مشروح/"وزير نفت" در برنامه "نگاه يك"؛

تغييرات مديريتي طي 10 روز آينده انجام مي شود/ نبايد اجازه ويژه خواري را به كسي بدهيم

وزیر نفت گفت: قيمت مناسب براي بنزين بالاي 3 هزار تومان است به شرط اينكه خودرو هاي ارزان را با مصرف پايين عرضه كنيم

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛"بیژن نامدار زنگنه" وزیر نفت دولت یازدهم در برنامه "نگاه یک "ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر، با بیان این مطلب گفت: مهمترین خصوصیاتی که این شهیدان داشتند صداقت و خالص بودن آنها بود که با تلاش شبانه روزی در جهت اعتلای کشور گام برداشته و از تمام نیروهای باتجربه استفاده کردند.

وی افزود: مهمترین الگو برداري از اين شهيدان ، خدمتگزاری و و دلسوزی و صداقت آنها بود که برای عزت و اقتدار کشور تلاش کردند .

زنگنه در ادامه به تشریح  برنامه های وزارت نفت در دولت جدید پرداخت و گفت: فراتر از تکمیل اطلاعات تصمیم گیری در خصوص برنامه ها و اولویت های کاری این وزارتخانه است که با بررسی موانع و مشکلات مسایل موجود در این صنعت را برطرف سازیم.

وی اضافه کرد: برای رسیدن به اهداف مورد نظر برنامه هایی را بصورت مرحله ای با همکاری کارکنان ، پیمانکاران ومدیران مجموعه نفت اجرا خواهیم کرد.

وزیرنفت به مهمترین برنامه کاری خود اشاره کرد و گفت: برنامه هایی را متناسب با زمان و واقعیت های موجود و اقتضاعاتی که در هر زمان داریم  تنظیم کرده ایم. به طوریکه در بخش گاز به طور جدی با کمبود تولید گاز مواجه هستیم.

***سوزاندن 90 میلیون لیترسوخت مایع در نیروگاه ها

وی اضافه کرد: در حال حاضر در نیروگاه ها نزدیک 90 میلیون لیتر سوخت مایع می سوزانیم که این میزان مصرف  در زمستان به بالای 160 تا 170میلیون لیتر می رسد این با قیمت های متعارفی که ما می توانیم  بفروشیم سالی 17 تا 18 میلیارد دلار است. 

زنگنه با بیان اینکه به جز 4 یا 5 میلیون لیتر مصرف روزانه سوخت مایع نیروگاهها می توان بقیه حجم مصرف را با گاز جایگزین کرد، گفت: متأسفانه گازی که باید آنرا با مصرف سوخت مایع جایگزین کنیم در پارس جنوبی از سوی دیگر کشورها برداشت می شود و در نیروگاه های ما سالی 18 میلیارد دلار سوختی که می توان آن را صادر کرد به مصرف می رسد.

***تولید 170میلیون مترمکعب گاز در هفت فاز پارس جنوبی 

وزیر نفت اظهار داشت: هم اکنون در پارس جنوبی، گاز، میعانات گازی،" LPG "و خوراک "اتان" صدها واحد پتروشیمی از دست ما می رود، از این رو اولین کاری که در وزارت نفت با اولویت پیگیری می شود تولید گاز در کوتاه ترین زمان از فازهای 12، 15، 16، 17 و 18 است که این فازها با تولیدی معادل 7 فاز استاندارد حدود 170 میلیون مترمکعب گاز، 300 هزار بشکه میعانات گازی، 2 میلیون تن اتان و 2 میلیون تن LPG به تولید کشور اضافه خواهد شد که با تولید آنها بسیاری از کمبودها جبران می شود.

*** رساندن ظرفیت تولید نفت به مقدار سال 84 تا 6 ماه دیگر

زنگنه با بیان اینکه میزان تولید نفت کشور همواره به شرایط بازار بستگی دارد، گفت: برنامه ریزی شده این افزایش ظرفیت تولید و رسیدن به ظرفیت تولید سال 84 در مدت زمان شش ماه انجام شود.

***مشکل اصلی صنعت نفت گرفتاری ظرفیت های مدیریتی 

وی، مشکل اصلی صنعت نفت را گرفتاری ظرفیت های مدیریتی این صنعت دانست و گفت: مشکل کنونی ما در صنعت نفت پول نیست بلکه مشکل گرفتاری ظرفیت های مدیریتی، نابسامانی ها و به هم ریختگی هاست که موجب شده در چندسال اخیر پول زیادی خرج شود اما بهره وری آن پایین باشد.

*** توسعه میادین مشترک نفتی و گازی در برنامه میان مدت

زنگنه در خصوص برنامه های میان مدت خود در وزارت نفت اظهار داشت: در میان مدت به توسعه بقیه فازهای پارس جنوبی و توسعه میادین مشترک نفتی و گازی خواهیم پرداخت.

وزیر نفت تصریح کرد: من به دنبال نماد یک فکر برای تکریم مدیران و کارکنان نفت هستم و از بهترین نیروهای متخصص که کنار گذاشته شده بودند می خواهم که برگردند و به صورت سازمان یافته با کمک هم صنعت نفت را از تنگنا در بیارویم.

زنگنه تاکید کرد: برای عبور از این تنگناها باید از ظرفیت ها و بازاریابی برای فروش و راهکارهایی برای انتقال پول استفاده کنیم تا نفت بیشتر را به فروش برسانیم که این موضوع در زندگی مردم تاثیر گذار است.

وزیر نفت گفت: برنامه هایی را در بخش های مختلف پتروشیمی ، پالایش و پخش فراورده های نفتی و پالایشگاه در اولویت کاری خود قرار دادیم به طوری که بخشی از اینها تا آخر سال به نتیجه خواهند رسید.

وی با اشاره به اینکه پالایشگاه ستاره خلیج فارس  وضعیت امید بخشی ندارد، اظهار داشت: مشکل اصلی این پالایشگاه منابع مالی نیست بلکه مشکل ما در بخش مدیریت است که نا هنجاریهایی در مجموعه وجود داشته است که متاسفانه به بهره وری نرسیده ایم.

زنگنه گفت: پولهای زیادی خرج شده ولی بهره وری کمی صورت گرفته است بنابراین  تولید میدان ها ی مشترک نفت و گاز و ساماندهی آنها از دیگر کارها به شمار می رود.

***تغییرات مدیران 10 روز دیگر

زیر نفت در پاسخ به اینکه ادامه تغییرات در وزارت نفت چه زمانی انجام می گیرد، گفت: هنوز تغییراتی در وزارت نفت ندادم، فقط در این مدت دو حکم مدیر کل دفتر بازرسی و مدیرکل دفتر شکایات صادر شد و این تغییرات اصلي ظرف 10 روز آینده صورت انجام می شود به طوری که همه معاونین تغییر نخواهند کرد.

زنگنه با بیان اینکه میزان مصرف شاخص مناسبی برای تشخیص بهره وری نیست، اظهار داشت: باید به جای اندازه گیری میزان مصرف، شدت انرژی به عنوان شاخص در نظر گرفته شده و کاهش یابد.

وی ادامه داد: مثلا در یک اقتصاد 400 میلیارد دلاری هر چه میزان مصرف انرژی برای تحقق این 400 میلیارد دلار کمتر باشد، بهتر است.

وزیر نفت با اشاره به اینکه سازمان بهینه سازی مصرف سوخت به منظور تأمین همین هدف تشکیل شد، گفت: باید بهینه سازی مصرف و حرکت به سمت آن احیا شود و اینکار جزو برنامه های میان مدت من است.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه سازوکارهای خوبی در بودجه برای بهینه سازی مصرف سوخت  لحاظ نشده است باید اصلاح شود.

وی گفت: در کاهش مصرف انرژی باید تولیدات (خودرو و سایل گرمازا و و احداث ساختمان) متناسب با استاندارها باشد و آنچه که مهم است کاهش شدت انرژی در برنامه ای میان مدت است.

***بازنگری اجرای قانون هدفمندی
 
وزیر نفت در خصوص اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها گفت: زنگنه اجرای قانون هدفمندی را به صورت دم بریده و ناقص دانست و گفت: پیش از این در ماده 3 برنامه چهارم توسعه موضوع هدفمندی دیده شده بود اما مجلس هفتم با حذف بخش قیمت گذاری که جان این ماده قانونی بود آنرا خراب کرد. 

وی اضافه کرد: وزارت نفت در قیمت گذاری حامل های انرژی مستقیما نقش ندارد اگر قیمت های جدید اعمال شود باید قیمت ها رقابتی و به مردم تحمیل نشود.

زنگنه به خودرو و مصرف سوخت به عنوان مثالی برای این رویه اشاره کرد و گفت: خودروهایی تولید کنیم که مصرفشان بالاست، جلوی واردات خودرو را نیز بگیریم، خودروی داخلی با مصرف بالا و گران تر از قیمت واقعی به مصرف کننده بدهیم اینها اجحاف در حق مصرف کننده است.

وی ادامه داد: این رویه باید اصلاح شود و حتما باید این قانون هدفمندی که به طور کامل اجرا نشده، با توجه به عملکرد، تجربه بدست آمده و نتایج اجرای آن، مورد بازنگری قرار گیرد.

زنگنه اظهار داشت: باید خودرویی با مصرف انرژی  کمتر در کشور تولید شود نباید به دنبال گران فروشی باشیم بنابراین اگرخودرو را ارزان یا بنزین را گران کنیم در مجموع مردم ضرر نمی کنند.

وزیر نفت با بیان اینکه وزارت نفت به عنوان یکی از اعضای دولت در قیمت گذاری نقش دارد، گفت: برای فراورده های نفتی قیمتی که در منطقه معامله می شود مناسب است و برای گاز نیز کمترین قیمت صادراتی آن مناسب خواهد بود.

***قیمت متناسب بنزین 3هزار تومان


وی افزود: با این شرایط قیمت مناسب بنزین بالای 3 هزار تومان است اما شرطش این است که خودرویی تولید کنیم که رقابتی باشد نه اینکه برای گذران زندگی خودروسازان به مردم زور بگوییم.
وزیر نفت گفت: شرط افزایش قیمت بنزین اصلاح تولید خودرو در کشور دانست و گفت: قیمت ها با ارز آزاد باید رقابتی باشد.

وی خاطرنشان کرد: در تولید خودروی مناسب و اصلاح این رویه باید حرکتی را آغاز کنیم تا ظرف 3 تا 4 سال آینده به این هدف برسیم.

***همکاری دو جانبه وزارت خارجه با وزارت نفت برای شناسایی بازارهای هدف

وزیر نفت تصریح کرد: وزارت خارجه با وزارت نفت دوش به دوش هم باید کار کنند و در بازار یابی وازرت خارجه به وزارت نفت باید کمک کند تمام امور صادرات نفت مذاکرات و بازار یابی آن متمرکز شود اما در بازاریابی و فروش از تمامی ظرفیت های ملی چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور استفاده می کنیم.

زنگنه با بیان این مطلب که این مسئله به معنای این نیست که همه بتوانند فروشنده نفت باشند، گفت: هر کس بتواند در بازاریابی نفت کمک کند مطمئنا هم کشور و هم صنعت نفت و هم شخص فعال در این زمینه سود خواهند برد که در این میان می توانیم از ظرفیت های اتحادیه ها و بورس نفت کمک بگیریم.

وی با اشاره به اینکه از ظرفیت های بین المللی در صادرات در کشور استفاده خواهیم کرد  گفت: همه مسئولان می توانند در فروش و صادرات ما را حمایت کنند و سوداگری هم به وجود نمی آید.
وی ادامه داد: راههای مختلفی برای افزایش صادرات نفت در کشور وجود دارد که مصلحت نیست ذکر شود.

***تغییر ساختاری قراردادهای نفتی زمینه ای برای ایجاد رقابت و صادرات
 
وزیر نفت تصریح کرد: تغییر ساختاری قراردادهای نفتی را با هدف اینکه این قابلیت را در قراردادها ایجاد کنیم که بتوانیم در میادین موجود طرح های افزایش ضریب بازیافت را اجرایی کنیم؛ پیوستگی برای تولید و اکتشاف ایجاد کرده و برای پیمانکاران نیز جذابیت بیشتری برای فعالیت در توسعه نفت ایجاد کنیم را در نظر گرفتیم.

وی افزود: برای توسعه نفت امتیازاتی خواهیم داد که این امتیازات در خزر بیشتر است، در زاگرس میانی، غرب زاگرس و پارس جنوبی نیز متفاوت است که در مجموع این قراردادهای جدید، بیع متقابل توسعه یافته است.

زنگنه با بیان اینکه مردم وضعیت برداشت نفت از میادین مشترک را مطلوب نمی دانند، اظهار داشت: من نیز نظر مردم را قبول دارم و تلاش می کنیم تا به اهداف توسعه ای در این زمینه دست یابیم.

وی ادامه داد: تغییر ساختار قراردادهای نفتی  ما را قادر به رقابت و صادرات و خدمات در دنیا می کند و قرارداد باید متناسب با توسعه یافتگی و فناوری روز دنیا باشد.

وزیر نفت اظهار داشت: در حال حاضر مهم ترین اولویت توسعه میادین مشترک پارس جنوبی است  که میدان های غرب کارون، مجموعه ای از میادین و منطقه ایلام وخلیج فارس باید توجه ویژه به آنها شود.

وی اضافه کرد: هم اکنون بیشتر مشکلات فازها منابع مالی نیست بلکه مدیریت و ثبات و تحکیم مدیریت است تا بتوانیم در زمانبندی در نظر گرفته شده به اهداف مورد نظر برسیم.

 وزیر نفت تاکید کرد: هزینه ای نفتی در 3 سال اخیر بسیار زیاد بوده است و اکتشافات جزء برنامه های بلند مدت و کوتاه مدت ما است.

***آمادگی برای مذاکره با قطر

وی در خصوص مذاکره با قطر گفت: کشور قطر در حال حاضر نیازی به ایران ندارند اگر شرایط ایجاد شود حاضر به مذاکره با قطری ها هستیم اگر تولید ما افزایش یابد طرف های مذاکره خود به خود به سمت ما خواهند آمد.

وی افزود: باید به وضعیتی برسیم که تولیدمان بالا رفته و از دیدگاه قدرت به مذاکره وارد شویم که این افزایش تولید از پارس جنوبی در اوسط سال آینده محقق شده و تولید به طور اساسی تغییر خواهد کرد.

 ***برنامه ریزی برای اکتشافات جدید

زنگنه با بیان اینکه برنامه اکتشافات جدید ادامه خواهد داشت: برای اکتشاف دو بخش سامان داده شده که یکی اکتشاف مستقیم خود مدیریت اکتشاف است و دیگری این است که یک بلوک یا منطقه را به شرکت های خصوصی واگذار کنیم تا خودشان کار سرمایه گذاری و انجام اکتشاف را انجام دهند اما به دلیل نبود بسترهای مناسب قانونی برای مالکیت ملی نفت و گاز در صورت اکتشاف و اشکالات ساختاری موجود این بخش از انجام امور اکتشاف اجرایی نشد.

وزیر نفت با اشاره به اینکه میادین مشترک باید در کشور توسعه یابد  تصریح کرد: مردم کشورمان اشتباه فکر نمی کنند باید به نظرات آنها احترام گذاشته شود که این امر نشان از علاقه مندی مردم به ایران و توسعه اقتصادی کشور است.
 
زنگنه گفت: ما بلوک ها و مناطقی را به منظور اکتشافات میادین جدید به شرکت ها واگذار می کنیم ما از ظرفیت های خارجی نتوانستیم استفاده کنیم بنابراین حتما اکتشاف را در برنامه های بلند مدت و میان مدت قرار می دهیم.

***کلید موفقیت مدیریت صحیح


وی خاطر نشان کرد: عنصر مهم در موفقیت سرمایه انسانی و مدیریت است که رکن اساسی در فن آوری روز دنیا دارد.

زنگنه گفت: ایران همکاری های خوبی در زمینه صادرات گاز با کشورهای منطقه دارد امروز در همین زمینه با کشور عمان مذکراتی را انجام دادیم که بزودی به امضای قرارداد منتج خواهد شد.

وی با بیان اینکه ایران به دلیل موقعیت استراتژیک، منطقه خوبی برای صادرات گاز به کشورهای است افزود: با صادرات گاز به کشورهای همسایه افق بلندی مدتی در انتظار صنعت نفت کشور است به شرطی که روابط بین کشورها راهبری و مدیریت شود و با یک نسیم دچار تغییرو تحول نشود.

وزیر نفت از آمادگی کامل ایران برای همکاری با اعضای اوپک و مجمع صادرکنندگان گاز خبر داد و گفت: جایگاه ما در اوپک تضعیف شده و تنها راه ارتقای آن بالا رفتن ظرفیت تولید و افزایش سطح تولید واقعی است.

***تنها راه رسیدن به جایگاه اوپک بالارفتن تولید است
 
وزیر نفت تاکید کرد: تنها راه رسیدن به جایگاه اوپک بالارفتن تولید و ظرفیت آن است ظرفیت ما نسبت به تولید کشورهای دیگر پایین است باید افزایش یابد.

وی افزود: دیبر کلی اوپک برای ما فرع است درواقع دبیر کل تأثیرچندانی در اوپک ندارد اما این بدین معنی نیست که بگذاریم حق ما را نادیده بگیرند.

زنگنه قیمت فعلی نفت را قیمت مناسبی دانست و گفت: از نظر سیاست مداران افزایش قیمت نفت مناسب است چرا که در کوتاه مدت مشکلات کشور را حل می کند اما ما همواره در زمان افزایش جهانی قیمت نفت، تولیدمان کاهش یافته و دیگران از این افزایش قیمت بهره برده اند.

وی ادامه داد: افزایش قیمت نفت در دراز مدت باعث می شود سهم اوپک در بازار کاهش یابد، با افزایش نفت به 100 دلار تولید غیرمتعارف نفت مثل شل گس ها اقتصادی شد به طوری که اوباما اعلام کرد امریکا که بزرگترین وارد کننده نفت جهان بوده در سال 2016 به صادرکننده نفت تبدیل می شود.

وزیرنفت از آمادگي كامل با تمامي همكاران منطقه اي دراوپك وكشور هاي صادر كننده گاز براي همكاري مشترك خبر داد وافزود: جايگاه ايران دراوپك ضعيف شده وتنها با توليد وظرفيت توليدي مي توان جايگاه را برگرداند.

***افزایش قیمت نفت فرصت و تهدید


وزیر نفت در باره افزایش قیمت جهانی نفت گفت: افزایش قیمت نفت به این سطح، فرصت و تهدیدی محسوب می شود، از یک سوی فرصتی مناسب برای افزایش درآمدهای ما خواهد بود ولی متاسفانه هر زمان که قیمت نفت خیلی بالا رفت، به دلایلی ما موفق به فروش نفت نشدیم و هم اکنون نیز که قیمت نفت در سطح بالایی قرار دارد ما نمی توانیم نفت بفروشیم.

زنگنه افزود: افزایش قیمت نفت از سوی دیگر تهدیدی برای کشور ما محسوب می شود، زیرا رقبای ما می توانند با قیمت بالایی نفت را تولید و وارد بازار کنند و برای آنها فرصت خوبی است.

وی تصریح کرد: امروز آمریکا بخش عمده ای از فشار و سرمایه گذاری خود را روی تولید از شیل گس و شیل اویل قرار داده است.

وزیر نفت اظهار داشت: غربی ها در مقابل بالارفتن نفت هیچ موضعی ندارند نصف مشکلات از تحریم ها نشات گرفته و بخشی نیز تحریم های داخلی بوده است به طوريکه ضربه تحريم داخلي کمتر از تحريم خارجي نبوده است.

زنگنه یادآور شد: همان گونه که هشت سال پیش نیز گفته بودم، قیمت بالای نفت مورد مخالفت غربی ها و مصرف کنندگان بزرگ نیست و نشان هم دادند که با این قیمت ها تولید از شیل گس و شیل اویل برای آنها اقتصادی شد و تولید نفت و گاز این کشورها به جایی رسید که سال گذشته اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، اعلام کرد که تا سال ٢٠١٦ آمریکا در زمینه تولید نفت و گاز خودکفا خواهد شد.

وزیر نفت افزود: حتی اگر آمریکا، در سال ٢٠١٦ هم نتواند در این زمنه خودکفا شود و چند سال بعد به خودکفایی برسد، به عنوان بزرگ وارد کننده و مصرف کننده  نفت دنیا، در صورتی که واردات انجام ندهد، نه تنها در معادلات بازار انرژی، بلکه در معادلات ژئوپولیتیک جهان و منطقه تغییرات اساسی ایجاد می شود.

وی گفت: بالاترین تقاضا در بین کشورهای شرق آسیا است که باید توجه ویژه ای شود در حال حاضر قیمت نفت نزدیک 100دلار است و در این زمین با دولت بحث و گفتگویی صورت نگرفته و آنچه که هست بیشتر انعکاس نظرات بود.

وي با بيان اينكه هزينه هاي نفتي درسه سال اخيربسيار زياد بوده است،گفت:پارس جنوبي را با تاخير كشف كرديم ولي نگاه دولت به بخش انرژي بسيار خوب بوده است.

زنگنه اضافه کرد: قیمت بالای نفت در دراز مدت و کوتاه مدت تاثیرات زیادی دارد به طوری که در کوتاه مدت سیاست مداران دفاع می کنند اما در دراز مدت سهم اوپک کاهش می یابد.
وزیر نفت تاکید کرد: بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی ازمصرف انرژی اتمی دور می شوند بنابراین تقاضا برای انرژی فسیلی افزایش می یابد.

وي با بيان اينكه رسيدن به مقام دبيري اوپك براي ايران اسلامي مسئله مهم و سريعي است، گفت: ما بايد از وضعيت كنوني استفاده كرده وبخش خصوصي را تقويت كنيم ودولت به جايگاه حاكميتي برسد ونقش بخش خصوصي را پر رنگ تر كند.

زنگنه با بیان اینکه طبق اصل 44 قانون اساسی دولت نباید روی پتروشیمی سرمایه گذاری کند، گفت: با سرمایه دولت پتروشیمی از یک میلیارد دلار در سال 76 به 20 میلیارد دلار رسید و برای جهش دوم پتروشیمی و رسیدن به 40 میلیارد دلار و تبدیل شدن به رتبه نخست منطقه باید فرصت های برابر و بدون رانت در شرایط سرمایه گذاری، کار، دسترسی به فاینانس ها و دسترسی به خوراک برای همه ایجاد کنیم که این ساز و کار جدید در صنعت پتروشیمی ظرف 5 ماه آینده تدوین می شود.

***افزایش تولید بنزین در پالایشگاه های بندرعباس و اصفهان


وزیر نفت با اشاره به افزایش تولید بنزین در پالایشگاه های بندرعباس و اصفهان تا پایان سال جاری گفت: وضع پالایشگاه ستاره خلیج فارس که با بهره برداری از ان حدود 35 میلیون لیتر به تولید روزانه بنزین کشور اضافه شده و به ثبات خوبی در تولید بنزین می رسیم، خوب نیست و بسیار آشفته است چرا که سهامداران آن حاضر به تزریق منابع مالی به پروژه نیستند، باید با آنها جلسه ای بگذاریم که این مهم در برنامه هفته آینده من قرار دارد.

***ایجاد فرصت سرمایه گذاری در پتروشیمی

وي ازعزم خود مبني برايجاد فرصت هايي كه همه بتوانند در پتروشيمي سرمايه گذاري كنند خبر داد وگفت: در ساخت تجهيزات بايد كارها را به بخش خصوصي بسپاريم. دولتي ها نمي توانند صادرات خدمات داشته واگر بخش خصوصي بيايد تمام مشكلات حل خواهد شد.

زنگنه ادامه داد: خيلي از پالايشگاه هاي ما توجيه اقتصادي داشته اند بهينه سازي پالايشگاه هاي اصفهان، اراک و آبادان صرفه اقتصادي داشته است.

وزير نفت با بيان اينكه ما ازبورس كالا وسهام مي توانيم بهترين استفاده را ببريم، گفت: غربي ها درمقابل بالا رفتن قيمت نفت هيچ موضعي ندارند.نصف مشكلات از تحريم ها ناشي مي شود .
زنگنه از افزايش توليد بنزين تا پايان سال خبر داد وگفت: به طوري كه وضع ما در توليد بنزين پايدار خواهد شد.

وزیر نفت گفت: پالایشگاه ستاره خلیج فارس با مشکلات زیادی مواجه است و سعی می کنیم با تشکیل جلسات موانع را برطرف سازیم.

***مالكيت منابع نفتي نبايد تك قطبي شود


وي گفت: مالكيت منابع نفتي نبايد تك قطبي شده ما چاره اي نداريم جز اينكه از نفت در بودجه جاري كشور استفاده كنيم درآمد حاصل ازنفت صرف سرمايه گذاري ها با بازگشت مالي بالا بايد شود.

زنگنه با بیان اینکه در وهله کنونی چاره ای نداریم جز اینکه از نفت برای بودجه جاری کشور استفاده کنیم، گفت: باید از نفت در بخش سرمایه گذاری هایی باز بازگشت مناسب سرمایه استفاده کرد و به عبارتی از نفت باید برای گسترش اقتصاد بهره گرفت.

وی افزود: در اقتصاد 400 میلیارد دلاری درآمد 150 میلیارد دلاری نفت می شود سهم 40 درصدی نفت در اقتصاد ولی اگر اقتصاد گسترش یابد و به 1000 میلیارد دلار برسد در صورت تحقق درآمد 200 میلیاردی نفتی نیز، سهم نفت به 15 تا 20 درصد می رسد.

وزیر نفت در پایان خاطرنشان کرد: برای گسترش اقتصاد به کمک درآمدهای نفتی، صندوق توسعه ملی بسیار راهگشاست تا با هدایت سرمایه ها توسط این صندوق بتوانیم روز به روز اقتصاد ملی را بزرگتر کنیم.

وزیر نفت در خصوص اقتصاد مقاومتی گفت: باید در تمام بخش های تولید ی نفت  گاز و برداشت از پارس جنوبی و نفت کوره اقتصاد مقاومتی شکل بگیرد با صادرات 17 تا 18 میلیون دلار نفت می توان به اقتصاد کشور کمک کرد تا مردم دچار مشکل نشوند.

زنگنه درپايان با اشاره اينكه اقتصاد كشور را با نفت مي توانيم توسعه دهيم، افزود: توليد رقابتي وقابل صادرات را بايد افزايش دهيم.

گزارش: حبیبه رحیمیان

انتهای پیام/
برچسب ها: نفت ، مذاکره ، تغییر ، مدیران ، صادرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۰:۳۹ ۰۵ شهريور ۱۳۹۲
مصاحبه جالب و قابل توجهی بود و ما هم امیدواریم تحقق پیدا کند ؛ اما یک سئوال که فرموده بودید که قیمت سه هزار تومان برای بنزین مناسب است ولی جای شگفتی است که آقای وزیر گمان می کنند که مردم ایران با دلار داد و ستد می کنند و حقوق بگیران طبق استاندارد های بین المللی مزد دریافت می کنند ودوم اینکه که ایران خود تولید کننده نفت است .
آخرین اخبار