جروزالم پست ؛

مذاکرات محرمانه صلح 5 ساعت به طول انجامید / به زودی جلسه دیگری برگزار می شود

روزنامه جروزالم پست نوشت مذاکرات صلح اسرائيل و فلسطين پنج ساعت به طول انجاميد و منابع آگاه گفتند طرفين اين مذاکره موافقت کردند به زودي جلسه ديگري برگزاري کنند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، اين روزنامه اسرائيلي امروز در پايگاه اينترنتي خود در مقاله اي به قلم هرب کينون نوشت چند ساعت پس از آزادي بيست و شش تروريست فلسطيني در نيمه شب به منظور جلوگيري از جشن پيروزي فلسطينيان، مذاکره کنندگان اسرائيلي و فلسطيني روز چهارشنبه در جلسه اي کاملا محرمانه براي گفتگوهايي که آمريکا اميدوار است ظرف نه ماه آينده به پيمان صلح منجر شود با يکديگر ديدار کردند.
اين مذاکرات پنج ساعت به طول انجاميد و حدود نيمه شب پايان يافت. برخي از منابع اين گفتگوها را جدي توصيف کردند. هر دو طرف موافقت کردند به زودي بار ديگر جلسه اي برگزار کنند.
تزيپي ليوني، وزير دادگستري و اسحاق مولخو، مشاور معتمد بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل نمايندگان اسرائيل در اين مذاکرات هستند و تيم فلسطينيان نيز متشکل از صائب عريقات مذاکره کننده ارشد تشکيلات خودگردان فلسطين و محمد شتايه، عضو کميته مرکزي جنبش فتح است.
مارتين اينديک، فرستاده ويژه آمريکا در ابتدا در اين مذاکرات حضور نداشت. وي روز يکشنبه با محمود عباس، رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين و روز چهارشنبه با نتانياهو ديدار کرد.
يکي از مقامات اسرائيلي در پاسخ به اين سوال که آيا نتانياهو پيش از مذاکرات با ليوني ديدار کرده است يا خير گفت وي به طور مداوم به دفتر نخست وزير رفت و آمد دارد.
دور بعدي مذاکرات قرار است هفته آينده در کرانه باختري و باز هم بدون حضور رسانه ها برگزار شود.
با وجودي که هيچ دستور کاري براي اين مذاکرات منتشر نشده است، جان کري، وزير امور خارجه آمريکا روز سه شنبه در يک کنفرانس خبري در برزيل گفت بسيار مهم است که در ابتدا مسائل مهمي مانند مسائل امنيتي و مرزها حل شود. وي افزود به اين دليل که به محض اين که اين مسائل حل شود، مسئله شهرک سازي ها ديگر موضع مشاجره نخواهد بود زيرا در مورد اين که اسرائيل کجا مي تواند و نمي تواند شهرک سازي کند توافق حاصل خواهد شد.
با وجود اعتراضات بلند و خشمگينانه تشکيلات خودگردان فلسطين در سه روز گذشته در مورد تصويب ساخت خانه هاي مسکوني در شرق بيت المقدس در آستانه آغاز مذاکرات، کري گفت اين اقدام نه آمريکا و نه عباس را متعجب نکرده است.
وزيرامور خارجه آمريکا گفت: وقتي نتانياهو مي گويد اين ساخت و سازها در مکان هايي انجام خواهد شد که تاثيري بر نقشه صلح نخواهد داشت با من و محمود عباس صادق است.
وي افزود اين بدان معناست که اين ساخت و سازها در مناطقي انجام مي شوند که بسياري احتمال مي دهند بخشي از اسرائيل در آينده باشد. نتانياهو قبول کرده است در روند صلح اخلال ايجاد نکند.
فلسطينيان که از اعلام طرح شهرک سازي هاي اسرائيل خشمگين بودند تا آخرين دقايق آغاز مذاکرات صلح هشدار مي دادند که اين مسئله مي تواند فضاي مذاکرات را مسموم کند و موجب شکست آن شود؛ اسرائيل نيز از شادي حاصل از آزادي تروريست هاي فلسطيني ناخوشنود بود. پانزده نفر از زندانيان تازه آزاد شده به نوار غزه فرستاده شدند و يازده نفر آنها به خانه هايشان در کرانه باختري بازگردانده شدند. آنهايي که به کرانه باختري رفتند مورد استقبال محمودعباس در رام الله قرار گرفتند.
مارک رگو، سخنگوي نتانياهو گفت: استقبال از کساني که غيرنظاميان بي گناه را کشته اند براي بسياري از اسرائيلي ها ناراحت کننده است.
وي افزود: اين بسيار نگران کننده است که از اين قاتلان بت ساخته مي شود، به آنها قهرمان گفته مي شود و به عنوان الگو به مردم معرفي مي شوند. من نگرانم اين مسئله در فرهنگ سياسي فلسطينيان جا بيافتد که قاتل يک سالمند يا يک کودک، قهرمان است.
در همين چارچوب، مقامات دفتر نخست وزيري اسرائيل اين گزارش ها را که اسرائيل قرار است اجساد تروريست هايي که در اسرائيل به خاک سپرده شده اند به زودي به تشکيلات خودگردان بازگرداند نادرست خواندند و اعلام کردند در حال حاضر چنين قصدي ندارند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار