تبریز/بحث پس روی آب دریاچه ارومیه:

اولویت اول برنامه های دولت یازدهم درشمالغرب کشور

نماینده مردم بستان آباد در مجلس شورای اسلامی گفت: بحث خشک شدن دریاچه ارومیه باید در دولت آینده مهر اولویت خورده و برای حل این مشکل باید تدابیر لازم درحداقل زمان ممکن اتخاذ گردد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، نوری قزلجه با بیان این مطلب که دولت یازدهم در زمینه مشکلات و موانعی که در پی شرایط بوجود آمده در دریاچه ارومیه متوجه منطقه وحتی کشور شده تصمیمات موثر و عملی را اتخاذ و مهمتر از آن برای پیگیری و اجرایی شدن آنها، تلاش نماید گفت: دولت دهم در زمینه مصوبات دریاچه ارومیه به وظایف اجرایی خود عمل نکرده است.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: مطالعات در زمینه دریاچه ارومیه در مجلس صورت گرفت ولی اجرایی شدن آنها در دولت مغفول مانده و حتی خروجی خود کارگروه‌های دولت در این زمینه نیز عملیاتی نشده است.

نوری از تلاش‌هایی برای به حاشیه کشاندن موضوع دریاچه ارومیه در بحث بودجه خبر داد و گفت: تلاش و همدلی نمایندگان استان و منطقه، مانع از این اقدام شده و پایدار شدن اعتبارات اختصاصی به این موضوع را ممکن نمود.

نماینده مردم بستان آباد در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: موضوع دریاچه ارومیه پروسه‌ای 50 ساله را طی کرده تا به موقعیت کنونی رسیده واگر این موضوع از همان ابتدا مدیریت می‌شد از بسیاری از فجایعی که امروز شاهد آن هستیم جلوگیری می‌گردید و اکنون نیز می‌توان با مدیریت هوشمندانه از بسیاری از مشکلات در آینده جلوگیری بعمل آورد.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، ادامه داد: احیای دریاچه ارومیه همچنان در صدر مطالبات زیست‌محیطی قرار داشته و با این وجود و با تصویب 24 راهکار اجرایی، هنوز هیچ اقدام کارسازی در این زمینه صورت نپذیرفته و این راهکارها در حد مصوبه باقی مانده است.

گفتنی است: طی چند سال گذشته دراثر عوامل مختلف، منحصر به ‌فردترین تالاب جهان به دلیل میزان پسرفت آب، به تهدیدی جدی برای ساکنان منطقه تبدیل شده است. در اثر پسروی آب دریاچه، وسعت آن به میزان قابل توجهی کاهش و برخی قسمت‌های جنوبی دریاچه تبدیل به نمک‌زار شده که این پدیده می‌تواند فجایع زیست محیطی بسیار زیادی را همراه داشته باشد. /س

 

برچسب ها: پس روی ، آب دریاچه ، ارومیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.