رئيس هيئت تخصصي- اقتصادي، مالي و اصناف ديوان عدالت اداري در دومين نشست هم‌انديشي حقوق شهروندي مؤديان مالياتي كه صبح امروز در ساختمان شماره 3 قوه قضاييه برگزار شد در خصوص مزاياي اجراي ماليات بر ارزش افزوده گفت:جلوگيري از اصراف رونق توليد و صادرات از مزاياي اجراي اين قانون است.

به گزارش خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، "زين‌العابدين تقوي" يكي از سخنرانان دومين نشست هم‌انديشي حقوق شهروندي مؤديان مالياتي در خصوص ماليات بر ارزش افزوده اظهار داشت: جلوگيري از اسراف، رونق توليد و صادرات از مزاياي اجراي اين قانون است.

وي افزود: يكي ديگر از محاسن قانون ماليات بر ارزش افزوده آن است كه شوراهاي اسلامي شهر و روستا بر اساس آن بايد ماليات خود را به نرخ ماده 16 و عوارض را به نرخ ماده 38 اين قانون تعيين كنند.


تقوي با اشاره به دريافت ماليات‌هاي متفاوت و بدون ضابطه توسط شوراهاي اسلامي شهر و روستا در گذشته تصريح كرد: به موجب قانون ماليات بر ارزش افزوده و مواد 1، 5 و 8 اين قانون كليه خدمات در ايران تنها 1/5 درصد ماليات داشته كه اين مبلغ از تعيين هرگونه عوارض اضافي ديگر جلوگيري مي‌كند.


رئيس هيئت تخصصي ديوان عدالت اداري ادامه داد: سايت mahdad.ir و شماره تلفن‌هاي 35087 و 1822 سامانه ارتباط مردمي هستند که پاسخگوي هرگونه سئوال مالياتي هستند.


وي با اشاره به ماده 17 قانون ماليات بر ارزش افزوده اظهار داشت: اگر مسافري همراه خود كالايي را به كشور وارد و ظرف دو ماه آن را از كشور خارج كند، مي‌تواند ماليات بر ارزش افزوده براي آن كالا را دريافت كند.


تقوي در خصوص تخلفات ممكن در اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده گفت: عدم ثبت نام در مهلت مقرر، عدم صدور صورت حساب، عدم درج صحيح صورت حساب، عدم تسليم اظهارنامه از جمله تخلفاتي است كه قانون براي هركدام از آنها راهكارهاي بازدارنده در نظر گرفته است.


رئيس هيئت تخصصي ديوان عدالت اداري ادامه داد: چنانچه يك مؤدي مالياتي نسبت به ماليات تعيين شده شكايتي داشته باشد و يا آنكه تخلفي به وي نسبت داده باشد مي‌تواند شكايت خود را به هيئت بررسي سازمان ماليات بر ارزش افزوده ارائه كند و در صورت رضايت مؤدي از راي اينسازمان پرونده مختومه خواهد شد.


وي افزود: در صورت مختومه نشدن پرونده شكايت به هيئت بدوي رسيدگي به تخلفات اداري ارجاع داده خواهد شد و چنانچه پرونده در اين مرحله هم مختومه نشود ديوان عدالت اداري به موضوع رسيدگي خواهد كرد.


تقوي در پايان خاطر نشان كرد: از نكات جديد قانون ماليات بر ارزش افزوده اين است كه اگر هيئت بررسي سازمان ماليات به راي ديوان عدالت اداري توجه نكند،‌ اين ديوان مي‌تواند رسيدگي مستقيم كرده و راي صادر كند و در صورت نقض تخلف حكم ديوان قطعي و قابل اجراست.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار