روستای کاج از صدها روستای استان همدان با تولید سالانه 40 هزار عدد قاب عکس یکی ازمهم ترین تولیدکنند گان قاب عکس سنتی درکشور است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران همدان، در این روستا با فعال بودن 50 کارگاه هیچ فردی بیکار نیست و سالانه حدود 10 میلیارد تومان درآمد نصیب اهالی این روستا می شود که بیشتر از نصف آن سود خالص است.

روستای کاج از توابع شهرستان رزن درحدود 22 کیلومتری این شهرستان و سه کیلومتری قروه درجزین در شمال استان همدان قرار دارد و و از طبیعت و آب و هوایی خوش نیز برخوردار است.

شغل سنتی غالب مردم این روستا از دیربازکشاورزی و دامداری بوده است اما این روزها این روستا به عنوان مهد ومرکز یک هنر ارزشمند و گرانسنگ در کشور و حتی در سطح بین المللی شناخته می شود .

تاریخچه قاب عکس سازی چوبی در روستای کاج مربوط به حدود 43 سال قبل است . این هنر توسط شخصی به نام برات علی صفاری که نخستین قاب عکس ساز در این روستاست به روستای کاج منتقل شده است .

خانم عباسی مدیر روابط عمومی میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان همدان این روستا را روستایی مهم در تولید قاب عکس ،آینه و میز کنسول می داند و می گوید : روستـای کاج در تولید این محصولات درغرب کشور بی نظیر و در کشور کم نظیر است .

حیدری کارشناس اداره کل میراث فرهنگی استان هم با اشاره به اینکه این روستا جزو روستاهایی است که از طرف میراث فرهنگی و صنایع دستی به عنوان خوشه صنعتی محسوب شده است می گویـد : ایـن روستا را در تولید قاب عکس مهم می داند و فعالیتش را در کشور نمونه برمی شمارد .

دهیار روستای کاج هم می گوید : این روستا هزار و 293 نفر جمعیت دارد و بیشتر مردم در کارگاههایی که در منازل خود دارند به قاب سازی مشغولند.

آقای حجازی می گوید:در روستای ما بیش از 50 کارگاه بزرگ وکوچک وجود دارد و در هر کارگاه میانگین چهار نفر کار می کنند بیش از 200 نفربه صورت مستقیم در این کارگاهها مشغول به کار هستند ودرکنار اینها چیزی در حدود 200 نفر هم به طور غیر مستقیم در تهیـه مـواد اولیه از قبیل چوب و دادن خدمات به اینها مشغول به کار هستند.

زارعی مدیر میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان رزن هم می گوید: تولید کنندگان بیشتر تولیدات خود را به استانهای تهران‌ ،کرمانشاه ‌، قم‌ ، اصفهان ‌، فارس‌ و خوزستان‌ صادر می کنند وبه طور غیر مستقیم و با واسطه نیز تولیدات خود را به کشورهای حاشیه خلیج فارس به فروش می رسانند.

وی می افزاید : میانگین تولید یک کارگاه در شرایطی که مشتری و کارگر وجود داشته باشد در طول یک ماه بین 80 تا 100 عدد میز کنسول , قاب اینه و قاب عکس است که قیمت آنها از 130 هزار تومان تا 350هزار تومان قیمت گذاری می شود.

عبداللهی یکی از تولید کنندگان قاب در این روستا ، استفاده از رنگ های خوب ، با کیفیت شیمیایی و همچنین تنوع در طرح را از ویژگی های مهم تولیدات این روستا بیان می کند.

این کارگاهها قادر هستند سالیانه حدود 40 هزار قاب نفیس را به سفارش دهندگان تحویل دهند .

میانگین درآمد ناخالص سالیانه یک کارگاه متوسط قاب عکس سازی حدود 200 میلیون تومان برآورد می شود که بیش از نصف آن سود خالص است و درآمد یک کارگر ماهر هم ماهانه حدود یک میلیون تومان است.

مدیر میراث فرهنگی شهرستان رزن می گوید : مردم این روستا با تولید سالانه حدود 40 هزار قاب عکس و قاب آینه و کنسول، حدود ده میلیارد تومان درآمد دارند که حدود نیمی از آن برای تهیه مواد اولیه است و نیم دیگر هم سود خالص است که همین امر موجب رفاه اقتصادی قابل توجه اهالی این روستا شده است .

ساخت قاب های چوبی بسیار نفیس با اجرای طرحهای زیبا و سنتی به دو روش کنده کاری روی چوب (منبت) یا قالبی روی بدنه قاب انجام می گیرد. عمده این قابها با چوب درختانی چون راش ، افرا ،چوب سفید ، زبان گنجشک ،گردو و توسکا در ابعاد و رنگهای بسیار متنوع ساخته و پرداخته می‌شود .

هیچ کاری از ابتدا تا انتهای تحویل یک قاب در خارج از روستا انجام نمی‌شود؛ ماده اولیه قابها که چوب هستند بیشترش محصول همین روستا است و مقداری هم از شمال می آورند و اهالی آن از ابتداتا طراحی ، برش ، ساخت و رنگ آمیزی خود دخیل در امورات هستند.
دست‌ ساخته‌ های‌ هنرمندان‌ روستای‌ کاج‌ منحصر به‌ قاب‌ کردن‌ عکسها و خاطره‌ ها نیست،آثار خوشنویسی‌ ، نقاشی، فرشهای‌ تزئینی‌ و آینه‌ ها در این‌ قابها جلوه‌ دیگری‌ پیدا می‌ کند.

البته علی رغم این استعدادها و توانمندیهایی که دراین روستا وجود دارد برخی مشکلات نیز وجود دارد که اهالی این روستا با آن دست و پنجه نرم می کنند که اگر این مشکلات حل شود خواهد توانست قدم هر چند کوچکی برای رشد و توسعه این هنر-صنعت باشد.

یکی از مهم ترین مشکلاتی که قاب سازان روستای کاج با آن روبرو هستند مشکل واسطه ها و دلالان است که بیشترین سود حاصل از تولید این قاب ها را به جیب می زنند.

محسنی صاحب یکی از این کارگاهها معتقد است دلالان سود اصلی کارهای ما را نصیب خود می کنند.

وی می افزاید : تولیدات روستای ما به کشورهای عربی نیز صادر می شودکه این کار را واسطه های تهرانی انجام می دهند و سود چند برابریش را آنها می برند .

این تولیدکننده ایجاد برخی بازار یا بازارچه های مناسب را برای عرضه تولیدات خود قدم مناسبی در این زمینه می داند و می افزاید: با ایجاد چنین بازارچه هایی می توانیم مستقیما تولیدات خود را بفروشیم و سود واقعی نصیب خود ما می شود./ز
برچسب ها: بیکار ، کاج ، درآمد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۱ ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
تو پنج ماه ۹۶کلن ۲۰۰تومن درامد داشتم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۰ ۲۹ شهريور ۱۳۹۵
اطلاعات مالی کلا غلطه اکثر کارگاهها با بدهکاری مواجهند و به صورت راکد درامده اند اگه کارگاهی سالیانه صدمیلیون درامد داشت الان کسی تو روستا زندگی نمیکرد همه به شهرها هجوم میبردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۷ ۲۲ تير ۱۳۹۵
اطلاعات درسته؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۶ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵
کل صنایع دستی کاج سالیانه بیشتر از500 ملیون نمیشود...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۶ ۰۲ دی ۱۳۹۴
سلام.
این عکسی که آپلود کردین، عکس روستای کاج در چهارمحال وبختیاری هستش(روستای من) نه همدان.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۳ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴
سلام.من طیب سعیدی هستم اهل روستای کاج همدان. توی روستای ما بیکار کم است ولی درآمدی که شما نوشتید کاملا غلطه