شهرکرد/

روزه داران از خوردن تنقلات در فاصله افطار تا سحر خودداری کنند

يك كارشناس تغذيه در شهركرد گفت: روزه داران از خوردن تنقلات فراوان در فاصله افطار تا سحر خودداری کنند تا معده آن ها به هنگام صرف سحری به طور کامل خالی و آماده غذای سحر باشد.

بهمن فروزنده اظهار داشت: افراد بايد ضمن انتخاب مناسب غذاهايي براي سحر و افطار، خوردن میوه را فراموش نكنند چرا كه مصرف ميوه به ويژه در سحر علاوه بر رفع مشکل یبوست، باعث مقاومت بیشتر در برابر تشنگی می شود.
وي گفت: بایستى توجه داشت که به دنبال مصرف موادغذایى پرچرب، تشنگى شدیدى عارض شده که باعث ایجاد مشکلات عدیده اى در افراد مى گردد. از طرف دیگر مصرف مواد قندي و شيريني به مقدار زياد و در يك وعده  موجب افزایش ناگهانى هورمون انسولین در خون شده و با توجه به اینکه این هورمون باعث کاهش قند خون مى گردد ممکن است عوارضى چون سرگیجه، بى حالى، پرخاشگرى، عصبانیت و ضعف ناگهانى در فرد به وجود آید.
فروزنده، با بيان اينكه برخي از افراد به دلیل مختلف از جمله عدم توانایى در بیدار شدن صبحگاهى وعده سحر را حذف مى کنند، افزود: بایستى توجه داشت که در ماه مبارک رمضان هم بایستى سعى شود حداکثر فاصله زمانى بین وعده هاى غذایى مانند روزهاي عادي رعایت شود.
این كارشناس تغذيه اظهار داشت: خالى ماندن دستگاه گوارش و نداشتن منبع انرژى براى مدت زمان طولانى بسیار مضر است چرا که کلیه فعل و انفعالات بدنى از جمله روند ترشح اسید و آنزیمهاى گوارشى، در دسترس نبودن آب براى فعل و انفعالات حیاتى و اتمام انرژى به علت عدم مصرف یک وعده غذا دچار اختلال شده و منجرعوارض مختلفى چون سوزش سردل، زخم معده، عدم تمرکز فکرى، بیخوابى و عصبانیت در فرد مي شود.
وی، خوردن بيشترين غذا در کمترین زمان فعالیت (شب) وعدم دسترسي به منبع انرژي در بیشترین زمان فعالیت (طول روز) که بدن نیازمند به سوخت و ساز فعال براى انجام فعالیتهاى روزمره است را علت افت در میزان و کیفیت فعالیتهاى مورد نیاز بدن فرد روزه دار عنوان كرد.
فروزنده گفت: به منظور پيشگيري از بروز چنين مشكلاتي توصيه مي شود، روزه دار زمان افطار روزه خود را با چند عدد خرما همراه با یک استکان چاى یا شیر ولرم باز کند و بین افطارى و شام خود فاصله اى را در نظر بگیرد تا بدن كمي از حالت استراحت خارج شود و به طور ناگهانى به دستگاه گوارش فشار وارد نشود .
این كارشناس تغذيه اظهار داشت: مصرف يك ليوان شير در هنگام افطار و سحر و مصرف يك پياله ماست در موقع شام و سحر به روزه داران توصيه مي شود.
وی خاطر نشان كرد: هر چند بخش عمده انرژي افراد در زمان روزه داري بايد ازگروه غذايي نان و غلات تامين شود اما مصرف مواد پروتئيني مانند انواع گوشتها خصوصاً گوشت سفيد و ماهي و تخم مرغ و لبنيات براي آنها ضروري است./س
برچسب ها: خودداری ، خوردن ، تنقلات ، افطار ، سحر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.