از تجربه حوزه هنری استفاده می‌كنم؛

روایت ناگفته‌های زندگی شهید چمران در یك مجموعه

جلیل سامان تأكید كرد با وجود اهمیت نقش و جایگاه شهید چمران در تاریخ معاصر هنرمندان درباره ایشان كاری نكرده‌اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از سوره سینما، سامان پس از ساخت دو سریال تاریخی درباره انقلاب اسلامی با نام های «ارمغان تاریكی» و «پروانه» این بار به سراغ ساخت سریالی درباره شهید مصطفی چمران رفته است. وی درباره آغاز مرحله تحقیق و پژوهش این پروژه گفت: در مرحله تحقیق و پژوهش و نگارش هستم. هنوز چندان پیش نرفته‌ام و سعی دارم تمام اطلاعات و منابع تحقیقی كه درباره این شهید موجود است را گردآوری كنم.
 
وی افزود: بعد از پایان تحقیق و پژوهش معلوم می‌شود كه این سریال چند قسمتی باید باشد و آیا تمام زندگی شهید را دربرمی‌گیرد یا بخشی از آن. تا این مرحله از تحقیق متوجه شده‌ام با توجه به اهمیت و شهرتی كه این شخصیت دارد راجع به چمران زیاد كار نكرده‌ایم.
 
این كارگردان ادامه داد: قطعا از آثاری كه دیگر همكاران در این زمینه ساخته‌اند اعم از مستند، كتاب، فیلم و غیره استفاده خواهم كرد اما واقعیت این است كه آثار تولیدی درباره این شهید كم است اكثر دوستان از روی دست هم كپی كرده‌اند و كسی كار جدیدی ارائه نكرده است. البته من هنوز «چ» ابراهیم حاتمی‌كیا را ندیده‌ام و منتظر دیدن آن هستم. به غیر از این فیلم بقیه آثاری كه تا به حال مورد بررسی قرار داده‌ایم خوب نبوده است.
 
سامان اضافه كرد: شنیده‌ام كه حوزه هنری هم یك انیمیشن ۳۰ دقیقه‌ای درباره چمران ساخته است. دنبال این هستم كه آن را ببینم و از این تجربه استفاده كنم. درباره این شهید اطلاعات كم است. مخصوصا درباره مقطع قبل از رفتن به آمریكا، دوران زندگی در آمریكا تا برگشتنش به ایران اطلاعات كمی موجود است.
 
وی گفت: دغدغه ساخت سریالی درباره چمران پیش از ساخت «پروانه» در ذهنم بود و طرحش را به سیمافیلم ارائه كرده بودم ولی شرایط فراهم نشد. امیدوارم كه در ادامه اتفاقات خوبی برای این سریال بیفتد. پیش از این در سالهای دور مستندی در سوسنگرد ساختم كه درباره شهید چمران بود و با همرزمان شهید مصاحبه‌هایی انجام دادم كه راش‌های این مصاحبه‌ها موجود است و قطعا به كارمان خواهد آمد.
 
این كارگردان درباره ساخت فیلم سینمایی «هانیه» گفت: این فیلمنامه را ۱۰ سال پیش نوشته‌ام. از ساختش منصرف نشده‌ام و منتظرم یك مرد پیدا شود پشت ساخت این فیلم بایستد. بعد از «پروانه» تهیه‌كنندگان پیشنهاد همكاری به من دادند ولی نه برای «هانیه». فیلمنامه‌های خودشان را پیشنهاد می‌دادند. هنوز معتقدم كه «هانیه» فیلمنامه خوبی دارد و اشكالات احتمالی موجود در فیلمنامه نمی‌تواند مانع ساختش شود.
 
پس از فیلم سینمایی «چ» به كارگردانی ابراهیم حاتمی كیا و كمیك موشن «چمران» كه رضا میركریمی ساخته، این مجموعه می تواند سومین اثر شاخصی باشد كه درباره شهید مصطفی چمران ساخته می‌شود./ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار