دومين روز بررسي کابينه يازدهم در صحن‌علني/

رسايي: وزير اطلاعات بايد خيلي زرنگ‌تر از اين حرف‌ها باشد

عضو كميسيون اصل 90 گفت: تاکید بر موضوع فتنه و لزوم برائت و حساسیت نسبت به افراد انتقام گیری نیست بلکه نگران تکرار قصه‌ای هستیم که به تعبیر رهبری نظام را به لبه پرتگاه برد اما با اعتبار ولایت و پیروی مردم و با حضور آگاهانه آنان این اقدامات خنثی شد.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران، حميد رسايي نماينده مردم تهران در جلسه علني امروز بهارستان در ابتداي سخنان خود در مخالفت با سيد محمود علوي وزير پيشنهادي وزارت اطلاعات گفت:در ابتدا با آقاي علوي روبوسي كرديم كه در اين دوره انشالله شعار زنده باد مخالفت من به صورت حقيقي و واقعي تحقق يابد نه مثل آن دوره كه شعارش را عده‌اي ديگر مي‌دادند و عملش را ما انجام مي‌داديم.  
 
وي ادامه داد: هدف از مخالفت رفع برخي شبهات است تا در صورت راي اعتماد ايشان بتواند با قوت كار خود را انجام دهد و خدا را شاهد مي‌گيرم كه قصد و غرض شخصي بين بنده و آقاي علوي قطعا وجود ندارد.
 
رسايي تصريح كرد: اي كاش جناب روحاني گزينه ديگري را معرفي مي‌كردند تا مجبور نمي‌شديم برخي نكات را مطرح كنيم يكي از مشكلات مهم اين است كه آقاي علوي با تمام فضايلي كه دارند سابقه، تجربه و آشنايي با اين حوزه حساس ندارند.
 
وي افزود: در كليات بسياري از دوستان گفتند كابينه آقاي دكتر روحاني از براداراني برخوردار است كه تعدادشان هم كم نيست و سابقه فعاليت در نهادهاي امنيتي دارند كه افتخار هم مي‌كنيم چرا كه هر كس در نظام جمهوري اسلامي رعايت بكند بايد به ان افتخار كند.
 
رسايي اظهار داشت: سوال اينجاست چرا بعضي از اين دوستاني كه سابقه دارند، پيشينه دارند آدم‌هاي اين وزارتخانه را مي‌شناسند و حتي خود وزارتخانه را مي‌شناسند براي مسئوليت اين وزارتخانه به اين جايگاه معرفي نشده‌اند ولي آقاي علوي برادر عزيزي كه با اين حوزه هيچ ارتباطي نداشته معرفي شدند.
 
وي ادامه داد: در همين كابينه يك شخصيتي مثل آقاي پورمحمدي با آن سابقه و با آن آشنايي وجود دارد آقاي علوي فضايل زيادي دارند اما اين فضايل براي جاهاي ديگر مناسب است.  
 
عضو كميسيون اصل 90 تصريح كرد: در هر مجموعه‌اي نيروهاي خوب و مناسب و فعال و گاهي نخاله‌هايي وجود دارد حتي در لباس روحانيت وقتي يك آدم بي تجربه، بي سابقه و ناآشنا به يك حوزه برود با آدم‌هاي با تجربه و كاركشته اگر خيلي همراه باشد در تمكين كردن مشكل پيدا مي‌كند و آن‌هايي كه شيطنت دارند مي‌تواند از اين بي‌سابقه بودن و عدم آشنايي سواستفاده كنند كه اين اتفاق قبلا هم افتاده است كه در ادامه به آن اشاره مي‌كنم.  
 
رسايي بيان كرد: برخي از روحيات آقاي علوي نكته مهم ديگري است كه به آن تاكيد دارند اگر اين روحيات در غير از وزارت اطلاعات بود نه تنها عيب نبود بلكه خيلي هم حسن به شمار مي‌رفت.  
 
وي تصريح كرد: ايشان 4 دوره نماينده مجلس بودند و يكي از شاخص‌هاي مهم در مجلس روحيه لابي گري، مبادله، صحبت و پيگيري است و اين امري بديهي براي مجلس اما بايد كنترل شود.
 
نماينده مردم تهران ادامه داد: اين روحيات گاهي اوقات در يك نفر نهادينه مي‌شود ارتباطات يك نفر با آدم‌هاي مختلف كه گاهي اوقات اين آدم‌ها متضاد هم هستند نيز تقويت مي‌شود و اين براي وزارت اطلاعات هم خوب نيست و اين روحيه متاسفانه وجود دارد.
 
وي تصريح كرد: همين الان بنده خبرهايي دارم مبني براينكه ايشان براي آن كه راي بياورد با بعضي چهره و شخصيت‌هايي كه اگر ايشان وزير اطلاعات شود بايد با آن‌ها برخورد قانوني كند اما در حال لابي است و اين دست ايشان را براي انجام وظيفه مي‌بندد.  
 
رسايي اظهار داشت: حتي تصاويري در برخي از نشريات منتشر شده كه هزينه‌اي كه براي اين آگهي‌ها داده شده چه اندازه است بماند فردي كه در پرونده مشهور شهرام كزا سابقه دارد و در آن پرونده نقش داشته دعوت كرده در مراسم مختلف حتي كساني كه معتقد با ساواك بودند و اسم نمي‌آورم در آن مراسم آقاي علوم هم دعوت داشته كه حتي عكسهايش هم وجود دارد وقتي از ايشان مي‌پرسند اظهار بي‌اطلاعي مي‌كند و همين جا محل نزاع است.  
 
نماينده مردم تهران در ادامه افزود: وزارت اطلاعات يعني كسي كه بايد همه را بشناسد و بداند يكي از دوستان عزيز كه در كابينه هم هست و ما اسم نمي آوريم يك موردي دارد كه دوستان ما نجابت كردند و نگفتند و درست هم همين بود ايشان جز يك مورد كه دچار خبطي شده بودند و كلاه سرش رفته بود اما خودشان هم پذيرفتند.  
 
رسايي تصريح كرد: وزير اطلاعات بايد خيلي زرنگ تر از اين حرف‌ها باشد من پيگيري مي كردم ايشان اسمشان هم براي وزارت كشور مطرح بود و هم براي وزارت اطلاعات خودشان در بعضي محافل گفتند من براي وزارت كشور مناسبترم چون در وزارت اطلاعات بايد برخي از حرفها را نگه دارم اما به دليل روحيات خيلي نمي‌توانم اين كار را انجام دهم.  
 
وي ادامه داد: نكته ديگر آن كه آقاي علوي دو بار براي نمايندگي مجلس كانديد شد يك بار سال گذشته و يك بار دو ماه قبل براي انتخابات ميان دوره و هر دو بار همان شوراي نگهباني كه ايشان را براي خبرگان تاييد كرده بود با آرايي كه گرفتند نظر شوراي نگهبان اين نشد كه من وارد جزييات نمي‌شوم نکته ديگر آن كه شورای نگهبان چنین تصمیمی گرفته واگر در صلاحیت این شورا تردید شود باید صلاحیت همه افرادی که اینجا نشسته اند نیز با تردید مواجه شود.
 
نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: ایشان پس از رای اعتماد در جایگاه وزیر اطلاعات قرار می‌گیرد که باید درباره تأیید یا رد صلاحیت افراد اظهارنظر کند و این مسئله برای مردم سؤال ایجاد می‌کند که چرا فردی که از سوی شورای نگهبان تأیید نشده در این مسند قرار گرفته است.
 
رسایی اظهار داشت: از آقای روحانی سؤال می‌کنم که آیا انتخاب ایشان اعتدال است یا تندروي؟ به نظرم تندروی است و از اعتدال به دور است؛ عدم آشنایی و تسلط با وزارتخانه حساس اطلاعات آسیب‌های زیادی وارد می‌کند.
 
وی تصريح كرد: در سال 76 دولتی سر کار آمد که وزیر اطلاعاتی کم سابقه و ناآشنا با این حوزه معرفی کرد و اعضای شورای مرکزی حزب منحله مشارکت که یا خود از وزارت اطلاعات بیرون آمده و یا از آنجا اخراج شده بودند جنگ روانی ایجاد کردند.
 
رسایی ادامه داد:‌ این حزب امنیتی همچنین در همان موقع در جنگ روانی در انتخابات مجلس ششم و زمانی که آقای هاشمی نفر سی ام شده بود بلایی سرش آوردند که انصراف داد و حتی اتهام قتل‌های زنجیره‌ای را به آقای هاشمی زدند و دلیل آن این بود که وزیری بر سر کار آمده بود که تسلط بر امور نداشت.
 
نماينده مردم تهران تاکید کرد: این صحبت‌ها هشدار است چرا که آقایان در سال 76 مخالفتی با انتصاب آن وزیر کم سابقه در وزارتخانه اطلاعات نکردند و نتیجه آن شد که وزیر را دور زدند، قتل‌های زنجیره‌ای برای حمله کردن به وزارت اطلاعات تحقق یافت و ساختار وزارت اطلاعات تضعیف شد که البته 16 سال از آن زمان می‌گذرد و این وزارتخانه حساس بسیار بازسازی و به روز شده است.
 
رسایی تاكيد كرد: همچنین آقای علوی در ابتدا یک برنامه به مجلس دادند و دیروز هم برنامه دیگری میان نمایندگان توزیع شد و زمانی که در این باره سؤال کردم گفتند که ایشان برنامه اول را مورد تأیید قرار ندادند و حال سؤال این است که چه کسی برنامه ایشان را تدوین کرده است و مگر نه اینکه وزیر باید خود برنامه‌اش را تنظیم و تدوین کند.
 
وی ادامه داد: همچنین در سال 76 به بهانه قتل‌های زنجیره‌ای، اصلاحات آمریکایی و روزنامه‌ها و مطبوعات وابسته به آن که رهبر معظم انقلاب فرمودند این مطبوعات پایگاه دشمن است وزارت اطلاعات را زدند و به بهانه کوی دانشگاه نیروی انتظامی را هدف حمله قرار دادند و وزیری که از آن پایگاه دشمنی‌ها را هدایت می‌کرد و مورد تأیید وزارت اطلاعات وقت بود الان در VOAو BBC مشغول فعالیت است.
 
نماینده مردم تهران افزود:‌ به بهانه کوی دانشگاه نیروی انتظامی را زدند و در مطبوعات و رسانه ها نیروی انتظامی را کسانی معرفی کردند که دانشجویان را از طبقه های خوابگاه به پایین می اندازند و همچنین به بهانه ترور یک چهره افراطی که در فتنه هم نقش داشته است سپاه وبسیج را هدف قرار دادند و بسیجیان را آدم های لمپن که با دمپایی افراد را ترور می کنند معرفی کردند.
 
رسایی گفت: همچنین در آن دوران نهادهای امنیتی را مثل تک تیرانداز زدند و بسیاری از افراد را مورد تخریب قراردادند که باید متذکر شوم آقای روحانی از کسانی بود که در آن دوران تخریب شد و تعجب می کنم که چرا الان به این مسئله توجه نمی کنند.
 
وی ادامه داد:‌ اقدامات انجام شده در سال 76 زمینه ای شد برای انتخابات مجلس ششم و وزارت اطلاعات که تخریب شده بود وقتی درباره صلاحیت برخی از نامزدها از سوی شورای نگهبان مورد استعلام قرار گرفت پاسخ داد که اطلاعات و سابقه ای از افراد ندارد در حالی که بسیاری از آنان سابقه داشتند و سابقه آنان در شورای نگهبان موجود بود.
 
رسایی گفت:‌ اما از آنجایی که چشم های نظام مورد هدف قرار گرفته بود برخی از عناصر در مجلس ششم نفوذ کردند و این عناصر افراطی الان یا در سازمان های جاسوسی فعالیت می کنند و یا در صدای آمریکا و BBCمشغول کار هستند و من نگران تکرار این قبیل اتفاقات به دلیل عدم تسلط بر این وزارتخانه حساس هستم.
 
وی با بیان اینکه رای اعتماد به وزرا آزمونی برای مجلس است که مردم آن را نظاره گر هستند گفت: اینجا بزنگاه است و شاخص اندازه گیری مجلس که مردم تصمیمات ما را می شنوند و در این باره قضاوت می کنند.
 
نماینده مردم تهران در پايان خاطر نشان كرد: از دولت دكتر روحانی توقع نداریم کابینه یکی دیگر از کاندیدهای ریاست جمهوری را معرفی کند اما تاکید بر موضوع فتنه و لزوم برائت و حساسیت نسبت به افراد انتقام گیری نیست بلکه نگران تکرار قصه‌ای هستیم که به تعبیر رهبری نظام را به لبه پرتگاه برد اما با اعتبار ولایت و پیروی مردم و با حضور آگاهانه آنان این اقدامات خنثی شد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: فتنه ، موضوع ، برائت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار