قم/گزارش؛

زمزمه ساجدانه ترین استغاثه ها/ عید فطر دروازه ای در پشت نگاه نجیبانه آستان دوست

ماه رمضان کوله بار خود را بست و دیگر صدای پای این ماه در کوچه پس کوچه های پایتخت معنوی به گوش نمی رسد و حال باید از پروانه جان صدای تنفس فرشتگان را شنید و ساجدانه ترین استغاثه ها را در روز عید فطر زیر لب زمزمه کرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، ماه رمضان فرصتی بود برای دلهای پر تلاطم تا هم چون موج های خسته سرانجام سر بر خاک آرامش فرورد آورند و با عشق آغاز کنند روزهای بندگی کردن را، این روزها به پایان رسید و عید فطر دروازه ای در پشت نگاه نجیبانه آستان دوست شد.

مردمان خطه خورشید با چشم انتظاری در روز عید فطر دستها را در آسمان سبز دعا به پرواز درمی آورند تا پروردگار باری دیگر خریدار اشکهای ندامت باشد و به تماشای بندگی انسان چشم بگشاید.

مردم با دل های وضو گرفته در صحن و سرای رضوی به نماز می ایستند

امروز بر بام های مردمان شهر هلال ماه، سوسو می زند و دلها با وضو وارد حریم قدسی یار می شود و در پایتخت معنوی نیز به رسمی هر ساله مردم عاشقانه و ملتمسانه، سجاده ها را از سر می گیرند و با دل های وضو گرفته در صحن و سرای رضوی به نماز می ایستند.

در این شهر، بارگاه امام هشتم بهانه ای است تا آدمی به سمت و سوی این حرم رهسپار شود و از مرداب غفلت رهایی یابد و غوطه ور در نجوای ملکوتی عید، باری دیگر خسته و دل شکسته آئین فطر را به جا آورد.

موسم عید فطر هنگامه خانه تکانی دل و شستن تیرگی ها از دلهاست و بسیارند کسانی که با گشودن قلب ها، سحرهایشان از عشقی مخلصانه سرشار است و قنوت دست هایشان عطر بندگی را در دانه های نورانی تسبیح می پاشد.

نجواها و ذکرها در این عید بزرگ معنا می یابد و دریچه قلبها وسیع می شود و معجزه بهاریِ عشق و شور تمام لایه های زندگی را سبز می کند.

جلوه های رحمانی پروردگار

"عید فطر پس از يک ماه روزه و عبادت پروردگار، بدرقه‌اي برای ماه رمضان و بال گرفتن پروانه روح از پیله ناامیدی و گناه است" این جمله را یک کارشناس مسائل مذهبی بیان کرد و گفت: در این عید جلوه های رحمانیِ پروردگار در جان ها سبز می شود و دل ها تا خانه دوست پرواز می کند تا آرامش در دل معنا یابد.

حجت الاسلام مهدی موسوی افزود: در متون اسلامی، آمده است مسلمانان باید در روز عید فطر که جزء بزرگترین اعیاد مسلمانان است تن خود را در آب بشویند و غسل کنند.

وی ادامه داد: غسل عید، از سنت‌ها و آدابی که بسیار مورد سفارش قرار گرفته و در این میان عطر زدن و مسواک کردن نیز از سنت‌های روز عید فطر محسوب می شود.

اطعام و صله ارحام در روز عید فطر توصیه شده است

وی تصریح کرد: در روایات اسلامى براى عید فطرآداب و رسوم خاصى؛ نظیر پوشیدن لباس نو، اطعام و صله ارحام توصیه شده و در این راستا معمولا در خطه خراسان در روز عيد سعيد فطر، به خانه فردي که جلسات ختم قرآن در طول ماه مبارک رمضان در منزل او برگزار شده مي‌ روند و با دادن هديه از او دیدار می کنند و از خدا می خواهند تا در طول سال به سفره او برکت دهد.

این کارشناس مسائل مذهبی عنوان کرد: همه خانواده ها به طور معمول بعد از نماز عید فطر زکات فطره را که از قبل آماده کرده اند به مساجد تحویل می دهند تا روزه دار بداند کسانی هستند که نیازمندند و چشم امید خود را به کمک های مردم دوخته اند.

حجت الاسلام موسوی با تاکید بر اینکه فطر یعنی بازگشت به فطرت اولیه و خدایی، بیان کرد: اگر همه مردم جامعه زکات فطر را بپردازند آنگاه می توان بی تردید بخشی از مشکلات مالی را برطرف کرد و سفره های نیازمندان را خالی نگذاشت.

وحدت و همدلی

وی با اشاره به اهمیت عید فطر از دیدگاه امام علی (ع)، یادآور شد: "عید فطر، عیدی است که خداوند روزهایش را پذیرفته و نمازش را ستوده است و هر روزی که در آن نافرمانی از دستورات خداوند نباشد آن روز عید است."

وی در خصوص همدلی و وحدت در این عید، گفت: عید فطر از آن جهت اهمیت دارد که انسان پس از یک ماه بندگی و عبادت خداوند در این ماه به تذهیب نفس می‌پردازد و در نماز عید سعید فطر وحدت و همدلی خود را به گوش جهان می رساند و نشان می دهد که در دین اسلام اصل وحدت رکنی اساسی است.

این کارشناس مسائل مذهبی تصریح کرد: عید فطر نقش مهمی در تحولات و حرکت مسیر نظام در ابعاد سیاسی و فرهنگی دارد و می‌تواند با قرار دادن مسلمانان در صفوف منظم و در یک اجتماع عظیم در استقلال و وحدت مسلمانان تاثیرگذار باشد.

عید ایمان

حجت الاسلام موسوی یادآور شد: عید فطر موجب انسجام و وحدت مسلمانان شده و این وحدت می تواند مانع فتنه انگیزی دشمنان شود بنابراین روز عید فطر بسیار با اهمیت است و سبب پیشرفت جوامع اسلامی می شود و دشمنان به خوبی در می یابند که نمی توانند با طراحی نقشه های پیچیده خدشه ای به جوامع اسلامی وارد کرد.

عید فطر در کتب اسلامی به عنوان عید ایمان نام برده شده و بی تردید یکی از ویژگی‌های مهم این عید وحدت و یکپارچگی مسلمانان جهان است./س

گزارش: مرضیه صاحبی

برچسب ها: قم ، عید ، فطر ، زمزمه ، ساجدانه ، استغاثه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.