علایمی که دست اختلالات آب و املاح را رو می کند

ناهماهنگی در بدن منجر به بروز علایمی چون خشکی دهان می شود که در بیشتر مواقع هشداری در بروز اختلالی مهم می دهد.

محمد تقی انوشه متخصص تغذیه رژیم درمانی در گفتگو با خبرنگار  علمي باشگاه خبرنگاران افزود: اختلالات آسو الکترولیتی در حقیقت به دسته ای از عدم تعادل های بین میزان آب بدن و مقدار املاح مورد نیاز آن از جمله نمک، سدیم، پتاسیم، کلسیم، بی کربنات و فسفات گفته می شود که در تمام قسمت های بدن با مقادیر دقیق و متعادلی قرار دارند که کم یا زیاد شدن هر یک از آنها منجر به بروز این عدم تعادل می شود.

وی با بیان اینکه توجه به علایم شایع اختلالات آب و الکترولیت بسیار حائز اهمیت است تاکید کرد: خشکی دهان، چروکیدگی پوست، افزایش یا کاهش ادرار، پف نواحی پاها، دست ها، صورت یا شکم از جمله این علایم است که گاه به صورت ضعف و گیجی یا منظم بودن ضربان قلب نیز تظاهر می کند.

محمد تقی انوشه اظهار داشت: تعرق زیاد، نارسایی های کلیوی، اسهال و استفراغ از مهمترین علل بروز اختلالات آب و الکترولیک هستند که تب، رژیم غذایی نامعمول یا افراطی وابستگی به مشروبات الکلی و بیماری های قلبی از عوامل افزایش دهنده آن به شمار می روند.

وی در خصوص پیشگیری از ابتلا به عدم تعادل آب و املاح بدن به ویژه در صورت بروز استفراغ یا اسهال گفت: هر 3 یا 50 دقیقه مقادیر کمی از مایعات رقیق مثل آب میوه، چای و یا نظایر
آن را بنوشید که البته استفاده از مخلوط کمی نمک و کمی شکر به همراه 2 لیوان آب و نوشیدن و مایعات جایگزین آب برای جبران مایعات و املاح از دست رفته نقش بسیار موثری دارند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: معمولا در عرض یک الی دو روز  پس از انجام اقدامات اولیه مشکل عدم تعادل آب و الکترولیت برطرف شده اما در صورتیکه هر یک از افراد خانواده مبتلا به عوارض آن باشند(وراثتی) یا وزن فرد به طور ناگهانی طی یک روز  کم و یا زیاد شود مراجعه به پزشکان متخصص ضروری است./ع2
برچسب ها: خشکی ، دهان ، پا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار