فارس/

شاخص مرگ و میر نوزادن در فارس به 9.8 در هزار تولد رسید

قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: 3 سال قبل از برنامه کشوری، شاخص مرگ و میر کودکان در سطح استان فارس با اجرای برنامه‌ها و تدابیر اندیشیده شده، به عدد 9.8 در یک هزار تولد زنده رسید.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ، مهرداد شریفی خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه اعلام شده کشوری، شاخص مرگ و میر نوزادان در سال 94 باید به کمتر از 10 در یک هزار تولد زنده می‌رسید.

شریفی افزود: نکته حائز اهمیت اینکه در سال 81 شاخص مرگ و میر نوزادان در استان فارس حدود 16 در یک هزار تولد زنده بود و اکنون می‌توان ادعا کرد حدود 100 درصد کاهش داشته است.

وی گفت: این موفقیت با اقدامات مختلفی از جمله ایجاد 6 قطب مجهز به بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز حاصل شده است.

این مقام بهداشتی درمانی در فارس گفت: در این برنامه 6 نقطه در استان فارس شناسایی شدند که به عنوان قطب به سایر مناطق همجوار خدمات مراقبت‌های ویژه نوزادان را ارایه می‌کنند در حالیکه پیش از این، نوزادان در صورت نیاز به مراقبت‌های ویژه باید به مرکز استان منتقل می‌شدند.

شریفی افزود: علاوه بر این تخت‌های بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان در این مدت در بیمارستان‌های حافظ، حضرت زینب (س) و نمازی توسعه یافت به گونه‌ای که مثلا تعداد تخت‌های مراقبت ویژه نوزادان در بیمارستان حضرت زینب (س) از 23 تخت به 36 تخت در سال 91 افزایش یافت.

وی تصریح کرد: پیگیری راه‌اندازی هفت دستگاه NICU متحرک ( آمبولانس مجهز به تجهیزات مراقبت‌های ویژه نوزاد) برای انتقال ضروری نوزادان به مرکز استان نیز در حال انجام است که تاکنون موفق به راه‌اندازی یک دستگاه شده‌ایم و شش دستگاه دیگر نیز در شرف راه اندازی است.

این پزشک متخصص گفت: حدود 80 درصد مرگ و میر نوزادان در بخش‌های مراقبت‌های ویژه رخ می‌دهد که شایع‌ترین دلیلش نارس بودن نوزاد و تولد پیش از موعد است.

وی در زمینه دلایل تولد پیش از موعد و نوزاد نارس نیز گفت: شایع شدن استفاده از روش‌های کمک باروری مانند IVF در مواردی موجب تولد نوزادان چند قلو می‌شود که این مسئله تولد پیش از موعد و وزن کم نوزادان را به همراه دارد .

شریفی افزود: سزارین‌های انتخابی توسط مادر، که ضروری نیست، نیز بدلیل اینکه پیش از زمان واقعی بدنیا آمدن نوزاد باید انجام شود، دلیل دیگری برای تولد پیش از موعد و در نتیجه ایجاد مشکلاتی برای نوزاد است.

قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: بر این اساس توصیه می‌شود که مادران باردار تا حد امکان از سزارین‌های غیراورژانس پرهیز کنند و انجام زایمان به روش‌های طبیعی جدید مانند زایمان فیزیولوژیک و زایمان بدون درد را انتخاب کنند.
منبع: ایسنا
برچسب ها: فارس ، مرگ ومیر ، نوزادان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.