بيمارستاني كه در آن از بدو ورود بيمار مي‌گويند دفترچه قبول نمي‌كنيم و ويزيت 20 هزار توماني را 40 هزار تومان مي‌گيرند،و آزاد حساب مي‌كنند واگر تا قران آخر هزينه‌ها را نگيرندحتي جسدمتوفی را هم تحويل نمي‌دهند،براي فرار از ماليات درآمدهاي خود را يا توسل به حيل بسيار كمتر از آنچه كه هست نشان مي‌دهند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، بيمارستان‌هاي خصوصي به صورت شركت اداره مي‌شوند و مانند ديگر بنگاه‌هاي اقتصادي كه به صورت شركت ثبت شده‌اند و به عنوان يك مودي طرف حساب سازمان امور محاسباتي، دو نوع ماليات مي‌پردازند.

الف- ماليات عملكرد
ب- ماليات‌هاي تكليفي

دستگاه‌هاي نظارتي از اين‌گونه موديان مالياتي كه از قشر فرهيخته و فرزانه و تحصيلكرده مملكت هستند انتظار هيچ نوع تخلف،‌ارائه صورت‌هاي مالي مخدوش و خلاف واقع ندارند اما وضع موجود نشان مي‌دهد كه تخلف، تحصيلكرده و بي‌سواد نمي‌شناسد و به قول معروف به خاطر يك مشت دلار مي‌شود شاهد اوضاعي بود كه به لحاظ ارتكاب تخلف، فلان بقال بي‌سواد با بهمان پزشك تحصيلكرده فلان سرمايه‌دار و سهامدار بيمارستان هيچ فرقي با هم ندارند.

 البته در هر قاعده‌اي استثنا هم وجود دارد و حساب اطباء صديق و پزشكان خدوم و زحمتكش و خدمتگذاران در بيمارستان‌ها از اين مقوله جداست . اين عده بايد با رعايت اخلاق حرفه‌اي پزشكي و رفتار مالي قانونمند با بيماران خود بر اين جدايي صحه بگذارند اما بعد:

بر گرديم سر اصل مطلب. اصل مطلب آن است كه با ورود به هر بيمارستاني با يك رفتار علي‌الظاهر قاعده‌مند بر مبناي اصول علمي (علم پزشكي) مواجه مي‌شويم و از سوي مسئولين و مديران و كادر پزشكي مراجعين به رعايت اين اصول توصيه مي‌شوند اما آيا علم و اصول آن، همين است كه اين حضرات به ديگران تفهيم و توصيه به رعايت آن مي‌كنند؟ براي پاسخ به اين سئوال بايد به متن زير كه وضعيت اصولي و علمي حساب و كتاب اداره يك بيمارستان درجه يك نه بلكه ممتاز تهران را روايت مي‌كند توجه كنيد؟

1- بيمارستان فاقد سيستم مدون و يكپارچه بهاي تمام شده خدمات است، در غياب مدارك و اطلاعات سيستمي تعيين آ‌ثار ناشي از موارد فوق در صورت‌هاي مالي معلوم نبوده و اظهار نظر مالي ممكن نيست.

2- ماليات عملكرد بيمارستان ماليات سال 87 حدود 9/2 ميليارد تومان در سال 91 هم پرداخت نشده معنا و مفهوم آن اين است كه ماليات سنوات 88 و 89 و 90 هم ايضا در جيب سهامداران محترم بيمارستان است نه خزانه دولت بخوانيد؛ درآمد پزشكان معزز است نه درآمد عمومي كشور.

3- بيمارستاني كه در آن از بدو ورود بيمار مي‌گويند دفترچه بيمه قبول نمي‌كنيم و با بيمه قرارداد نداريم و ويزيت 20 هزار توماني را 40 هزار تومان مي‌گيرند، تعرفه‌هاي مصوب دولت را قبول ندارند و به قول معروف آزاد حساب مي‌كنند و اگر تا قران آخر هزينه‌هاي بيمار را نگيرند حتي جسد بيمار متوفي را هم تحويل نمي‌دهند، از مردم دولا و پهنا پول مي‌گيرند اما براي فرار از ماليات درآمدهاي خود را يا توسل به حيل بسيار كمتر از آنچه كه هست نشان مي‌دهند جدول زير يك نمونه از تخلف و دستكاري (بخوانيد حسابسازي) در يك بيمارستان خصوصي را نشان مي‌دهد.



4- بين ماليات 911 ميليون ريالي تقويم شده توسط مودي كه با همكاري حسابرس مالياتي در استخدام مودي ابراز شده با ماليات 144/13 ميليون ريالي تسجيل شده توسط سازمان امور مالياتي (همين جا نگارنده از مميزين مالياتي خدوم و زحمتكش اين سازمان تشكر مي‌كند) يك تفاوت 13 برابري است. بدين معنا كه بيمارستان فقط هفت درصد مالياتي را كه بايد بپردازد ابراز كرده است. درآمد و ماليات واقعي‌ اين بيمارستان ممتاز تهران در سال 90 و 91 چقدر خواهد شد؟ الله اعلم!

5- مفاد جدول فوق مي‌گويد؛ وقتي يك مودي تحصيل‌‌كرده، باسواد، متخصص، فرهيخته ، فرزانه و روشنفكر در قالب هيئت‌مديره يا سهامدار يك بيمارستان خصوصي درآمد مشمول ماليات 5 ميليارد و چهارصد ميليون توماني خود را سيصد و شصت ميليون تومان اعلام و ابراز مي‌كند ، از فلان دلال معامله‌گري كه زيرزميني تجارت مي‌كند چه انتظاري داريم.

6- سخن اينجاست كه چطور و چگونه مي‌شود اين‌گونه حساب‌سازي كرد. پاسخ روشن است ثبت نشدن درآمدهاي واقعي و انعكاس فقط بخشي از درآمدها در صورت‌هاي مالي و نهايتا پنهان كردن قسمت اعظم آن كه نامش را مي‌گذارند زيرميزي و كيست كه چنين دريافت و پرداختي را كلاهبردارانه نداند؟

7- كلاه بر سر چه كسي؟ اين تحت حضرات كلاه مردم بيمار و مستاصل را با گرفتن زيرميزي به مبالغ خارج از تعرفه از سرشان بر مي‌دارند و بعد با نپرداختن ماليات متعلقه‌ همان كلاه را بر سر دولت بخوانيد درآمد عمومي و خزانه داري كل كشور مي‌گذارند.

8- آش «زيرميزي» كه آن روي ديگر دريافتي‌هاي ستون درآمد بيمارستاني است آنقدر شور شد كه وزارت بهداشت ، درمان و ‌آموزش پزشكي هم فهميده است ولي منفعلانه با برخورد توصيه مآبانه (نه قانوني) به جاي معرفي به تعزيرات، صدايش درآمد اما چه فايده؟

9- امروزه جنابان آ‌قايان اطباء محترم و سهامداران معزز بيمارستان‌هاي خصوصي براي دور زدن ترفند افشاء شده زيرميزي از روش‌هاي ديگري استفاده مي‌كنند كه برخي از اين ترفندها به شرح زير در اين مقال رونمايي مي‌شود.

الف- بيماران موسوم به گلوبال:
بيمار گلوبال بيماري است كه كليه هزينه‌هاي درمان را به پزشك پرداخت مي‌كند و هزينه‌هاي بيمارستان را پزشك در وجه حسابداري به مبالغ توافقي نه واقعي پرداخت مي‌كند.

ب- هزينه‌هاي جراحي اسمي و رسمي
اين روش بدين‌گونه است كه پزشك مثلا براي برخي از جراحي‌هاي پرخرج از جمله زيبايي شكم كه اصطلاحا ABDOMINOPLASTY ناميده مي‌شود و هزينه بالايي دارد ، پول هنگفتي از بيمار دريافت مي‌كند ولي در اسناد پزشكي از عناوين ديگر و كم هزينه‌اي مثلا فتق (هرئي اين‌گوئينال) صورت حساب مي‌شود كه هزينه‌اي به مراتب كمتر دارد و بدين ترتيب آن مبلغي كه جراح از بيمار مي‌گيرد مي‌شود با آن مبلغي كه از بيمه دريافت مي‌شود و يا به حساب درآمد بيمارستان منظور مي‌شود در مواردي حتي يك چهارم مبلغ دريافت و پرداخت شده هم نيست. ولي علي‌الظاهر همه چيز قانوني و ممهور به مهر پزشك متخصص است.

10- اوايل شروع بحران سوريه مردم ما شاهد بودند كه نامه‌اي با امضاي 200 پزشك متخصص، كه در صدر و ذيل اين ليست 200 نفره برخي از اطباء مدعي اصلاحات و مدعي روشنفكري هم بودند، خطاب به بشاراسد نوشته شد كه مفهوم و مضمون نامه اين بود كه رئيس‌جمهور سوريه حكومت را رها كند و دو دستي تحويل كساني بدهد كه امروز تروريست‌ بودن و آدمخوار بودن آنها بر همگان ثابت شده است.

 اين حمايت سياسي از اولاد و احفاد هند جگرخوار را اگر   با رفتار مالي محاسباتي و مالياتي بر شمرده شده اين موديان كه در پرداخت ماليات چه در مقام يك مودي حقيقي و چه در موقعيت شخصيت حقوقي برخي از اين موديان به عنوان سهامدار بيمارستان‌هاي خصوصي قرار دهيم اهميت پاسخگويي به پرسش مطروحه درصدر اين مقال كه به راستي «در بيمارستان‌هاي خصوصي چه مي‌گذرد» اهميت مي‌يابد.

11- اين مقال را براي جلب توجه مخاطبين اعم از مردم غير مسئول و دستگاه‌هاي نظارتي مسئول به جدول زير كه مبين تصرف غير قانوني در وجوه درآمد عمومي كشور (ماليات) فقط يكي از ده‌ها بيمارستان خصوصي يا درجه يك و ممتاز فقط در يك شهر از 700 شهر كشور است رونمايي مي‌نمايد تا اولا مخاطب مسئول (متولي امر نظارت بر عملكرد جامعه حسابداران رسمي) از حساب‌سازي موديان و ثانيا از ميزان پايبندي به قانون توسط تحصيلكرده‌ترين قشر كشور وچگونگي تخلف با وصف مجرمانه تصرف غير قانوني در وجوه دولت در بخش سلامت، آن هم فقط در يك بيمارستان خصوصي در يك شهر از مجموع 700 شهر كشور آگاه گردد.غلامرضا انبارلويي/رسالت

وضعيت مالياتي بيمارستان X به روايت صورت‌هاي مالي






اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار