اصفهان/

جاده ابریشم، رنسانس دنیای باستان است

استاد تاریخ دانشگاه اصفهان گفت: بدون شک، ایجاد جاده ابریشم در دنیای باستان، دست‌کمی از رنسانس تاریخ معاصر اروپا ندارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان، سید اصغر محمود آبادی، دیروز در همایش فرایند تحولات تاریخی ایران مرکزی ( اصفهان) و جهان که با حضور مقامات شهرداری اصفهان، مسئولان، ورزشکاران و هنرمندان کشور کره جنوبی، خبرنگاران و علاقه‌مندان تاریخ ایران و کره و در کتابخانه مرکزی اصفهان برگزار شد، تصریح کرد: جاده ابریشم، بر اساس نیاز‌های مبرم سیاسی و اقتصادی دنیای قدیم و توجه به شکوه و عظمت روح انسان‌ها، پا به عرصه وجود گذاشت.

وی بیان داشت: جاده ابریشم، دنیای قهر آمیز باستان را به یک "تفاهم" همه‌جانبه تبدیل کرد.

استاد تاریخ دانشگاه اصفهان با بیان اینکه داریوش هخامنشی نخستین بار، یک ارتباط بین‌المللی قابل تأمل را مد نظر خود قرار داد، تاکید کرد: با این حال و بر اساس برخورد بد دنیای غرب، این دولت هیچ‌گاه نتوانست به هدف والای خود دست یابد.

محمود‌آبادی افزود: زیر بنای احداث جاده ابریشم را باید در تشکیل دولت مقدونی‌تبار سلوکیان جستجو کرد.

وی با تاکید بر اینکه دولت سلوکی، درخشان‌ترین دوره تاریخی ایران را تشکیل می‌دهد، بیان داشت: ارتباط ایران و غرب و تشکیل شهرهای هلنی، با ویژگی‌هایی مانند وجود آمفی‌تاتر و ورزشگاه، سرآغاز تشکیل جاده ابریشم آینده بود.

استاد تاریخ دانشگاه اصفهان ادامه داد: نماینده خاقان چین، نخستین‌بار و در زمان مهرداد دوم اشکانی، رابطه با ایران را آغاز کرد و ایرانیان نیز به عنوان تنها مشتریان کشور چین، ابریشم را به کم‌ترین قیمت خریداری کرده و با بالاترین قیمت به رومی‌ها فروختند.

محمود‌آبادی تصریح کرد: وجود سود بالای ابریشم برای ایرانیان، دولت اشکانی را از حالت "تولید‌کنندگی" خارج کرد و در این راستا اعتباری برای زیرساخت‌های کشور در نظر گرفته نشد.

وی تاکید کرد: جاده ابریشم 45 سال پیش از انحلال دولت اشکانی، به دست بیگانگان افتاد.

استاد تاریخ دانشگاه اصفهان اضافه کرد: دولت ساسانی به دلیل تعصبات خود، بسیاری از آثار اشکانی را از بین برد اما همین دولت نیز نزدیک به 300 سال با امپراتوری رم، بر سر جاده ابریشم و بدون هیچ بهره‌ای، به جنگ پرداخت.

گفتنی است شوش در مسیر داخلی جاده ابریشم قرار داشته و بر اساس حدس و گمان نزدیک‌ترین راه برای رسیدن به این نقطه و از آنجا به سایر نقاط، اصفهان بوده است./ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.