فعالیت های علمی-تحقیقاتی جهاد دانشگاهی در حوزه نفت صورت می گیرد:

از آینده پژوهی صنعتی پتروشیمی تا طراحی و ساخت لوله های مغزی سیار

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی از انجام فعالیت های علمی-تحقیقاتی توسط جهاد دانشگاهی در حوزه نفت و پتروشیمی طی سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران سعید قاضی  مغربي در نشست خبری سی و سومین سالروز تشکیل جهاد دانشگاهی با بیان اینکه 12 قرارداد به مبلغ 2/1 میلیارد تومان با وزارت صنعت معدن  تجارت 10 قرارداد به مبلغ 1/8 میلیارد تومان با سازمان گسترش و 15 قرارداد به مبلغ 30 میلیارد تومان و 300میلیون یورو و با وزارت نفت منعقد شده است افزود: قرارداد طراحی  ساخت 14 دکل حفاری نفت به مبلغ 300 میلیون یوور و طی سال های گذشته بین وزارت نفت و جهاد دانشگاهی منعقد شد و قرار بود که در مدت 28 ماه کل دانش طراحی و ساخت دکل های حفاری بومی شود یعنی 70 درصد تولید داخل و 30 درصد خرید از خارج باشد. در آخرین لحاظات به 4 دکل حفاری کاهش پیدا کرد و قطعا با این تعدا به اهداف قبلی خواهیم رسید از این رو از رئیس جمهور می خواهیم در این زمینه مساعدت کنند.

وی با اشاره به طراحی و ساخت لوله مغزی سیار اظهار داشت: این دانش کاملا انحصاری بوده است که برای حفر چاه نفت نیاز به یک لوله مغزی سیار به طول 4 الی 5 هزار متر(لوله فولادی) داریم که قابلیت کوتاه شدن نیز داشته باشد که در حال حاضر 50 درصد پروژه خاتمه پیدا کرده و مورد تایید وزارت نفت است.

*ساخت ماده تعلیق شکن و رقیق کننده نفت

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی در ادامه با اشاره به ساخت ماده تعلیق شکن توسط جهاد دانشگاهی گفت: این ماده باعث می شود نفت و آب از هم جدا شود چرا که اگر آب و نفت  با هم مخلوط شوند باعث خراب شدن تجهیزات رنگ زدگی کاهش راندمان کاری شود.

وی با اشاره به طرح آلاینده پژوهشی و آینده نگری در صنعت پتروشیمی کشور افزود: همچنین قرار است ماده رقیق کننده نفت نیز به تولید صنعتی برسد این ماده باعث رقیق شدن نفت استخراج شده که بسیار غلیظ است می شود.

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی با اشاره به طراحی ساخت و نصب بازوهای بار گیری در خارک گفت: 9 اسکله در خارک داشتیم که در زمان جنگ از بین رفتن و تا کنون مورد استفاده قرار نگرفتند که قرار داشت به طراحی ساخت و نصب بازوهای بار گیری در خارک بپردازیم./ع2
برچسب ها: جهاد ، دانشگاهی ، لوله
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار