کرمانشاه/

نگاهی به آداب ورسوم مردم جوانرود در ماه رمضان

آداب و رسوم مردم جوانرود به دو بخش فرهنگي و عقيدتي تقسيم مي شود كه بخش فرهنگي در گذشته پررونق تر بوده اما هم اكنون اين بخش براثر هجوم فرهنگ بيگانه، رونق زندگي شهري، پيشرفت فناوري ارتباطات و به طور كلي تغييراتي كه در زندگي مردم به وجود آمده كمرنگ تر شده ولي بخش اعتقادي هنوز دست نخورده باقي مانده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

اغلب مردم شهرستان جوانرود، طبق آيين و سنن گذشته از ماه ها قبل با خانه تكاني و زدودن گرد و غبار از خانه ها به استقبال ماه پرخير و بركت رمضان رفته و با شستن فرش و نظافت وسايل خانه معتقدند با فرارسيدن ماه رمضان بايد زندگي نو را شروع كرد.

خانواده ها در جوانرود از هفته ها قبل خريد مايحتاج و كالاهاي ضروري را آغاز مي كنند تا در اين ماه به نحو مطلوب از مهمانان پذيرايي كنند.
از سنن ديگر مردم جوانرود در گذشته در روستاها، بيدار كردن اهالي هنگام سحر بود كه چند نفر از مردم در كوچه ها مي‌گشتند و مردم را براي سحر بيدار مي‌كردند امروزه هم اين سنت كم و بيش انجام مي شود.
اهل خانه نيز با روشن كردن چراغ، بيدار بودن خود را اعلام مي‌كردند و در غير اين صورت، اهالي روز بعد به پرس و جو مي‌پرداختند و اگر مشكلي براي صاحبخانه به وجود آمده بود به ياري او مي‌ رفتند كه اين امر باعث نزديكي دل ها بين اهالي مي شد.
ديدار دوستان و آشنايان بعد از افطار نيز يكي ديگر از آيين هاي مخصوص‌ ماه مبارك رمضان در جوانرود ‌است كه اين مهم در گذشته رونق بيشتري داشته اما امروزه هم كم و بيش انجام مي‌شود.
صله رحم هم از مهمترين آداب و سنن مردم جوانرود در ماه رمضان از گذشته تا به امروز است و شهروندان معتقدند كه در اين ماه بايد كينه ها را كنار گذاشت و با دلي آكنده از صفا و صميميت در مهماني خداوند حضور يافت.
برپايي ميهماني هاي افطار نيز در اين ماه از رونق خاصي برخوردار است و مردم در اين ماه دوستان و آشنايان را به افطار دعوت مي كنند.
در گذشته انواع نان و كلوچه توسط بانوان پخته و براي افطار كردن روزه داران در مساجد توزيع مي شد و اين كار كم و بيش در روستاها هم اكنون نيز انجام مي شود. البته بخش عقيدتي ماه مبارك رمضان كه در نزد مردم اهل سنت كرد خيلي مهم است، ختم قرآن كريم و هديه دادن ثواب آن براي شادي روح اموات و به قصد عبادت و تقرب به خداست.
خواندن نماز تراويح و شب زنده داري در شب هاي قدر و مراسم دعا خواني، برگزاري آيين مولودي و پرسش و پاسخ مذهبي از ديگر آيين هاي معنوي مردم شهرستان جوانرود در ماه مبارك رمضان است./ب

برچسب ها: کرمانشاه ، آداب ، رسوم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.