اما عقب نشینی دولت و پارلمان انگلیس از این طرح موجب شد آنان نیز نظرات مخالف خود را بطور رسمی و علنی عنوان کنند . 

فقدان قطعنامه یا مجوزی از سوی سازمان ملل برای توجیه پذیر بودن این اقدام آمریکا ، بیش از هر گزینه دیگری موجب عدم تمایل دوستان و هم پیمانان واشنگتن در همراهی برای حمله شده است . در دو دور نشست شورای امنیت سازمان ملل ایالات متحده نتوانست رییس و اعضای این شورا را برای لزوم این اقدام نظامی در سوریه متقاعد نماید . 

"کاتلین هایدن" سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در اظهاراتی اعلام کرد : اوباما معتقد است منافع آمریکا در سوریه به خطر افتاده است و این هدف در واقع اصلی ترین عاملی است که کاخ سفید را وادار به اقدام در قبال سوریه می کند . تصمیم گیری های رییس جمهور آمریکا بر مبنای تامین اهداف کشور در نقاط مختلف دنیا انجام می گیرد . 

در ادامه این مقاله آمده است : حتی پیش از رای منفی پارلمان انگلیس ، زمزمه هایی در واشنگتن و نیویورک مبنی بر ناتوانی کامرون در عملی ساختن آنچه در سخنانش مبنی بر حمایت از اوبامادر طرح حمله نظامی به سوریه بیان می نمود ، وجود داشت و در حقیقت رای منفی پارلمان این کشور ضربه سنگینی به روابط میان لندن و واشنگتن وارد کرد که " کامرون " همواره بر تقویت آن تاکید داشت . 

همزمان با مخالف انگلیس با قرار گرفتن در کنار اوباما برای حمله به سوریه ، تعدادی از مقامات کاخ سفید از جمله جان کری وزیر خارجه و چاک هگل وزیر دفاع در ویدئو کنفرانسی که برای نمایندگان کنگره پخش گردید ، تلاش کردند توجیهاتی برای لزوم حمله نظامی به سوریه و متقاعد کردن این نمایندگان ارائه دهند . 

با این حال "باراک اوباما" همچنان از اتهامات خود علیه دولت " بشار اسد " مبنی بر استفاده از سلاح شیمیایی دفاع کرده و برای اثبات آن تنها می گوید که ما به این نتیجه رسیده ایم که دولت سوریه از سلاح ممنوعه شیمیایی استفاده کرده و این اقدام نمی تواند بدون تنبیه باقی بماند .

اوباما بخوبی می داند که سرویس های اطلاعاتی آمریکا ونیز کارشناسان سازمان ملل هیچ سند مستدلی که نشان دهنده ارتباط دولت و ارتش سوریه با استفاده از سلاح شیمیایی باشد ، ندارد به همین دلیل هیچگاه از ارائه سند و مدرک برای اتهاماتش علیه دمشق سخنی به میان نمی آورد .  

یکی از منابع نزدیک به رییس جمهور آمریکا در گفتگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس اظهار داشت کاخ سفید هیچ سندی که نشان دهد اسد یا معاونانش دستور حمله شیمیایی در این کشور را داده اند ، را در دست ندارد . " جرج تنت " مدیر سازمان سیا نیز که تولید سلاح کشتار جمعی توسط صدام در عراق در سال 2002 را از افتخارات خود می داند نیز در این باره تاکید کرده است که در مورد سوریه اینکه چه کسی از سلاح شیمیایی استفاده کرده هنوز مشخص نیست . 

از نخستین روزهای بیان این ادعا ، کاخ سفید اعلام کرد که اوباما برای آغاز اقدام نظامی خود علیه سوریه نیازی به اجازه سازمان ملل یا هر جای دیگری ندارد . " بنجامین رودرز " مشاور امنیت ملی آمریکا در مصاحبه با " نیویورک تایمز " اذعان کرد که واشنگتن حتی پیش از این حادثه نیز تلاش میکرد سازمان ملل را برای صدور مجوز برای حمله نظامی به سوریه متقاعد سازد . مشکل این است که روس ها به هیچیک از این عوامل توجهی نداشته و به هیچ وجه علیه سوریه رای نمی دهند .

نویسندن این مقاله در انتها خاطرنشان کرد : در آخرین شمارش ، بیش از 150 عضو کنگره آمریکا از اوباما خواسته اند که پیش از بررسی و تحقیقات مناسب و بدون مشورت با این کنگره دست به اقدام نظامی علیه سوریه نزند . بسیاری از کارشناسان معتقدند رییس جمهور آمریکا نیز به رایی نظیر آنچه کامرون از پارلمان انگلیس دریافت کرده ، مواجه خواهد شد . 

باربارا لی ، یکی از زنان کنگره آمریکا و از اعضای هم حزب اوباماست که در نامه ای با امضای 50 عضو دیگر حزب دموکرات کنگره به اوباما از وی خواستند بدون مشورت با کنگره و دیگر مقامات کاخ سفید اقدامی علیه سوریه انجام ندهد .

وی همچنین در نامه خود تاکید کرده است که استفاده از سلاح شیمیایی برای هیچ کسی قابل پذیرش نیست اما راه حل آن نیز استفاده از زور و حمله نظامی نخواهد بود . کنگره برای همکاری در اقدام نظامی علیه سوریه یا هر کشور دیگری به تحققیق ومشورت بیشتری نیاز دارد .
برچسب ها: اوباما ، نظامی ، سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار