سعيد جابري انصاري در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

بازی‌های رایانه‌های چشم انتظار نگاه ویژه مسئولان/استقبال بی‌نظیر از نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای حیرت‌آور است

استقبال خانواده ها بخصوص قشر نوجوان از نمایشگاه بازی های رایانه ای نشان از اهمیت این نمایشگاه میان مردم است که باید مسئولان امر نگاه ویژه تری به آن داشته باشند.

"سعید جابری انصاری" دبیر ستاد حمایت وصیانت از محصولات فرهنگی، هنری در گفتگو با خبرنگار حوزه باشگاه خبرنگاران گفت: این دوره از نمایشگاه بنیاد ملی بازی های رایانه ای با استقبال و شکوه هرچه بیشتر در حال برگزاری است که پذیرای مخاطبان بسیاری شده و توانسته بعد از نمایشگاه کتاب یکی از پرمخاطب ترین نمایشگاه های سال کشور باشد.
 
وی افزود: این حجم استقبال نشان می دهد که مردم، خانواده ها و همچنین قشر نوجوان در بحث فضای مجازی بخصوص بازی های رایانه ای توجه جدی و علاقه ی شایان ذکری داشته که این موضوع جای امیدواری بسیار دارد.
 
جابری انصاری همچنین درخصوص تفاوت این دوره از نمایشگاه در مقايسه با دوره گذشته افزود: در این دوره از نمایشگاه بازی های رایانه ای بیش از چهار صد دستاورد بازیهای ایرانی کوچک و بزرگ در نمایشگاه گنجانده و بخش های بسیار خوبی نیز به این نمایشگاه اضافه شده است که بخش آموزش علمی کاربردی اولین آموزشگاه بازی‌های رایانه ای در غرب آسیا بزرگترین رخداد این دوره از نمایشگاه بوده است گرچه نقاط قوت و ضعفی هم بر این نمایشگاه وارد است.
 
وی همچنین به برگزاری زمان نمایشگاه اشاره کرد و گفت: همزمان با برپایی نمایشگاه بنیاد ملی بازی های رایانه ای، نمایشگاه جیمز کام درشهر کلن آلمان که آن نیز نمایشگاه تخصصی بازی های رایانه ای كه در حال برگزاري است باعث شد تا کشورهای خارجی تمایل به شرکت در آن نمایشگاه را داشته باشند و به دلیل عدم تقارن برپایی این دو نمایشگاه با هم فعالان عرصه بازی که در سطح جهانی فعالیت می کنند برای اینکه بتوانند به آن نمایشگاه بپیوندند از شرکت در نمایشگاه ما بازماندند.
 
دبیر ستاد حمایت و صیانت از محصولات فرهنگی هنری درپاسخ به اینکه آیا نمایشگاه توانسته تمامی خواسته های قشر کودک و نوجوان امروز ما را فراهم کند اظهار داشت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید در این زمینه پویا و دانش محور باشد زیرا مهمترین موضوعی که امروز قشر گسترده کودک و نوجوان با آن در ارتباطند بازی های رایانه ای است که باید مسئولان امر درا ین حوزه نگاه علمی داشته باشند که حضور 15 دانشگاه در نمایشگاه و ارائه دستاورد تولید بازی نشانگر این است که این نگاه علمی بر  توليد بازي هاي رايانه اي حاكم شده است و در راستاي آن نيز بايد زيرساختهاي علمي آن در دانشگاه فراهم شود.
 
جابري انصاري ادامه داد: دنياي امروز جهش علمي مضاعف بروي بسياري موضوعات بخصوص بازي هاي رايانه اي داشته است گر چه بازي هاي بسياري وجود دارند كه با فرهنگ اسلامي بومي و ايراني ما مطابقت ندارند و رده هاي سني از اين بازي ها استفاده مي كنند كه شخصيت آنها درحال شكل گيري است كه ما در اين زمينه احساس دغدغه مي كنيم.
 
وي همچنين به حمايت از توليد كنندگان بازي هاي رايانه اي در كشور اشاره كرد و گفت: بايد از فعالان عرصه اقتصادي كه در بخش توليد بازي هاي رايانه اي به توليد مي پردازند حمايتهاي ويژه شود تا ‌آنها نيز با فراغ خاطر بتوانند بر روي مباحث مهم ديني و ملي در عرصه هاي مختلف فرهنگي چون دفاع مقدس پهلوانان اسطوره اي و موضوعات اجتماعي كه مردم در زندگي روزمره خود با آنها روبرو هستند به توليد بپردازند.

جابري انصاري افزود: مسئولان امر بايد در پرتو فضاي ايجاد شده محملي فراهم آورند تا نقاط آسيب پذير اين عرصه از طريق تعامل با مخاطب و ارتباط با توليد و توزيع كنندگان شناسايي شود.

وي به فعاليت 6 شركت كه به توزيع بازي‌هاي رايانه‌اي مي‌پردازند اشاره كرد و گفت: هم اكنون 6 شركت به توزيع بازي‌هاي رايانه‌اي پرداخته و در نمايشگاه حضور داشته‌اند.

وي ادامه داد: ما بايد با تلاش توليد و توزيع کنندگان اين عرصه شرايطي فراهم آوريم که با سند و خط رسمي مشخص چشم اندازي 5 ساله براي بازي‌هاي رايانه‌اي در کشور فراهم آوريم. 
 
انصاري همچنين به حضور چشمگير بازي‌هاي خارجي در كشور اشاره كرد و گفت: بايد بازي هاي بومي ما بيش از پيش تقويت شود متأسفانه امروز بازيهاي خارجي حضور چشمگيري در كشور ما و ميان قشر نوجوان داشته كه درصد آن ها از بازي هاي ايراني بسيار بيشتر شده است.
 
دبير ستاد حمايت و صيانت از آثار فرهنگي، هنري در ادامه گفت: ما بايد فضا را با در نظر گرفتن تسهيلاتي چون وام، معافيت هاي مالياتي و پذيرش آن ها در دانشگاه هاي علمي كاربردي كه توسط آموزش عالي كشور نيز پذيرفته شده شرايطي فراهم كنيم تا در سايه اين فضاي ايجاد شده آنها رغبت كنند به توليد و فعاليت بيشتر در اين عرصه بپردازند، زيرا عدم حمايت از آن ها باعث مي شود كه در دراز مدت آن ها از توليد در اين عرصه خارج بشوند.
 
وي تأكيد كرد: ما اعتقاد نداريم كه نگاه حمايتي ما بايد صرفا هولوگرام باشد، زيرا هولوگرام به معناي شناسه اي براي توليد و عرضه بازي هاي رايانه اي و صدور مجوز براي كارخانه ها و شركت هاي معتبر است كه نشانگر اين است فرآيند توليد و عرضه به شكل منطقي توليد شده است.
 
انصاري از هولوگرام به عنوان يك امتياز كوچك براي فعالان عرصه بازي هاي رايانه اي اشاره كرد و گفت: با دادن هولوگرام حمايت انجام نمي شود بلكه هولوگرام به عنوان يك آيتم كوچك است اما مشخص كننده مسير درست نيست بلكه ما بايد ديدگاه كلان تري در اين حوزه داشته باشيم و بحث حمايت و صيانت از محصولات فرهنگي را در دستور كار خودمان قرار دهيم.
 
وي همچنين به شوراي طبقه بندي بازي هاي رايانه اي كه خود نيز به عنوان نماينده وزارت ارشاد در آن شورا حضور دارد، اشاره كرد و افزود: در اين شورا نهادهاي مختلفي شركت داشته و مدير عامل بنياد بازي هاي رايانه اي نيز حضور دارد و تلاش مي شود تا بازي هايي كه در سطح جامعه عرضه مي شود در اين شورا بررسي و با نظارت مجوز گيرند چه بازي هاي داخلي و چه بازي هاي خارجي.
 
انصاري گفت: هر شركتي كه به توليد بازي دست مي زند بايد از اين شورا مجوز و پروانه بگيرد و شورا نيز با نگاه فرهنگي و ويژه و همچنين با در نظر گرفتن نياز متناسب با كودك و نوجوان امروز دست به انتخاب مي زند.
 
وي در پايان همچنين به فعاليت مستمر اين شورا اشاره كرد و گفت: طي سه سال گذشته شورا به طور جدي 52 جلسه مستمر داشته است و به نظر مي رسد همين اتفاق نظر نهادهاي مختلف مي تواند نقطه امري باشد كه با همفكري و تلاش نياز امروز كودك جامعه فراهم شود و اميد است در اين دولت شاهد توجه ويژه مسئولان به بازي هاي رايانه اي در سطح كشور باشيم./ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار