روزنامه لبناني "ديلي استار "‌در مقاله اي با اشاره به تهديدات آمريکا براي حمله به خاک سوريه نوشت: در صورت وقوع چنين اقدامي "حزب الله"پاسخي دندان شکن به اشنگتن و تل آويو خواهد داد .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه ديلي استار ؛‌ يکي از تحليلگران سياسي لبنان که بعنوان منبعي نزديک به "حزب الله " به شمار مي آيد در اظهاراتي درباره حمله احتمالي آمريکا عليه دولت" بشار اسد‌ " تاکيد کرد :‌ تجاوز نظامي گسترده واشنگتن و هم پيمانان غربي آن به خاک سورهي که منجر به برهم خوردن تعادل قدرت در اين کشور و آشفتگي در منطقه مي شود  ،‌ بي شک با پاسخ فوري و کوبنده اي از سوي " حزب الله "‌ مواجه خواهد شد . 

اقدام نظامي کاخ سفيد در سوريه به احتمال فراوان حزب الله را وادار خواهد کرد که به سرزمين هاي اشغالي و بخصوص تل آويو موشک يا راکت پرتاب کند . تحليلگران و کارشناسان بين المللي معتقدند چنانچه حمله نظامي به خاک سوريه از سوي آمريکا انجام گيرد تبعات آن غيرقابل پيش بيني و جبران ناپذير است . 

يک منبع ارشد نزديک به حزب الله نيز خاطرنشان کرد : اينکه "حزب الله"‌ پاسخ تجاوز نظامي آمريکا به سوريه را مستقيما عليه واشنگتن يا ديگر کشورهاي غربي اجرا کند ،‌ اندکي بعيد به نظر ميرسد بلکه احتمال اينکه جبران حمله به سوريه عليه تل آويو بعنوان هم پيمان اصلي و ديرينه کاخ سفيد در منطقه انجام گيرد بسيار فراوان است .  بعلاوه اين تجاوز موجب تحريک "جمهوري اسلامي ايران"‌ بعنوان يکي از هم پيمانان قدرتمند سوريه در منطقه براي حمايت از تماميت ارضي سوريه و دولت "بشار اسد" مي شود . 

در ادامه این مقاله آمده است : این منبع نزدیک به حزب الله همچنین تصریح کرد : حزب الله جبهه های مختلفی را برای پاسخ به تجاوز نظامی آمریکا در سوریه در نظر گرفته است . این جبهه ها و نیروهای حزب الله هم اکنون در حالت آماده باش بوده و آماده پرتاب موشک های خود به سرزمین های اشغالی هستند . قدرت حزب الله در جنگ 33 روزه اسرائیل در جنوب لبنان بخوبی اثبات شده است . 

"چاک هگل" وزیر دفاع آمریکا در سخنرانی اخیر خود مدعی شد : نیروهای ارتش آمریکا در کل منطقه آماده آغاز نبرد علیه سوریه هستند . این طرح نظامی که از سوی واشنگتن ، هم پیمانان اروپایی آمریکا و شرکای عرب کاخ سفید اجرا خواهد شود که به منظور تنبیه " بشار اسد" بر اساس گزارش استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی علیه مردم این کشور می باشد . 

این در حالی است که دولت سوریه این ادعای دولت آمریکا را انکار و اعلام کرده است که نظام این کشور هرگز ضد مردم خوداز سلاح شیمیایی استفاده نمی کند بخصوص در شرایط کنونی که ارتش بطور روزانه موفقیت های فراوانی در مبارزه علیه تروریستهای خارجی و شورشیان بدست می آورد . 

" عبدالله ابوحبیب" سفیر سابق لبنان در واشنگتن در گفتگو با " روزنامه لبنانی دیلی استار " خاطرنشان ساخت : چنانچه اقدام نظامی کاخ سفید در سوریه در اندازه ای محدود با یک یا چند هدف مشخص شده انجام گیرد می توان انتظار داشت پاسخی شدید از سوی حزب الله ، ایران یا روسیه علیه غرب یا اسرائیل صورت نگیرد . 

وی افزود : ایالات متحده خواستار تغییر نظام در سوریه یا سرنگونی "بشار اسد" همانند آنچه در مورد عراق یا لیبی اقدام نمود ، نیست . بلکه با تعیین اهدافی تلاش میکند دولت سوریه را وادار ه تلیم در برابر آنچه آنها ( کشورهای غربی ) خواستار آن هستند ، بکند . با این حال حتی در صورت حمله محدود نیز نمی توان اقدام تلافی جویانه از سوی روسیه ، ایران یا حزب الله علیه آمریکا و هم پیمانانش را کاملا دور دید . 

کشورهای عربی حوزه خلیج فارس که هم پیمان آمریکا و بطور فعال در اقدامات خصمانه علیه سوریه با واشنگتن همکاری می کنند بطور مستقیم در تیررس تجهیزات نظامی و موشک های ایران بوده و سرزمین های اشغالی نیز بخوبی در معرض موشک های حزب الله می باشند . 

"هشام جابر" ژنرال بازنشسته ارتش لبنان و مدیر اندیشکده مطالعات خاورمیانه بیروت نیز در تحلیلی تصریح کرد : به احتمال زیاد   حمله آمریکا به سوریه از طریق ناوهای مستقر شده در نزدیکی سواحل مدیترانه انجام گیرد . چنانچه "بشار اسد" خود تصمیم بگیرد به تجاوز آمریکا پاسخ  دهد ، حزب الله نیز بیش از پیش می تواند نقش حمایتی خود را علیه متحد آمریکا در نزدیکی خود _ اسرائیل _ ایفا نماید . 

"هلال خشان" استاد دانشگاه علوم سیاسی آمریکا نیز اظهار داشت چنانچه اقدام آمریکا در سوریه حتی در اندازه ای محدود و در زمان کوتاه انجام گیرد باز هم خطر اقدام تلافی جویانه از سوی ایران ، روسیه ، حزب الله و حتی چین علیه اسرائیل وجود دارد . 

در انتهای این مقاله آمده است : ادعای واشنگتن در مورد استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی حتی اگر درست هم می بود هرگز راهکار آن حمله نظامی آمریکا نیست . واشنگتن تصمیم دارد هدف خود رابه هر نحوی در خاورمیانه محقق سازد . 
برچسب ها: روسیه ، آمریکا ، سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار