عضو سنديکاي توليد کنندگان داروهاي انساني:

وضعيت دارويي درخشان و شفاف نيست

تغييرات نرخ ارز و عدم واگذاري به موقع ارز مرجع به دارو مشکلاتي را در عرصه دارويي ايجاد نموده که چندان خوشايند شرکت‌هاي توليدي و توزيع و داروخانه‌ها نيست.

دکتر سيد جمال سعيد واقفي، عضو سنديکاي توليد کنندگان داروهاي انساني با اشاره به اينکه 330 تن دارو در گمرک مانده است به خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: به دستور رئيس جمهور اجازه ترخيص اين داروها صادر شده و با ارز مرجع به وارد کنندگان واگذار مي‌شود و سوبسيد آن را دولت به بانک مرکزي پرداخت مي‌کند.

وي با اشاره به دستور رياست جمهوري مبني بر ترخيص سريع داروها از گمرک و ورود آنها به کارخانجات داروسازي گفت: با ورود مواد اوليه واحدهاي توليدي کار را از سر گرفته و دارو به موقع وارد بازار مصرف مي‌شود اما نارضايتي‌هاي بيماران از افزايش قيمت‌ها متوجه دست ‌اندرکاران صنعت دارويي است که دخالتي در اين تغيير قيمت‌ ها نداشته‌اند.

وي با بيان اينکه دارو گران نشده تصريح کرد: قيمت ارز مرجع 2/1 ارز مبادلاتي و 3/1 ارز آزاد است لذا شرکت‌هاي وارد کننده متناسب با تغييرات نرخ ارز و افزايش قيمت‌ آنها مواد اوليه را تهيه مي‌کنند.

عضو سنديکاي توليد کنندگان داروهاي انساني ادامه داد: قيمت دارو به تاثير نرخ ارز مبادله‌اي افزايش يافت و در واقع بايد گفت ارز گران شده نه دارو.

وي با بيان اينکه قبل از مبادله‌اي شدن ارز از 80 قلم دارو حدود 15 قلم يا سود نداشته و يا زيان ده بودن خاطر نشان ساخت: با مبادله‌اي شدن ارز 25 قلم دارو بطور کامل زيان ده هستند و با توجه به اينکه دارو بايد همواره در مراکز دارويي موجود باشد با تغييرات حاصل شده در نرخ ارز مسئولان بايد توجه داشته باشند تا به موقع ارز را در اختيار صنعت دارويي قرار دهند./ح

برچسب ها: ارزدارو ، گمرک ، ترخیص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار