مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان:

خشکسالی آمار مهاجرت یک میلیون پرنده در هامون را به دو رقم رسانده است

مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: در زمان پر آبی تالاب هامون نزدیک به یک میلیون قطعه پرنده به آن مهاجرت کرده‌اند که اکنون این رقم به یک آمار دو رقمی یا سه رقمی کاهش یافته است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران خسرو افسری ، با بیان اینکه منشاء ریزگرد‌ها در سیستان و بلوچستان خشک شدن تالاب هامون است، اظهار داشت: برای احیای تالاب‌ هامون از سال 87 طرح تفضیلی آن را هدف مدیریت یک‌پارچه و کاهش تبعات خشکسالی آغاز کرده‌ایم که به زودی به پایان می‌رسد.

وی با بیان اینکه اساس کار ما برای نتیجه‌گیری در این بخش برنامه‌ریزی و مطالعه است، افزود: با مطالعه و برنامه‌‌ریزی از کار‌های ناصحیح جلوگیری می‌شود، در گذشته یک مورد بی‌برنامه‌گی در رهاسازی بچه‌ماهی در تالاب هامون خساراتی را به بار آورد که این تجربه‌ها نباید در هیچ عرصه‌ دیگری تکرار شود.

افسری در تشریح مدیریت یکپارچه در تالاب هامون نیز گفت: تمام دستگاه‌های ذینفع تالاب باید در برنامه‌ریزی و مدیریت آن نقش داشته  اشند و هر ارگانی که بخواهد فعالیتی در این بخش انجام دهد با اجماع نظر کارگروه کار کند.

مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان خسارات خشکسالی هامون را صرفا دلیل کاهش اشتغال و از بین ‌رفتن صیادی ندانست و تصریح کرد: در زمان پر آبی این تالاب نزدیک به یک میلیون قطعه پرنده به آن مهاجرت می‌کرده‌اند که اکنون به یک آمار دو رقمی یا سه رقمی رسیده است.

وی افزود: مهاجرت 180 گونه پرنده آمار بسیار خوبی است، هامون تنها پناهگاه حیات وحش استان بوده است، نباید ظرفیت‌ها و توانمندی‌های آن به فراموشی برود و باید برای احیای آن تلاش کرد.

وی در ادامه از اجرای فاز یک احیای تالاب هامون در منطقه کوه‌خواجه اشاره کرد و ادامه داد: این طرح به زودی با رهاسازی 60 میلیون مترمکعب آب از ذخایر آبی منطقه به اتمام می‌رسد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.