ارائه خدمات حجامت توسط افراد غير پزشک مجاز نيست

‌ارائه خدمات حجامت توسط افراد غير پزشک مجاز نیست و دخالت در پزشکي محسوب مي شود .

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ مدير نظارت و اعتبار بخشي معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکي مشهد گفت: انجام حجامت يکي از خدمات طب سنتي به شمار مي رود و توسط بزرگان ديني نيز مورد توصيه قرار گرفته است.

 دکتر حميد رضا اسلامي اظهار داشت: ‌اين دسته از خدمات درماني بايد تنها توسط متخصصين طب سنتي و پزشکان دوره ديده مورد تائيد معاونت آموزشي و درمان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکي ارائه شود .

وی با اشاره به اينکه معاينه و درمان بيماران امري تخصصي درحوزه پزشکي به شمار مي رود خاطر نشان کرد: ‌بر اساس قوانين وزارت بهداشت افراد غير پزشک چه براي معاينه و چه براي درمان حتي حق زدن انگشت به بدن بيمار را ندارند چه برسد که در قالب حجامت تيغ هم به بدن بيمار بکشند و به وي آسيبهاي جدي وارد کنند .

مدير نظارت و اعتبار بخشي معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکي مشهد با اشاره به فعاليت مرکز تحقيقات حجامت در برخي از استانهاي کشور و استعلام دانشگاههاي علوم پزشکي مشهد، تبريز، اصفهان و شيراز از وزارت بهداشت براي اطلاع از وضعيت فعاليت اين مرکز اظهار داشت: بر اساس اعلام مدير کل نظارت و اعتبار بخشي امور درمان و اعلام نظر معاونت تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت، موسسه تحقيقات حجامت هيچ مجوزي در زمينه تحقيقات علوم پزشکي و فعاليت  از اين وزارت دريافت نکرده است.

دکتر حميد رضا اسلامي با اشاره به اينکه خدمات حجامت تنها توسط آن دسته از پزشکاني که داراي مجوز معتبر از وزارت بهداشت هستند مجاز است، اظهار داشت: ‌بر اين اساس اسامي پزشکاني که تمايل به فعاليت در اين حيطه دارند طي يک فراخوان جمع آوري و براي برگزاري دوره هاي آموزشي به وزارت بهداشت ارسال شده است.

 تاسيس انجمنهاي بدون مجوز از نظر حقوقي وزارت بهداشت هيچگونه جايگاهي ندارند

مدير نظارت و اعتبار بخشي معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکي مشهد با اشاره به اينکه تاسيس انجمنهاي بدون مجوز از نظر حقوقي هيچ گونه جايگاهي ندارند، اظهار داشت: ‌متاسفانه اين انجمن ها در برخي از مواقع اقدام به برگزاري دوره هاي آموزشي به افراد بدون مدرک دانشگاهي مي کنند که  اين فعاليت فاقد اعتبار قانوني و علمي است و افراد آموزش ديده اجازه فعاليت پس از دوره را ندارند.

دکتر حميد رضا اسلامي جعل عنوان و مدارک و دادن قولهاي واهي و ارائه مدرک مورد تائيد وزارت بهداشت را از جمله شگردهاي انجمنهاي غير قانوني در تبليغات برشمرد و اظهار داشت: ‌شرکت کنندگان قبل از نام نويسي در اين دوره ها و پرداخت هزينه هاي گزاف حتما از تائيد برگزاري اين دوره توسط معاونت درمان و آموزشي دانشگاه مطلع شوند ، در غير اين صورت اين دوره از نظر وزارت بهداشت و دانشگاه غير قانوني است.

وي با اشاره به اينکه مسئولان مرکز تحقيقات حجامت ادعا کرده اند که 700 حجامت گر سيار در سطح استان فعاليت مي کنند از مسئولان اين مرکز درخواست کرد که اطلاعات اين دسته از افراد را در اختيار دانشگاه علوم پزشکي قرار دهند که با اين افراد برخورد قانوني شود./ح
برچسب ها: حجامت ، پزشک ، متخصص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار