تغذیه در تعطیلات عید سعید فطر‎

داشتن برنامه ی غذایی صحیح بعد از یک ماه امساک از خوردن و آشامیدن ، بسیار لازم و زمینه ساز سلامتی بدن است. بخاطر اینکه یک ماه سیستم دستگاه گوارشی به نخوردن غذا به مدت زمان طولانی عادت کرده است نباید یکباره دستگاه گوارش را از این حالت خارج نمود.

به گزارش گروه وبگردي باشگاه خبرنگاران ؛ يکي از مهم ترين مواد غذايي که زينت‌بخش ميهماني‌هاي عید فطر است، انواع شيريني‌هاست. مصرف شيريني در ديد و بازديدهاي عيد رواج زيادي دارد. به طور کلي در انواع ميهماني‌ها، شيريني يکي از مهم ترين موادي است که مورد استفاده قرار مي‌گيرد. افراط در مصرف شيريني مي‌تواند لطمات فراواني به سلامت انسان وارد سازد. يکي از زيان‌هاي مهم مصرف زياد شيريني، چاقي و عوارض و اختلالات ناشي از آن است. ضمنا افراط در مصرف شيريني به سلامت دندان‌ها لطمه‌ وارد کرده و موجب پوسيدگي دندان‌ها مي‌شود. همچنين باعث افزايش فشارخون و چربي‌هاي نامطلوب خون شده که در نهايت سلامت قلب و عروق را دچار اختلال مي‌نمايد بنابراين بهتر است در عید فطر و اصولا در همه اوقات زندگي از افراط در مصرف شيريني و انواع مواد شيرين خودداري نماييم.

برخي از هموطنان مان تصور مي‌کنند در ايام جشن‌ها و مراسم‌ خاص، مجاز به تغيير گسترده در برنامه‌ غذايي معمول روزانه هستند و مي‌توانند در اين اوقات، در مصرف برخي موادي که براي سلامت انسان مضر است، افراط کنند.

مواد غذايي حاوي فيبر: يکي ديگر از عوارضي که معمولاً بعد از ماه مبارک رمضان  گريبان گير اشخاص مي‌شود، يبوست و اختلالات گوارشي است. علت مهم بروز اختلالات گوارشي، افراط در مصرف غذا و نيز استفاده زياد از غذاهاي چرب و سرخ کرده است. يکي ديگر از مهم ترين دلايل يبوست، عدم يا کمبود استفاده مواد غذایی فيبردار است. در عید فطرو ایام پس از آن به علت دید و بازدیدها و مصرف تنقلات و شیرینی ها ، معمولاً افراد از ميوه، سبزي، سالاد، حبوبات و ساير مواد غذايي حاوي فيبر، کمتر استفاده مي‌کنند. اين قبيل مواد خوراکي علاوه بر فيبر، حاوي مواد مغذي مفيدي هستند که تاثير قابل توجهي در جهت سلامت انسان دارد. يکي از مهم ترين خواص فيبري غذايي اینکه باعث تسريع عبور غذا از دستگاه گوارش شده و باعث پيشگيري از يبوست و نيز درمان اين اختلال شايع قرن حاضر است.ضمناً مواد غذایی فیبردار خواص مهم ديگري نيز در بردارند، از جمله آن که موجب کاهش چربي‌هاي نامطلوب خون و تنظيم تعادل فشار خون مي‌شوند و در پيشگيري از بيماري‌هاي قلبي عروقي و سرطان به‌خصوص سرطان کولون(روده بزرگ) موثرند. مصرف میوه ها به خصوص میوه های دارای رنگدانه و حاوی ویتامین A,C برای جبران نیازمندی های بدن و تقویت سیستم ایمنی بدن در دو میان وعده بسیار ضروری است.

مصرف آب کافي: اختلال ديگري که در ایام  پس از ماه مبارک رمضان و بنا به عادت این یکماه به طور معمول در برنامه غذايي افراد رخ مي‌دهد، کمبود مصرف آب است. کمبود مصرف آب مي‌تواند اختلالات مهمي در سلامت انسان به جا گذارد؛ از جمله آن که موجب بروز يبوست و ناراحتي‌هاي گوارشي ناشي از آن شود. کمبود مصرف آب در انجام واکنش‌هاي بيوشيميايي حياتي که در داخل بدن انجام مي‌شود، اختلال ايجاد مي‌کند. آب در حفظ سلامت، شادابي و طراوت پوست تاثير مهمي دارد و کمبود مصرف آن باعث کاهش رطوبت و طراوت پوست شده و يکي از عوامل موثر در خشکي و پژمرده شدن پوست و پيري و چروک شدن آن است. ضمنا مصرف آب کافي، باعث فعاليت بهتر و مناسب‌تر کليه‌ها در تصفيه‌خون و دفع مواد زائد از بدن مي‌شود. پس مصرف آب کافي را در برنامه غذايي روزانه خود فراموش نکنيم. اين موضوع بايد در تمام اوقات زندگي، اعم از روزهاي عادي و يا ايام خاص مانند اعیاد ، مسافرت و غيره رعايت شود. حداقل تا 1 ماه بعد از روزه داری نوشیدن 10-8  لیوان آب را  ادامه دهید تا در تمامی مواقع سال نیز عادت به خوردن آب آشامیدنی به دلیل خواص فراوانش برای شما عادت شود. حداقل تا 2 ماه بعد از روزه داری مصرف نوشابه های گازدار را محدود و یا حذف نمائید. نوشیدن آب یخ؛ توصیه نمی گردد. آب سرد درون یخچال برای سلامت بیشتر دستگاه گوارش و دستگاه تنفسی بهتر است.

آجیل و تنقلات: در روز عید سعید فطر و ایام پس از آن از خوردن بیش از حد آجیل بپرهیزید؛ مخصوصا آجیل های شور برای افرادی که دارای فشار خون بالا، ناراحتی قلبی و عروقی هستند بسیار مشکل ساز است. خوردن گروه آجیل و خشکبار در حد متعادل و کم نمک در روز برای خانم ها و کودکان و نوجوانان چون تامین کننده نیازهای بدن به عنصر آهن و منیزیم است مشکلی ایجاد نمی کند اما باز هم اعتدال در خوردن فراموش نگردد.

انجام ورزش و پياده روي: مشکل ديگري که به هنگام تعطيلات عيد معمولا در زندگي افراد رخ مي‌دهد، کمبود تحرک و فعاليت جسمي مانند پياده‌روي، ورزش و غيره است. به همين علت بسياري از اشخاص، بعد از ايام ماه مبارک و در جریان دید و بازدیدهای عید  افزايش وزن پيدا مي‌کنند و يا افراد در سنين بالاتر مبتلا به افزايش فشار يا چربي‌هاي خون مي‌شوند. ورزش و تحرک جسمي مناسب روزانه براي همه افراد اعم از زن و مرد، بزرگ و کوچک و پير و جوان ضروريست. فعاليت جسمي علاوه بر آن که موجب کاهش چربي‌هاي نامطلوب خون مي‌شود و در تنظيم تعادل فشار خون موثر است، از افزايش وزن و چاقي نيز پيشگيري کرده و در سلامت قلب و عروق تاثير مهمي دارد. علاوه بر آن، روحيه‌سازي و حفظ شادابي، نشاط و نيز پيشگيري از افسردگي، بي‌حوصلگي و احساس کسالت را نیز در پی خواهد داشت.
منبع: تابناک
برچسب ها: تغذیه ، عید فطر ، تعطیلات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار