القدس آنلاين:

گوانتانامو: منشاء تروريسم آمريکا

ده ها سازمان حقوقی و سازمان های آزادی مدنی در جهان و صدها شخصیت حقیقی سالهاست که خواهان جلوگیری از بازداشت ها در زندان گوانتانامو و بسته شدن آن هستند اما این تلاش ها تاکنون نتيجه اي نداشته است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از القدس آنلاين، آخرین این اقدامات از سوی هنرپیشه انگلیسی بود که به مدت یک هفته اعتصاب غذا کرد تا نشان دهد که در زندان گوانتانامو صد زندانی اعتصاب غذا کرده اند و کسی توجهی نمی کند. اما باراک اوباما که تهدیدی بیشتر از این زندان برای امنیت کشورش نمی دید و در جریان انتخابات 2009 قول داده بود که آن را تعطیل می کند ولی با گذشت 5 سال از این وعده نتوانست در مقابل مخالفت گسترده کنگره مقاومت کند و کاری از پیش نبرد.
با گذشت 11 سال همچنان 166 زندانی در گوانتانامو در شرایط سخت  و غیر انسانی  به سر می برند.
محکوم کردن قوانین مربوط  به این زندان و افزایش اعتراضات به بسته شدن آن همچنان راه به جایی نبرده و گوش ها از شنیدن آن کر هستند. با وجود اینکه بیشتر مقامات آمریکایی معتقدند که اکثر این زندانیان خطری برای امنیت آمریکا نیستند، اما جمهوری خواهان در کنگره اصرار دارند که زندان بسته نشود در حالی که دموکرات ها خلاف این نظر را دارند. 
متاسفانه آمریکایی ها حرفی از این موضوع به زبان نمی آورند زیرا این لکه ننگی است برای آنان که خود را مدعی حقوق بشر می دانند. نه به این دلیل که زندانی های این زندان با قرارداد های بین المللی و منشور سازمان بین الملل مخالفت می کنند،  بلکه به  دلیل هزینه سنگین نگهداری آنان در شرایط کسری بودجه آمریکا باید آزاد شوند، به طوری که برآوردها نشان می دهد که هزینه هر زندانی 2.7 ميلیون دلار در طول سال است و از زمان افتتاح این زندان از 2002 تاکنون 4.7 ملیون دلار هزینه شده است.
آمریکا 11 سال قبل زندان گوانتانامو را افتتاح کرد تا چیزی از ملاک های انسانی را در حق کسانی که آنان را جنگجویان دشمن می نامد، رعایت نکند. این زندان در ابتدا شامل 558 زندانی بود که از این میان 41 درصدشان مسلمان بودند. بیشتر این افراد به یکباره از افغانستان احضار شدند و از این میان تنها یک نفر که تابعیت آمریکایی داشت، استثناء شد اما بقیه که برخی نیز اروپایی بودند روانه زندان شدند تا انواع شکنجه را تحمل کنند.
امروزه 166 زندانی که 56 نفر از انها یمنی هستند برای انتقالشان موافقت مقامات نظامی امریکایی را کسب کرده اند و علی رغم اینکه اوباما در این رابطه با رئیس جمهور یمن صحبت کرده اما به نظر می رسد انتقالشان به بهانه بازرسی هر یک از آنان به طور جداگانه، مدت زیادی طول بکشد.
100 نفر از اینان وارد یکصد و هشتاد و دومین روز اعتصاب غذا می شوند تا شاید نگاه ها را متوجه خود سازند  که چه رنجی را تحمل می کنند. آنچه بر این رنج می افزاید این است که اجبارا باید از طریق لوله های ویژه غذای خود را بخورند.
دولت امریکا  بعد از این همه سالها نتوانست عدالت را برقرار کند و تروریست هایی را که کارهای خطرناکی انجام داد، تنبیه کند. تروریست های واقعی در گوانتانامو نیستند. آمریکا دروغ بزرگی را ساخته و همیشه  این ترس را دارد که اگر تروریست های واقعی محاکمه شوند، آن روز آشکار شود که تروریست واقعی خود امریکا باشد و از این روست که از محاکمه حقیقی این افراد می هراسد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار