مشهد/

خبرنگار ، چشم بینا و گوش شنوای جامعه است

هفدهم مردادماه، سالروز خبرنگار و حماسه نگار مجاهد محمود صارمی و روز خبرنگار است. قشری فرهیخته و پرشور و فعال که دیدبانان جامعه شناخته می شوند. فکری بلند و کنجکاوانه دارند. بخش مهم فرایندهای عمومی و مردم دوستانه ی جامعه را برعهده دارند و در دنیای متلاطم امروز، اوست که صادقانه و شجاعانه به بیان واقعیت ها و انعکاس حقایق می پردازد. او خود را در برابر امپراطوری غرب قرار داده تا به بهترین شکل از دین، ملت و دولت خود دفاع کند و خود را روز به روز توانمندتر سازد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد این روز به نام کسانی است که با تلاش و همت خویش رسالتی بزرگ که همانا افزایش آگاهی عمومی جامعه است را بر دوش می کشند.

تفاوت خبرنگاران مسلمان و غیرمسلمان

سید جلال فیاضی، عضو منتخب شورای چهارم شهر و عضو انجمن روزنامه نگاران مسلمان، تفاوت بین خبرنگار مسلمان و غیر مسلمان را اینگونه بیان کرد: همه ی خبرنگاران اعم از خبرنگار مسلمان و غیر مسلمان، باید به اصل اطلاع رسانی پایبند باشند و اطلاع رسانی حرفه ای را در مصاحبه رعایت کنند.

خبرنگار مسلمان علاوه بر رعایت اصل اطلاع رسانی، باید به اصول اخلاقی دینی نیز پایبند باشند که مهم ترین مسئله صداقت، امانت داری، رعایت حقوق مردم، رعایت حیثیت و حریم خصوصی افراد در آموزه های دینی و هم چنین تلاش جدی در امور و اصول دینی است.

در خبرنگار غیرمسلمان هم اهمیت دارد اما ضمانت اجرایی مادی و قانونی دارند.اما برای خبرنگار مسلمان مهم ترین ضمانت، ضمانت دینی و بنیادی و اعتقادی است.

رسالت های خبرنگار

جلال فیاضی درباره ی رسالت های خبرنگار به سه اصل عامل، شاخص و ناظر اشاره کرد و افزود: خبرنگاران در حقیقت دیدبانان جامعه اند. دیدبان در لغت کسانی اند که افق های دورتری را می بینند و در فرازها و بلندی اند. خبرنگاران نیز افق های دورتری را رصد می کند و با کنجکاوی مسئله را بررسی می کنند.

اطلاعات، در کشورهای در حال توسعه عامل پیشرفت می باشد. این در حالی است که در قدیم عوامل پیشرفت توسعه، سرمایه، کار و زمین بوده است.

مهم ترین شاخص، در توسعه یافتگی، رسانه ها و خبرنگاران هستند. خبرنگار پیام آور اطلاعات و عامل توسعه در کشور است.

خبرنگاران ناظر بر توسعه هستند. با دیدبانی بر توسعه نظارت می کنند که در جریان توسعه، فسادهای اخلاقی پیش نیاید. آنان چشم بینا و گوش شنوای جامعه هستند.

وظیفه ی خبرنگار در ترویج دین اسلام

وی درباره ی وظیفه ی خبرنگار در ترویج دین اسلام در جوامع غیر اسلامی گفت: ترویج دین به بخش های تبلیغی جامعه بستگی دارد. خبرنگاران هر چه بتوانند نظام دینی و عملکردهای مثبت نظام را در مبادلات و تحولات جهانی بیان کنند، به همان نسبت می توانند در این امر تأثیرگذار باشند و دین را توسعه دهند.

بررسی مشکلات خبرنگاران

فیاضی درباره ی چگونگی حل مشکلات خبرنگاران گفت: خبرنگاران مشکلات خاصی از جمله مشکلات صنفی، حقوقی، معیشتی و مشکل امنیت شغلی دارند که برای حل آن قرار بوده است قانون چهارم و پنجم توسعه، قانون جامعه ی رسانه به مجلس ارائه شود که در این امر تأخیر جدی وجود داشته و هنوز عملی نشده است.

روز 17 مردادماه، روز کسانی که با مجاهدت و تلاش روزافزون خود، مسئولیتی تاریخی در بیان واقعیات بر عهده دارند. کسانی که صداقت را سرلوحه ی رفتار و کردار نیک خود قرار داده اند. /س

 

برچسب ها: خبرنگار ، چشم ، گوش ، بینا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.