امیر اسماعیلی در نشست خبری اعلام کرد

برگزاری رزمایش قرارگاه پدافند هوایی در اواخر مهر/ شناسایی هواپیماهای پنهان‌كار در خارج از مرزهای کشور

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) گفت: رزمایش بزرگ و سراسری و مشترکی را در نیمه دوم سال جاری اواخر مهر و نیمه اول آبان خواهیم داشت که اهداف و تاکتیک‌های جدید و گستردگی بیشتری نسبت به رزمایش مدافعان آسمان ولایت 4 دارد.

به گزارش خبرنگار دفاعی - امنیتی باشگاه خبرنگاران، "امیر سرتیپ فرزاد اسماعیلی" فرمانده "قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص)" در نشست خبری صبح امروز با تشکر از رشادت‌های خبرنگاران، خانواده بزرگ صدا و سیما، خبرگزاری‌ها و مطبوعات در عرصه جنگ نرم اظهار داشت: فردا 10 شهریور "روز پدافند هوایی" است که با الفاظ مبارک فرمانده معظم کل قوا دستور تفکیک این نیرو از نهاجا (نیروی هوایی ارتش) صادر شد.
 
وی با بیان اینکه در قرارگاه پدافند هوایی دیگر فقط بحث تفکیک مطرح نیست، افزود: امروز بحث تشکیل و تحکیم را داریم که در بخش تشکیل همه قسمت‌های سرزمینی برای اجرای مأموریت تمام‌عیار تا سرپنجه‌ها در بخش سرزمینی استقلال مدیریتی خود را پیدا کرده‌اند.


فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) تصریح کرد: در بخش آموزشی همان‌طور که سال گذشته قول دادیم دانشگاه خاتم‌الانبیاء(ص) را امسال راه اندازی می‌کنیم که این دانشگاه با مصوبه فرمانده معظم کل قوا از ملک آموزشی 02 نزاجا به قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) برای تشکیل دانشگاه انتقال یافت و از اول مهر امسال به صورت مستقل، افسران پدافند هوایی را در دانشگاه خود تربیت می‌کنیم تا خدمتگزار نظام و مردم باشند.
 
امیر اسماعیلی با اشاره به مراکز آموزشی تجهیزات‌محور گفت: مرکز آموزش درجه‌داری اراک از اول مهر ماه به صورت مستقل تربیت درجه‌داران را آغاز می‌کند و همچنین مرکز تخصصی قرارگاه پدافند هوایی بعد از اینکه درجه‌داران و کارمندان آموزش‌های لازم را گرفتند اجرایی شده و کارش را آغاز کرده است.
 
وی افزود: عزیزان پدافند هوایی به صورت 24 ساعته، بدون تعطیلی و با چشمانی بیدار همانند شما اصحاب رسانه که تعطیلی را نمی‌شناسید از آسمان کشور دفاع می‌کنند و این مرکز تخصصی نیز در طول مدت یک سال از 10 شهریور 91 تا 10 شهریور امسال اجرایی شد.
 
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) اظهار داشت: طرح "نور ولایت 1" سال گذشته طبق مصوبه فرمانده معظم کل قوا اجرایی شد. بخش‌های متعدد این طرح که شناسنامه و راه روشن پدافند هوایی است برای سامانه‌ها و تجهیزات و استعداد نیروی انسانی است.
 
امیر اسماعیلی با اشاره به تنوع و تعداد سامانه‌ها در پدافند هوایی گفت: مناطق هسته‌ای و حساس و حیاتی و بخشی از مناطق شرق، جنوب شرق و جنوب غرب به کمک پدافند هوایی سایر نیروهای ارتش و خصوصاً پدافند برادران سپاه محافظت می‌شود و سامانه‌های جدید با شکل جدید و تنوع بیشتر به وجود آمده است.
 
وی با اشاره به طرح ساختاری پدافند هوایی تصریح کرد: استعداد نیروی انسانی به موازات طرح ایجاد سامانه‌ها بالا رفته و اینکه چه تعداد نیروی انسانی با چه آموزش‌ها و چه سامانه‌هایی باید وجود داشته باشد مشخص شده است.
 
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) افزود: ما نباید به امروز فکر کنیم، بلکه باید به تهدیدات پنج سال آینده فکر کنیم، لذا این طرح با این دیدگاه اجرایی شد و بخش نهایی آن در شرف تصویب و اجراست.

* برگزاری رزمایش قرارگاه پدافند هوایی
 
امیر اسماعیلی با بیان اینکه در بخش عملیاتی، رزمایش بزرگ سراسری و مشترکی را در نیمه دوم سال جاری در منطقه‌ای جدید با اهداف و تاکتیک‌های جدید خواهیم داشت، گفت: این رزمایش در اواخر مهر ماه سال جاری و نیمه اول آبان اجرا خواهد شد و گستردگی آن بیشتر از رزمایش مدافعان آسمان ولایت 4 است.
 
وی افزود: رزمایش مدافعان آسمان ولایت 4 در شرایط دشت و گرما و دور از شرایط زیست‌محیطی انجام شد، اما امسال با در نظر گرفتن برودت هوا وارد مناطق کوهستانی  خواهیم شد که هم از لحاظ نیروهای متعهد و هم از نظر تجهیزات، امکانات گسترده‌تری وجود خواهد داشت.

* شناسایی هواپیماهای استیلث

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی ارتش در ادامه گفت: این نوید را می‌دهم که توانسته‌ایم به اشراف اطلاعاتی مناسبی برسیم که با اقتدار آن را مطرح کنیم و هواپیماهای منطقه‌ای را شناسایی و نفس آن‌ها را در خارج از مرزهای کشور حس کنیم؛ هواپیماهایی که نباید دیده شوند و پنهان کار و "استیلث" هستند، اما چشمان تیزبین پدافند هوایی ارتش و سپاه آن‌ها را می‌بینند و به آن‌ها اخطار می‌دهند.
 
امیر اسماعیلی با اشاره به تهدیدها اظهار داشت: این امنیت و ثبات و آرامش در بخش هوا و فضا مرهون دعای خیر فرمانده معظم کل قوا و فرزندان این مملکت در بخش پدافند هوایی ارتش و سپاه است.
 
وی افزود: وضعیت توان رزم و خودباوری و روحیه در قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) مناسب است، زیرا شما شاهد تجاوز هوایی و حرکات نامحسوس و محسوس کشورهایی که تهدید کننده‌اند نیستید.
 
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) با اشاره به تحریم‌های اعمال شده علیه کشور گفت: از دهم شهریور سال گذشته تا به امروز 15 پروژه تحقیقاتی نهایی میدانی و اجرایی شده و این بسیار مهم است، زیرا این پروژه‌های تحقیقاتی هایتک و تکنولوژی برتر دارد که باید در میدان پاسخ عملیاتی داده باشند و حداقل دو سال زمان می‌خواهد، لذا ما به دانش نیروهای غیورمان که در طول یک سال سامانه‌های پدافند هوایی را گسترش داده‌اند افتخار می‌کنیم.

امیر اسماعیلی با بیان اینکه در همه این پروژه‌ها اصحاب رسانه را سهیم می‌دانم گفت: فقط این سلاح نیست که تاثیرگذار است بلکه این انسان است که از آن استفاده می‌کند و سلاح هم فقط سلاح سخت نیست بلکه سلاح بازدارندگی جبهه اول و خاکریز اول است و اصحاب رسانه با ما در این جبهه سهیم هستند.

"پسیو آرایه فازی" رادار غيرقابل شناسایی ایرانی

وی درباره بخش کشف اظهار داشت: رادار "پسیو آرایه فازی" به صورت غیر فعال و بدون اینکه از خود انرژی ساطع کند اهداف متحرک را کشف کرده و راداری بی صدا است.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) افزود: قابلیت کشف هواپیماهای پنهان‌کار استیلث و موشک کروز در پدافند هوایی وجود دارد و ما گفتیم که پدافند لَخت به درد نمی‌خورد و پدافند باید چابک و چالاک باشد.

امیر اسماعیلی تصریح کرد: این سامانه‌ها تهدیدات نوین را به شایستگی کشف می‌کنند اما دیده نمی‌شوند و در طیف متفاوتی کار می‌کنند که دشمن خیلی باید برای جنگ الکترونیک با آن سعی کند.

وی با اشاره به "پروژه رجال" گفت: هدفی که در فضای لایتناهی کشف می‌شود باید بدانیم که در چه ارتفاعی متوسط یا بالا با آن درگیر شویم لذا این پروژه تکنولوژی برتر است و دارای ارتفاع‌یاب دیجیتال بوده که از سوپر اتروگاین استفاده می‌کند و در باند متفاوت است.

فرمانده پدافند هوایی ارتش با اشاره به بخش رهگیری اظهار داشت: "رادار خاتم" بهینه‌سازی رادار "اسکای گارد" در ارتفاع پایین و راداری با سرعت عمل است که بومی بوده تا برای ساختن آن مشکل گلوگاهی نداشته باشیم و در بخشی از کشور مستقر است.

امیر اسماعیلی تصریح کرد: "سامانه اسپرو" نیز سامانه تاکتیکی است که در آن آنچه که باید از نقطه‌ای به نقطه دیگر به مغز متفکر فرماندهی کشور از طریق بیسیم و با سیم برسد میسر بوده و این یک تکنولوژی برتر است.

وی افزود: من این نوید را می‌دهم که اطلاعات تجهیزاتی و مخابراتی را بدون اینکه کشف شوند با کدگذاری خودمان بدون استفاده از سیم، شمالی‌ترین و یا جنوبی‌ترین نقطه و جزایر و شرق و غرب کشور را به هم متصل می‌کند که تاکتیکی است و استقراری نیست و توسط دشمن کشف نمی‌شود.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) با اشاره به "سامانه صیاد 40" در بخش شنود الکترونیکی گفت: این سامانه با صیاد 40 سال گذشته متفاوت است و در برد تاکتیکی و نقش تاکتیکی که به سامانه داخل مرکز و شناسایی داخلی متصل بوده طراحی و تولید شده است.

امیر اسماعیلی با اشاره به بخش الکترونیک ستتوز الکترونیکی اظهار داشت: سامانه جهت‌یاب "ای دی اف" یک جهت‌یاب الکترونیکی است که وقتی هواپیمای پنهان‌کار را شناسایی می‌کند اطلاعات تاکتیکی موجود در شبکه را کشف کرده و کمک می‌کند تا زمان تصمیم‌گیری کاهش یابد.

تولید پهپادهای جدید در پدافند هوایی

وی درباره پهپادها گفت: سال گذشته "پهپاد حازم 1" که هدف بود در مانور و سرعت و قابلیت بالا تولید شد و امسال پهپاد حازم 2 و 3 برای ارتفاع بالا با سرعت و ماندگاری بیشتر تولید شده و پهپاد جت نیز برای اهداف ویژه و استراتژیک است.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) افزود: پهپاد سریو 110 از توانمندی‌های برتر و چند منظوره است که هم برای هدف و هم شناسایی دقیق و نقطه‌زنی با هدایت رادارهای پدافند هوایی کاربرد دارد.

امیر اسماعیلی تصریح کرد: نوید سال گذشته که سامانه موشکی اس 200 که باید نقطه زنی کند و کرد در امسال نیز وجود دارد که فقط با اهداف ارتفاع بالا درگیر نشود و با اهداف ارتفاع پایین و متوسط نیز درگیر شود تا به چالاکی و تاکتیکی کردن برسد.

وی تصریح کرد: سامانه اس 200 قابلیت درگیری در ارتفاع متوسط را دارد و از صفر تا صدِ تکنیکی، تکنولوژیکی و تاکتیکی این سامانه تغییر کرده است، البته متخصصان هنوز برای آن اسمی تعیین نکرده‌اند.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) با اشاره به رادارهای "شهاب" و "ثامن" گفت: این رادارها در سامانه‌های رزمی مستقر هستند و قابلیت کشف اهداف استیلث را دارند که وقتی ما می‌گوییم نفس هواپیمای پنهان‌کار را می‌شنویم از طریق همین رادارهاست.

امیر اسماعیلی درباره سامانه‌های موشکی تصریح کرد: سامانه "یا زهرای 3" در رزمایش "مدافعان آسمان ولایت 4" آزمایش شد و شایستگی خود را نشان داد؛ قول می‌دهم در "رزمایش مدافعان آسمان ولایت 5" شایستگی‌های جدید این سامانه را در ارتفاع پست و با کمترین آسیب ممکن نشان دهیم.

* سامانه‌هایی که مانع از غافلگیری می‌شوند

وی با اشاره به جنگ الکترونیک اظهار داشت: سامانه‌های "شاهد" و "مصباح" مورد تقدیر ستادهای فرادستی، ستاد کل نیروهای مسلح و ستاد ارتش قرار گرفته که نمره داده، تضمین کرده و میزان شدت و حدّت جنگ الکترونیک دشمن را برای ما تعیین می‌کند؛ یعنی ان شاءالله دیگر فضایی برای غافلگیری نخواهد بود.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) به سه رأس مثلث پیشرفت‌های پدافند اشاره کرد و افزود: دانش موجود، نیاز عملیاتی و فنی در قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء، جوانان پرکار و پر تلاش آن؛ وزارت دفاع و نخبگان مراکز دانش‌بنیان کشور و تعامل فنی با سایر نیروها به خصوص برادران سپاه، سه رأس مثلث مذکور است.

امیر اسماعیلی اضافه کرد: پدافند هوایی مولود جدید و مایه برکت است که مهندسی رزمی، ساختن استندها، سایت‌ها و مکان‌ها در مناطق صعب‌العبور پس از تفکیک صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: دسترسی به شهر آسان است، اما در کوهستان و دشت و دره خیلی از مسائل باید دست به دست هم بدهد و لازمه آن دانش رزمی است.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء اظهار داشت: آماد رزمی برای یگان‌های چالاک و چابک به پدافند هوایی است که برای نگهداری و سر پا ماندن و خوش‌فکری نیروهای انسانی بوده که این خصوصیات را در لحظه بحران حفظ کنیم؛ این از ملزومات قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء بوده است.

امیر اسماعیلی درباره فاوای رزمی و ارتباط الکترونیک گفت: این تروپو اسکنر تاکتیکی سقف ارتقای پرواز است که نسبت به این باور و پروژه عظیم در سطح پایین‌تری قرار دارد.

وی اظهار داشت: همچنین طب رزمی برای اینکه نیروی انسانی ما در فضای درگیری و با رسیدگی‌های بهداشتی و سلامتی روح و جسم پابرجا بماند لازم است.

فرمانده پدافند هوایی ارتش تصریح کرد: ما نیروی در صحنه هستیم و تنها تفاوت ما با زمان جنگ شلیک نکردن ما است وگرنه همه اتفاقات را تا لحظه آتش زیر نظر داریم.

امی اسماعیلی درباره معیشت کارکنان این قرارگاه گفت: ما در این زمینه قصور داریم، اما موسسه اجرایی خاتم را ایجاد کرده‌ایم و امیدواریم ان‌شاءالله خداوند به برکت نام آن کمک کند تا به جلو برود.

وی گفت: پدافند هوایی حفظ باورها، ارزش‌ها و دستاوردهای ملی است و همان‌طور که فرمانده معظم کل قوا فرمودند «اگر مراقب این دستاوردها نباشیم چیزی که برای سال‌ها خون دل آن را خورده‌ایم در نصف روز از دست می‌رود»؛ لذا 35 سال زحمت کشیده نشده که در نصف روز از دست برود.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) افزود: حفاظت از آسمان کشور با مجموعه قرارگاه پدافند هوایی ارتش و سپاه است و در تمام مناطق هسته‌ای، سامانه‌های پدافند هوایی در چندین لایه، پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌ها مراکز پتروشیمی و سدهای بادی و آبی و ... گسترش دارد و در لایه‌های بیرونی آن‌ها نیز همین‌طور است که باید از دور ببینیم و اقدام کنیم.

امیر اسماعیلی اظهار داشت: پدافند هوایی در قبل از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در 50 نقطه گسترش داشته و در ابتدای جنگ حدود 100 نقطه و در پایان جنگ 400 نقطه بوده و امروز در بیش از 3600 نقطه گسترش دارد که اگر این نقاط و تجهیزات امروزی را در نظر بگیریم و به همین ترتیب جلو برود به بیش از 4 هزار نقطه خواهد رسید.

انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار