وليد المعلم وزير امورخارجه سوريه در كنفرانسي خبري مواضع اين كشور در قبال تحولات اخير و اتهامات غرب عليه دولت اين کشور در خصوص حمله شيميايي در غوطه شرقي را تشريح كرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روسيااليوم: وليد المعلم در کنفرانس خبري در دمشق با اشاره به اين که هياهوي رسانه اي  در اينترنت درباره متهم شدن نيروهاي مسلح سوريه در خصوص حمله شيميايي در اين کشور ايجاد شده است به تماس تلفني جان کري وزير خارجه آمريکا با وي اشاره کرد و گفت کري روز پنج شنبه پس از دو سال و نيم از قطع رابطه با وي تماس گرفت و اين تماس تلفني دوستانه بوده است.

وي افزود: کري خواستار حضور بازرسان سازمان ملل در منطقه غوطه شرقي شد و حضور اين بازرسان را به سود منافع ملي سوريه و روشن شدن حقيقت دانست و من نيز تاکيد کردم با روشن شدن حقيقت به دنبال حفظ منافع ملي سوريه هستم. بر همه مردم دنیا است که حقیقت استفاده از سلاح شیمیایی را بفهمند، ما خود را ملزم می دانیم که با بازرسان سازمان ملل همکاری کنیم. 

وزير امور خارجه سوريه ادعاي مقامات آمريکايي در خصوص استفاده ارتش سوريه از سلاح شيميايي را بي پايه و اساس دانست.

وليد المعلم با اشاره به اين که ائتلاف مخالفان نظام سوريه خواستار بازديد چهار منطقه از غوطه شرقي توسط بازرسان سازمان ملل شد، تاکيد کرد سوريه همکاري کاملي با اين بازرسان دارد و همه نوع تسهيلات امنيتي را در اختيار هيئت بازرسان سازمان ملل قرار داد تا بتوانند از مناطق تحت سيطره گروه هاي مسلح بازديد کنند. ما با کميته بازرسان سازمان ملل همکاري شفافي داريم.

وي افزود: کساني که اين هياهوي رسانه اي را عليه سوريه با متهم کردن ارتش اين کشور به استفاده از سلاح شيميايي به راه انداخته اند بايد بدانند اين هياهو هيچ فايده اي ندارد و استفاده از بهانه سلاح شيميايي براي تجاوز به سوريه به سود اين طرف ها نيست.

وزير خارجه سوريه با اشاره به اين که تحولات کنوني در سوريه به سود اسرائيل، جبهه النصره و القاعده است،تاکيد کرد: اگر دشمنان با اين هياهوي رسانه اي فکر مي کنند مي توانند بر فعاليت ارتش سوريه در منطقه در غوطه تاثير بگذارند در خواب و خيال هستند و هيچ کس نمي تواند مانع از ادامه پيروزي هاي ارتش سوريه شود.

وي ادعاي مقامات آمريکايي را در خصوص استفاده ارتش سوريه از سلاح شيميايي بي پايه و اساس دانست و تاکيد کرد آمريکا در پي حل و فصل سياسي بحران سوريه نيست.

المعلم تاکيد کرد: بازرسان سازمان ملل به منطقه معضمیه شام در حومه دمشق سفر کردند اما به آنها تیرانداری کردند. کميته تحقيق بازرسان سازمان ملل زماني که اين حمله رخ داد در دمشق حضور داشت ولي از وزارت خارجه سوريه درخواست نکرد از منطقه حادثه بازديد کند تا اين که آنگلا کين مسئول ارشد خلع سلاح سازمان ملل با سفر به دمشق اين درخواست را به صورت رسمي مطرح کرد. سوريه با اين درخواست موافقت کرد و هيچ تعللي در موافقت با اين درخواست رخ نداد.

وليد معلم وزير امور خارجه سوريه سه شنبه اعلام کرد دمشق جهان را براي آوردن دليل و مدرک در خصوص استفاده احتمالي حکومت سوريه از سلاح هاي شيميايي به مبارزه مي طلبد.

وزير امور خارجه سوريه سه شنبه اعلام کرد حمله نظامي به سوريه در جهت منافع اسرائيل و القاعده خواهد بود. هرگونه حمله ( نظامي ) غرب به سوريه ، نبردها عليه جنگجويان مخالف را متوقف نخواهد کرد.

 وليد معلم وزير امور خارجه سوريه سه شنبه اعلام کرد حکومت سوريه در صورت حمله از خود دفاع خواهد کرد. دمشق امکانات دفاعي در اختيار دارد که جهان را غافلگير خواهد کرد.  

وليد المعلم گفت: در برابر اين تجاوز يا بايد تسليم شده يا با استفاده از ابزارهاي موجود از کشور دفاع کنيم که قطعا گزينه دوم بهترين گزينه است. وي افزود: برخي ها فکر مي کنند با حمله خارجي مي توانند در سوريه به اصطلاح توازن قدرت ميان ارتش سوريه و مخالفان ايجاد کنند که آرزوي واهي است و تا کنون تلاش قدرت هاي بزرگ براي ضربه زدن به مقاومت ملت سوريه تاثيري نداشته است.

ولید المعلم در مورد رابطه با ایران با بیان اینکه ما در یک خاکریز مشترک به سر می بریم، روابط دمشق - تهران را مثبت ارزیابی کرد و ضمن تکذیب وجود پیمان دفاعی مشترک میان دو کشور تاکید کرد که برادران ایرانی ما در تهران شرایط را به صورت کامل درک می کنیم و ما به صورت روزانه به دوستان ایرانی خود در ارتباط هستیم.

وي درباره مواضع ايران در خصوص بحران سوريه تاکيد کرد: هماهنگي کاملي با برادران ايراني داريم و آنان مي دانند آنچه که از سال 2009 در عراق و سوريه مي گذرد در نهايت مي خواهد ايران را هدف قرار دهد.

وزیر امورخارجه سوریه در مورد موضع روسیه و روابط با این کشور ضمن تاریخی خواندن این روابط تاکید کرد که میزان زیاد ایستادگی ما در بحران اخیر به حمایت های روسیه باز می گردد. المعلم با اشاره به روابط تاريخي روسيه و سوريه تصريح کرد: هماهنگي سياسي روزانه اي ميان دمشق و مسکو وجود دارد و روابط سياسي و اقتصادي دو کشور در سطح بسيار خوبي قرار دارد.  

معلم در پاسخ به سوالی در مورد کنفرانش ژنو تاکید کرد که ما از همان ابتدا هم به نیت آمریکا برای برگزاری چنین کنفرانسی تردید داشتیم.

وي درباره اردن هم گفت: به نفع اردن و ملت این کشور نیست که علیه سوریه وارد عمل شوند. ما در مورد اردن تاکنون هیچ رفتار سوء نداشتیم، گفته می شود که در حال حاضر ارتش اردن را برای نبرد شیمیایی آماده می کنند، به برادران خود در اردن می گوئیم که حق همسایگی را نگه دارند، ما در دو سال گذشته علی رغم رفتارهای سوء اردن حاضر نشدیم اقدامی علیه این کشور انجام دهیم. 
 وليد معلم وزير  تأکيد کرد روسيه دست از حمايت از سوريه بر نخواهد داشت. معلم اين سخنان را در حالي مطرح مي کند که صحبت از احتمال حمله نظامي غرب به دمشق قوت گرفته است. روسيه هم پيمان نظام بشار اسد رئيس جمهور سوريه است.
معلم گفت: تأکيد مي کنم روسيه دست از حمايت از سوريه بر نخواهد داشت. روابط ما در همه زمينه ها  ادامه دارد و ما از حمايت روسيه از سوريه قدرداني مي کنيم . اين کار روسيه ، دفاع از سوريه نيست بلکه دفاع از خود روسيه نيز است .
وی همچنین از اقدام گروه های مسلح برای از بین بردن مدارک و اسناد حمله شیمیایی آنها به منطقه خان العسل خبر داد. ولید المعلم با اشاره به تأخیر 5 ماهه کمیته حقیقت یاب پس از درخواست سوریه برای تحقیق درباره حمله شیمیایی به خان العسل، اظهار داشت: گروه های مسلح به منطقه خان العسل حمله کرده و پس از نبش قبر قربانیان حمله شیمیایی، مدارک را از بین بردند. 
شبکه هاي عرب زبان الجزيره، العالم،‌ العربيه،‌ الميادين، المنار،‌ روسيا اليوم و بي بي سي عربي اين کنفرانس مطبوعاتي را به طور زنده پخش کردند. همچنين شبکه هاي انگليس زبان سي ان ان، راشا تودي و بي بي سي و شبکه فرانسه زبان فرانس-24 نيز اقدام به پخش زنده اين کنفرانس مطبوعاتي کردند. 

برچسب ها: ولید ، معلم ، کنفرانس ، خبری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار