اهواز/

براي حفظ گوزن زرد ايراني چه بايد كرد؟

عضو فراكسيون محيط زيست مجلس شوراي اسلامي گفت: به عنوان عضو هيات رييسه اين فراكسيون ماموريت داشتم كه در خصوص بررسي علل مرگ و مير گوزن‌هاي زرد ايراني در سايت كرخه و وضعيت كنوني اين گونه جانوري، از اين منطقه بازديد كنم كه پس از بازديد از منطقه گزارشي تهيه و به سازمان محيط زيست ارايه شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان، حجت‌الاسلام سيدمحمد سادات‌ ابراهيمي اظهار كرد: قبل از سال 1341 عده‌اي از روستاييان ساكن منطقه كرخه شوش اطلاع دادند كه تعدادي گوزن در منطقه مشاهده شده است كه در سال 42 و 43 هياتي براي بررسي موضوع اعزام شده و موضوع با مشاهده گوزن‌ها در اين منطقه تاييد شد.

 

وي ادامه داد:. پس از آن، آلماني‌ها با ورود به منطقه، 8 راس از اين گوزن‌ها را زنده شكار كرده كه 2 راس از آن تلف مي‌شوند و 6 راس ديگر براي نگهداري و تكثير به آلمان فرستاده مي‌شوند.

 

عضو فراكسيون محيط زيست مجلس شوراي اسلامي افزود: پس از تكثير اين گونه جانوري در آلمان، به ايران بازگردانده شدند. در حال حاضر نيز علاوه بر سايت كرخه شوش، گوزن‌هاي زرد ايراني در مناطقي چون دشت ناز ساري و جزيره اشك در اروميه يافت مي‌شود. اين گونه در معرض انقراض، اكنون در دنيا تنها در ايران يافت و تكثير مي‌شود و در واقع زيستگاه اصلي و مادري گوزن زرد ايراني در كرخه شوش است.

 

سادات ابراهيمي گفت: جنگل اين منطقه تنها جنگل باقي‌مانده از جنگل‌هاي بين‌النهرين و متراكم و پوشيده از درخت و پوشش گياهي مناسب است. يك بخش از سايت كرخه تقريبا 80 هكتار و بخش ديگر 120 هكتار است كه در مجموع سايت كرخه داراي 200 هكتار وسعت محصور شده و در منطقه دز نيز 110 هكتار از منطقه حفاظت شده است.

 

وي ادامه داد: در حال حاضر 40 تا 50 راس گوزن زرد در سايت كرخه و در حدود 20 راس در منطقه دز نگهداري مي‌شوند. سايت كرخه از جمله سايت‌هاي بسيار مجهز كشور و داراي امكاناتي چون دوربين‌هاي مداربسته و تجهيزات نگهداري از گونه‌هاي مختلف جانوري از جمله گوزن زرد ايراني است. برآوردي كه از تعداد گوزن‌ها در سايت كرخه شد به اين گونه است؛ پيش از هجوم مگس مياز و تلف شدن تعدادي از گوزن‌ها، حدود 70 راس در اين سايت نگهداري مي‌شد.

 

نمايند شوشتر در مجلس در خصوص بحراني كه در سايت كرخه ايجاد شد و همچنين درباره موضوع تلف شدن گوزن‌هاي زرد ايراني در اين منطقه گفت: مگس مياز پس از هجوم به اين منطقه در 4 مرحله حيوان را مورد هجوم قرار داد و طي 12 ساعت تبديل به كرم شد كه ناحيه سر، گوش‌ها و چشم‌هاي حيوان را هدف قرار داد و سپس منجر به مرگ حيوان شد.

 

سادات ابراهيمي اظهار كرد: در سال 1986 در تگزاس آمريكا نيز اين بيماري مشاهده شد كه براي مهار آن تقريبا 100 ميليون دلار هزينه شد و در اصطلاح بمب اتم صلح‌آميز نام گرفت. همچنين در مكزيك نيز براي مهار چنين بحراني 700 ميليون دلار هزينه شد.

 

وي افزود: براساس بازديدي كه از منطقه كرخه و محل نگهداري گوزن‌هاي زرد ايراني انجام شد، علت اصلي اين بحران مشخص شد. علت اين موضوع به وجود آمدن تغييراتي در منطقه بوده كه به دنبال احداث سد كرخه رخ داده بود.

 

عضو فراكسيون محيط زيست مجلس شوراي اسلامي گفت: سد كرخه در سال 82 به بهره‌برداري رسيد، پيش از آب‌گيري اين سد، سالي 2 تا 3 بار با طغيان آب رودخانه، آب قابل توجهي به جنگل‌هاي منطقه سرازير مي‌شد و جنگل را آبياري مي‌كرد كه به دنبال اين موضوع حشرات موزي نيز با آب از بين مي‌رفتند ولي با آب‌گيري سد، سرازيري آب به جنگل و آبياري آن به اين شيوه متوقف شد.

 

سادات ابراهيمي افزود: پيشنهادي كه براي حل اين موضوع و جلوگيري از تكرار اين اتفاق مطرح شد اين بود كه در سال يك تا 3 بار آب رودخانه با يك روش خاص به جنگل سرازير شود تا دشت 200 هكتاري آبياري شود كه بر اساس پيش‌بيني‌هاي انجام شده براي اجراي اين كار از نظر بار مالي 3 ميليارد تومان اعتبار نياز است. اين موضوع به سازمان محيط زيست كشور گزارش شد تا اعتباري براي اين اقدام در نظر گرفته شود.

 

وي ادامه داد: با توجه به بارندگي‌هايي كه در كشور عراق صورت گرفته بود مگس مياز از اين ناحيه به نوعي مهاجرت كرده و وارد كشور ما شد كه متسفانه سايت كرخه و زيستگاه گوزن زرد ايراني را مورد هجوم قرار داد. براي جلوگيري از تكرار اين بحران پيشنهاد شد محل قرنطينه بزرگي ساخته شود تا هنگام بروز اين مشكل گوزن‌ها تا بازگشت به وضعيت عادي در قرنطينه نگهداري شوند تا از هجوم مگس مياز و حشرات ديگر در امان بمانند.

 

عضو فراكسيون محيط زيست مجلس شوراي اسلامي اظهار كرد: همچنين با احداث تعدادي استخر بزرگ در سطح منطقه و ايجاد امكان آب‌تني براي گوزن‌ها در اين استخرها، از قرار گرفتن مگس مياز و ديگر حشرات موزي بر روي بدن گوزن‌ها جلوگيري كرد. /س
برچسب ها: حفظ ، گوزن ، ایرانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.