در نشست خبري جشنواره فيلم كودك عنوان شد؛

درخواست "ميرعلايي" از دبير آينده جشنواره فيلم فجر/جشنواره كودك به نام حضرت رسول(ص) نامگذاري شد

بيست و هفتمين جشنواره فيلم كودك و نوجوان به نام حضرت رسول (ص) نامگذاري شد.

به گزارش خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران حاضر در محل سالن همايش بنياد سينمايي فارابي نشست خبري بيست و هفتمين جشنواره فيلم كودك و نوجوان با حضور "احمد ميرعلايي"، "منير صفي الدين رييس يونيسف در ايران" برگزار شد.



"احمد ميرعلايي" دبير جشنواره  با اشاره به اهميت جشنواره و نامگذاري در دوره‌هاي گذشته، گفت: جشنواره كودك و نوجوان در سالهاي گذشته با نام‌هاي حضرت اميرالمؤمنين علي (ع) و حضرت فاطمه (س) مزين شد و امسال نيز به دليل مقارن بودن با مناسك حج و به دليل ايجاد وحدت اسلامي ميان مسلمانان به نام حضرت رسول(ص) نامگذاري مي‌شود.

وي افزود: شعار امسال جشنواره كودك و نوجوان، دفاع از حقوق كودكان درگير جنگ و بي‌توجهي به حقوق آنهاست كه با همراهي يونيسف اجرايي مي‌شود.

"ميرعلايي" عنوان كرد: در بخش‌هاي مختلف از جمله بخش فيلمنامه‌ي جشنواره 100 فيلمنامه به دست ما رسيده كه ارسال آثار تا 30 شهريور ماه مهلت خواهد داشت و 17 فيلم سينمايي در بخش سينماي ايران فرمي پر كردند كه اين نشان از رشد سينماي كودك است.

وي با اشاره به بخش بين‌الملل جشنواره افزود: در بخش بين‌الملل نيز 183 فيلم ارائه شده كه در ميان آنها 75 اثر برگزيده شد و كشورهاي آلمان، انگليس، فرانسه، هند و اسپانيا در اين جشنواره حضور دارند.

دبير جشنواره كودك و نوجوان در خصوص پيشنهاد خود به دبير جشنواره آينده اظهار داشت: فيلم كودك و نوجوان بخشي از سينماي ملي كشور است و حذف آن به جشنواره فيلم فجر اجحاف به سينماگران كودك است، بنابراين به دبير جشنواره آينده پيشنهاد مي‌كنم اقدامي در جهت اين اتفاق انجام دهد. 

"ميرعلايي" در خصوص برنامه‌ريزي براي برگزاري بيست‌و هفتمين جشنواره كودك و نوجوان گفت: از اواسط خرداد ماه و همزمان با صدور حكم دبيري جشنواره به من فعاليت آغاز شد البته پيش از اين پيگيري‌هاي لازم از طريق بازنگري دوره‌هاي گذشته صورت گرفت. 

وي ادامه داد: در طي 2 و 3 سال گذشته با انتخاب نام‌هاي ارزشمند براي جشنواره كودك و نوجوان اهميت جامعي به اين جشنواره در مجامع بين الملل داده شد و امسال نيز با نام‌گذاري نام حضرت رسول اكرم (ص) در كشوري اسلامي به دنبال جلوگيري از ترويج شتيعات و تبليغات جنگ ابعاد فرهنگي را به صورت جشنواره در كشوري اسلامي نمايش دهيم. 

وي در خصوص مكان برگزاري عنوان كرد: امسال هم اصفهان به عنوان ميزبان انتخاب شد و طبق نظر‌سنجي در سالهاي گذشته با هنرمندان داشتيم آن‌ها نيز موافق اين انتخاب بودند چرا كه مردم و مسئولان اصفهان به خوبي پذيراي ما در طول برگزاري بودند. 

"ميرعلايي" تاكيد كرد: برگزاري جشنواره با ابعاد بين‌المللي به مكان و يا شهر آن اهميت نمي‌دهد بلكه انتخاب آن شهر به عنوان نماينده كل ايران حائز اهميت است. 

وي افزود: در دوره بيست و پنجم جشنواره كودك و نوجوان كاردان فرهنگي براي مناطق محروم فرهنگي در نظر گرفته شد و امسال نيز اين برنامه ادامه دارد همچنين با "يونيسف" در جهت تبليغات بين الملل تفاهم نامه‌اي به امضا رسيد تا فيلم‌هاي كودك و نوجوان را در سطح دنيا معرفي كنيم. 

"ميرعلايي" ابراز داشت: بحث ما جشنواره نيست بلكه رشد سينمايي كودك و نوجوان و با وجود اينكه بنياد فارابي نيز براي جشنواره فيلم‌هايي را در نظر گرفت اما احتمال آماده نشدن آن وجود دارد. 

وي در خصوص بخش فيلم‌نامه نويسي اظهار داشت: امسال در بخش فرهنگي جشنواره بخش فيلم‌نامه خاص‌تر برگزار مي‌شود و با دعوت "وحيد نيك‌خواه‌آزاد" به عنوان دبير اين بخش را به عهده وي گذاشتيم. 

"ميرعلايي" عنوان كرد: از امروز هيئت انتخاب نيز كار خود را آغاز مي‌كنند و با ارسال 100 فيلم‌نامه و طبق‌بندي آثار براي داوري بخش فيلم‌نامه را تكميل خواهند كرد. 

وي در خصوص بخش سينمايي ايران اظهار داشت: 17 فيلم براي اين بخش ارسال شده كه نشان از رشد سينمايي ايران است البته 10 فيلم تحويل داده شد كه در ميان فيلم هاي ارسالي برخي از آنها در بخش بين الملل گنجانده مي‌شود. 

دبير جشنواره با اشاره به بخش‌هاي مختلف جشنواره افزود: امسال بخش اقتباس ادبي را خواهيم داشت براي اولين بار 5 فيلم در بخش كودك و دفاع‌مقدس در نظر گرفته شده 9 فيلم در كودك و نوجوان آسيا 6 فيلم در بخش اسلامي، مرور سينماي كشور خاص كره جنوبي و مرور آثار كارگردان "پت و مت" خواهيم داشت.

وي در خصوص فعاليت‌هاي استاني نيز اظهار داشت: در 10 استان فعاليت‌هاي استاني و نمايش فيلم خواهيم داشت و در مناطق مرزي نيز نمايش سيار با يك هفته زودتر انجام مي‌شود. 

"ميرعلايي" بزرگداشت‌هاي مختلفي را خواهيم داشت كه به توصيه "حسن نجاريان" سينماگراني كه ناديده گرفته مي‌شوند ياد كنيم همچنين رونمايي از كتاب با عنوان روايتي از حضرت رسول اكرم(ص) در مورد كودك و نوجوان به زبان فارسي و انگليسي صورت مي‌گيرد و در صورت مكان به چند زبان رايج دنيا نيز ترجمه خواهد شد. 

وي در خصوص بخش "جلوگاه اميد" نيز افزود: "جلوگاه اميد" به مدت 3 سال متوالي در جشنواره كودك و نوجوان با حضور چشم گيري برگزار شده و تفاهم‌نامه‌اي كه با سازمان‌ها و نهادها به امضا رسيده نسبت به اين بخش اعلام آمادگي كردند. 

"ميرعلايي" با بيان ارائه "پروانه زرين" به مسابقه عكس و پوستر برگزيده در پاسخ به سوالي مبني بر سرانجام مكان برگزاري جشنواره گفت: تلاش ما بر اين است كه اصفهان مكان دائمي جشنواره باشد و با شهردار دامغان اصفهان نيز تفاهم‌نامه‌اي 5 ساله به امضا رسيد و اميدوارم براي سال‌هاي آتي نيز با مشخص شدن زمان و مكان جشنواره كودك و نوجوان اين سفر ماركوپولويي به پايان برسد. 

وي در خصوص حمايت از اكران فيلم‌هاي كودك اظهار داشت: زمان اكران فيلم "كلاه قرمزي" به گونه‌اي بود كه امكان نمايش در جشنواره نبود اما رائه جايزه از انها تقدير كرديم همچنين در خصوص توليد فيلم "شهر موش‌‌ها" نيز به درخواست تهيه‌كنندگان فيلم مساركت هايي خواهيم داشت. 

"ميرعلايي" اظهار داشت: قصد داشتيم فيلم "دهليز" را نيز در جشنواره كودك  نمايش دهيم اما اكران عمومي فيلم اين فرصت را از ما گرفت. 

البته فيلم "دربند" و "عمليات مهد كودك" در جشنواره كودك به نمايش در مي‌آيد در نظر داشتيم فيلم "هيس دخترها فرياد نمي‌زنند" را نيز به دليل خشونت بالا در فيلم امكان نمايش در جشنواره ندارد. 

وي با اشاره به نمايش ديجيتالي فيلم‌ها در جشنواره افزود: با توجه به اينكه در سال گذشته فيلم‌ها به صورت ديجيتالي نمايش داده شد امسال نيز به همان صورت نمايش داده مي شود حتي براي سينماهاي ديگر شهرها تمهيداتي از سوي "شمقدري" اعمال شد كه اميدوار به پيگيري آن هستيم. 

"ميرعلايي" در خصوص ادامه پيدا كردن "زنگ سينما" و "سينما مدرسه" اظهار داشت: به همت آموزش و پرورش و كانون و پرورش فكري كودك و نوجوان برنامه‌هايي چون "سينما مدرسه" و "زنگ سينما" راه اندازي شد اما متاسفانه آموزش و پرورش با عمل نكردن به وظايف خود اين طرح ادامه پيدا نكرد. 

وي خاطرنشان كرد: براي اينكه سينماي كودك در ميان مردم رونق پيدا كند و شاهد رشد اين گونه سينما باشيم نياز به همكاري و همياري ديگر ارگان‌ها داريم كه از طريق همكاري با بخش خصوصي روند بهتري را شاهد باشيم. 

در ادامه "جعفر گودرزي" مدير روابط عمومي جشنواره كودك در خصوص استان‌هاي فعال در طول برگزاري جشنواره گفت: فعاليتهاي استاني شهرهايي چون گيلان، گلستان، كهكيلويه و بوير‌احمد، مركزي، يزد، خوزستان، يزد، قزوين، سمنان و تهران برپا خواهد بود. 

وي در خصوص نشست‌هاي شبانه جشنواره كودك اظهار داشت: 3 نشست با موضوع بررسي سينماي كودك و ساخت دلايل آن آسيب‌شناسي انتخاب بازيگران فيلم‌هاي كودك نقش خيال و فانتزي و همچنين نشستي با موضوع كودك و اخلاق‌مداري به همت يونيسف برنامه‌ريزي كرديم. 

در پايان "منير" نماينده يونيسف در خصوص جشنواره كودك در ايران گفت: براي دومين سال متوالي با جشنواره كودك همكاري مي‌كنيم و پيام جشنواره كودك همكاري مي‌كنيم و پيام جشنواره براي ما اهميت به سزايي دارد چرا كه سينما و فيلم براي سرگرم كردن نيست بلكه ابزار مهمي براي اطلاع‌رساني و ترويج حقوق كودك و رفتار مناسب با ان محسوب مي‌شود. 

وي ادامه داد: 27 سال برگزاري جشنواره كودك با هدايت فارابي در پيش گرفته كه در بخشي از برگزاري ما نيز حضور داريم نكته‌ي قابل تحسين استفاده از كودكان به عنوان داور كه بتوانند خودشان فيلم‌ها را انتخاب كنند. 

نماينده يونيسف در خصوص پيام جشنواره عنوان كرد: پيام جشنواره يعني تاثير جنگ و درگيري بر روي كودكان اهميت بالايي دارد و مدير اجرايي يونيسف در زمان درگيري سوريه با اراز نگراني اعلام كرد اوارگي كودكان پيامد و تاثير جنگ است. 

وي خاطرنشان كرد: اين پيام به عنوان صلح و دوستي در جهان به طور خاص براي كودكان است و اميدوارم مديران جشنواره با مطرح كردن اين شعار در جهت به تصوير كشيدن آثار مخرب جنگ بر كودكان موفق باشند. 

در پايان نشست نيز با امضاي تفاهم‌نامه ميان بنياد فارابي و نماينده يونيسف از پوستر بيست‌و هفتمين جشنواره كودك رونمايي شد./ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار