رایانه منبع باز اینتل به بازار آمد

شرکت اینتل در اقدامی مشترک با CircuitCo Electronics اولین رایانه منبع باز خود را معرفی کرد.

به گزارش اورژانس IT باشگاه خبرنگاران، اینتل به همراه شرکت CircuitCo Electronicsکه در زمینه تولید مادربورد‌های منبع باز فعال است نخستین رایانه منبع باز خود را با پردازنده یک گیگاهرتزی اتم سری E640 خود روانه بازار کرده است.

این رایانه که 630 هزار تومان قیمت دارد، MinnowBoard نامگذاری شده و ارزان‌تر از بسیاری از سیستم‌های X86 مشابه خود است. در کنار این پردازشگر یک گیگاهرتزی، یک گیگابایت رم DDR2، چهار مگابایت حافظه فیرم ور، واحد پردازش گرافیکی GMA 600 ، ورودی کارت حافظه میکرو اس دی، پورت ساتا، دو ورودی یو اس بی و یک میکرو، درگاه شبکه و چند پورت دیگر قرار دارد.

در اینجا بد نیست به این موضوع اشاره کنیم که سخت افزار متن باز به این معناست که اطلاعات آن سخت‌افزار بخصوص ـ برای نمونه مادربورد ـ به آسانی در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. اطلاعات سخت‌افزار متن باز شامل نقشه مکانیکی قطعه، شماتیک، مواد به کار رفته در ساخت، PCB، کدهای منبع HDL و داده‌های مدار مجتمع قطعه می‌شود.

در کنار این رایانه تولیدی اینتل، سیستم عامل متن باز لینوکس در حالی بیست سالگی خود را جشن می‌گیرد که 2‌/‌95 درصد ابررایانه‌های موجود در دنیا توسط این سیستم عامل کنترل می‌شوند./ش
برچسب ها: رایانه ، منبع باز ، اینتل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.