تشک خواب فضانوردان آينده

دانشمندان و محققان فضايي در راستاي توليد تجهيزات مناسب و امکانات جديد براي امکان مسافرت ها و ماموريت هاي فضايي بلند مدت اين بار نوعي تشک منحصر به فرد توليد نموده اند.

به گزارش خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران تشک هاي عادي که افراد در کره زمين از آن استفاده مي کنند معمولا از مواد پلاستيکي در کنار ساير الياف تشکيل شده است.

گفتني است اين تشک ها نمي‌توانند در ماموريت هاي فضايي طولاني مدت مورد استفاده قرار بگيرند زيرا ممکن است در اثر تغييرات فشار و دماي محيط بسيار گرم و سوزان شده موجب سوختگي فضانورد را به ويژه اگر به خواب مصنوعي فرو رفته باشد فراهم نمايند.

بررسي ها نشان مي‌دهند محققان براي جلوگيري از وقوع حوادث در فضا و همين طور کم کردن هزينه، اضافه کردن تجهيزات کنترلي و تهويه مطبوع دما و همين طور سبک تر کردن فضا پيماها و در نهايت راحتي بيشتر فضانوردان نوعي تشک منحصر به فرد با طراحي ويژه ساخته اند که در نوع  خود بي نظير است.

گفتني است اساس کار اين تشک به اين نحو است که گرما و حرارت بدن فضا نورد را گرفته و در عوض از طريق کانال ها و طراحي خاص که در بدنه تشک ايجاد شده است هواي مناسب و مطبوع را به سمت بدن فضانورد هدايت مي نمايد.

به اين طريق خطراتي مانند آتش گرفتن، حرارت بالا و حساسيت به الياف پلاستيکي کاهش مي يابد.

محققان اين تشک را به دليل کارکرد قابل قبول و ويژگي هاي منحصر به فرد حتي به شرکت هاي سازنده تشک براي افرادي عادي هم توصيه کرده اند./ح

برچسب ها: تشک خواب ، وزن ، فضانوردان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار