بالون هاي گوگل جنجال مي آفرينند

اين پروژه براي اولين بار در نيوزلند به اجرا درآمد و گوگل بالون‌هاي عظيم مجهز به اينترنت خود را در اين منطقه به هوا فرستاد و در حال حاضر هم تصميم دارد که اين آزمايش را درکاليفرنيا تکرار کند.

به گزارش اورژانس IT باشگاه خبرنگاران،حتما در مورد پروژه عجيب و قريب گوگل از گوشه و کنار شنيده‌ايد. اين پروژه که "لون" نام دارد، ظاهرش به اين شکل است که گوگل براي انجام آزمايش‌هايي، بالون‌هايي را به هوا مي‌فرستد.

در واقع گوگل با بهره‌وري از اين پروژه قصد دارد که اينترنت را به وسيله بالون به جهان فناوري ارائه کند.اين پروژه براي اولين بار در نيوزلند به اجرا درآمد و گوگل بالون‌هاي عظيم مجهز به اينترنت خود را در اين منطقه به هوا فرستاد و در حال حاضر هم تصميم دارد که اين آزمايش را درکاليفرنيا تکرار کند.

در صفحه پروژه لون در شبکه اجتماعي گوگل پلاس گفته شده است که هدف از انجام اين پروژه اين است که محققان گوگل بتوانند در مورد روش‌هاي جديد مانند پنل‌ها و باتري‌هاي خورشيدي براي پيشرفت فناوري تحقيق کنند و همچنين اين شرکت اعلام کرده زماني که بالون‌ها بر فراز شهر "فرسنو" بوده‌اند، تداخلات سيگنالي هم وجود داشته است.

اما اين پروژه گوگل تبعاتي را هم برايش در پي داشته است و برخي از کارشناسان مخالف اين کارهاي گوگل هستند و اين مخالفت خود را به صورت يک انتقاد تند و تيز به شکلي علني اعلام کرده‌اند.

از جمله اين مخالفان مي‌توان به آقاي "بيل گيتس" اشاره کرد. رئيس شرکت مايکروسافت به صورت مستقيم از اين پروژه نام برده و در مصاحبه‌اي که با مجله "بلومبرگ بيزينس ويک" داشته، اظهار کرده است که اين فناوري آن‌قدرها هم مسئله حياتي و ضروري نيست و مسلما کشورهاي در حال توسعه با مشکلات مهم‌تري سر و کله مي‌زنند و بايد اولويت به گونه‌اي باشد که اول به مشکلات اين کشورها رسيدگي شود.

البته بايد به اين نکته توجه کرد که اگر اين کار را قرار بود شرکت مايکروسافت انجام دهد باز هم نظر آقاي بيل گيتس همين بود يا در آن زمان از اين پروژه به نوعي هم حمايت مي‌کرد؟

به هر حال بيل گيتس گفته که فرض کنيد شخصي به خاطر ابتلا به بيماري مالاريا در حال مرگ است و به آسمان نگاه کرده و اين بالون‌هاي اينترنتي را مي‌بيند. او اظهار کرده که نمي‌داند بالون چگونه قرار است به چنين فردي کمک کند و اطمينان دارد که هيچ وب‌سايتي هم پاسخي براي اين سئوال ندارد.

او در ادامه اعلام کرده است که شديدا به انقلاب در عصر ديجيتال اعتقاد دارد اما به نظرش در اين زمينه بايد يک اولويت‌بندي وجود داشته باشد و به عنوان مثال اتصال مراکز درماني و مدارس در کشورهاي کم درآمد به جهان مجازي به نظرش ضروري‌تر مي‌آيد.

انجمن اصلاح سطح آموزش و سلامت بيل گيتس تا به حال بيش از 2 ميليارد دلار به منظور ريشه کني مالاريا و چيزي در حدود 1.5 ميليارد دلار براي مبارزه با ايدز سرمايه‌گذاري کرده است. بيل گيتس معتقد است که انجام برخي از پروژه‌ها بيشتر به روياي بلند پروازانه شرکت‌هايي برمي‌گردد که تنها به فکر بزرگ جلوه دادن نام خود و فعاليت‌هاي متفاوتشان هستند.

به هر حال شرکت گوگل به هيچ کدام از اين انتقادها توجهي نداشته و به شکلي مصمم به کار خود ادامه مي‌دهد. نام پروژه لون هم مانند "گوگل گلس" در فهرست پروژه‌هاي آينده شرکت گوگل قرار گرفته است و مديران اين شرکت اعلام کرده‌اند فعاليت روي اين پروژه در مراحل آغازين خود قرار دارد./ش

بايت
برچسب ها: بالون ، اینترنت ، گوگل ، انتقاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.