دانشنامه سياسي/

گزينه احتمالي وزارت كشور كابينه يازدهم/ حجت‌الاسلام و المسلمين مجيد انصاری کيست؟

"مجید انصارى" در تاريخ 10 فروردین 1333 در روستاى خانوک از توابع زرند کرمان در خانواده‌‏اى متوسط و بسیار متدین به دنیا آمد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران، "مجید انصارى" در تاريخ 10 فروردین 1333 در روستاى خانوک از توابع زرند کرمان در خانواده‌‏اى متوسط و بسیار متدین به دنیا آمد. 

پدر وی، حاج اکبر فرزند محمد بن على بن ابوالحسن، از معتمدان و متدینان بنام و مورد علاقه شدید مردم بود که شغل اصلى‌اش خواربارفروشى بوده است، امّا به دلیل برخوردارى از مطالعات اسلامى و تاریخى و روحیه شجاعت و دفاع از حق به وعظ و خطابه و انجام خدمات دینى و اجتماعى مي‌پرداخت.  
 
انصاري تحصیلات ابتدایى را در دبستان خانوک به پایان رساند و سپس عازم حوزه علمیه معصومیه کرمان شد و از سال 1346 تا 1349 در اين مدسه دروس مقدّمات، ادبيات و منطق را از حضرات آیات و حجج اسلام روحانى، حقیقى، شاکرى، سید ابوالقاسم موسوى و حسنى فرا گرفت.
 
وي در سال 1349شمسى وارد حوزه علمیه قم شد و پس از اتمام دروس عمومى حوزه،  تا سال 1357 به فراگیرى دروس سطح خارج فقه و اصول پرداخت که در اين‌ سال‌ها، حضرات آیات بنى فضل، اعتمادى، ستوده، سید مصطفى محقق، سید على محقق،  وحید خراسانى و  آیةاللّه تبریزى از اساتيد انصاري بودند.
 
وي هم‏چنین در درس‏‌هاى اصول عقاید، تفسیر قرآن، نهج البلاغه و اخلاق حضرات آیات مکارم شیرازى، مشکینى، نورى همدانى و خزعلى شرکت مي‌کرد.
 
بعد از پیروزى انقلاب اسلامى ایران نیز علي‌رغم مشاغل فراوان، انصاري در تهران از محضر اساتید بزرگوار حضرات آیات صانعى، موسوى اردبیلى، محمدى گیلانى و سید محمد بجنوردى بهره برد و دروس جدید را نیز تا مقطع کارشناسى ارشد در رشته حقوق خصوصى در دانشگاه آزاد تهران طى کرد.  
 
انصاري در کنار تحصیل و تدریس از دوران جوانى به امر تبلیغ نيز  مشغول بوده و ترویج اندیشه‏‌هاى امام ، تشکیل کتاب‏خانه، سازمان‏دهى گروه‏‌هاى جوان، تشکیل کلاس‌‏هاى ویژه نوشتن و کارگردانى نمایش‏نامه‏‌هاى انقلابى از جمله فعاليت‌هاى فرهنگى و سیاسى وي در آن دوران بود.
 
وي در حوادث مهم قم از جمله حادثه «نوزده دى» حضور داشته و از فعالان آن حادثه تاریخى بوده است و مجروح نيز شده بود. 

انصاري در آستانه پیروزى انقلاب در زرند کرمان و پابدانا مرکز معادن ذغال‏‌سنگ کشور به امر سازمان‏دهى مبارزات کارگرى و دیگر اقدامات ضرورى مشغول بوده و شیرین‏‌ترین خبر تاریخ زندگى‌اش، یعنى پیروزى انقلاب و فروریختن نظام شاهنشاهى را شنیده است.  
 
تشکیل جهاد سازندگى، سپاه پاسداران و دیگر نهادهاى ضرورى انقلابى و سرپرستى آن‏ها از دیگر اقدامات انصاري در سال 1358 بود.
 
وي در سال 1359شمسى، در سن 26سالگى به نمایندگى از سوى مردم زرند کرمان به مجلس شوراى اسلامى راه یافت و هم‏چنین در دوره سوم مجلس شوراى اسلامى، بار دیگر از سوى مردم زرند کرمان به نمایندگى انتخاب شده بود. در دوره پنجم و ششم مجلس شوراى اسلامى نیز به نمایندگى از سوى مردم تهران در مجلس حضور داشت.
 
خدمت‏گزارى در بیت، دفتر، مؤسسه نشر آثار و مرقد حضرت امام خمینى(ره)، خدمت‏گزارى به حجّاج بیت الله الحرام از طریق بعثه حضرت امام از دوران نمایندگى حجت‌الاسلام و المسلمین  موسوى خوئینى تا حجت‌الاسلام و المسلمین کروبى و حجت‌الاسلام و المسلمین رى‏شهرى در سمت معاونت بازرسى، عضویت در شوراى مرکزى «مجمع روحانیون مبارز» و عضویت در کمیته سیاسى آن از بدو تأسیس که با تشویق و راهنمایى حضرت امام خمینى، عضویّت در هیئت مدیره مدارس علمیّه کرماني‌ها در قم و کرمان با انتخاب حضرت امام خمینى(ره) از ديگر فعاليت‌هاي انصاري بوده است.
 
وي همچنين در سومین دوره انتخابات خبرگان رهبرى به نمایندگى از سوى مردم استان تهران برگزیده شد  و در کمیسیون‏‌هاى آیین‏‌نامه و فعّال کردن مجلس خبرگان رهبرى عضویت داشت و از سال 1380 تا 1390 عضو دوره‌های سوم و چهارم مجمع تشخیص مصلحت نيز بوده است.

انصاري در سال آخر ریاست‌جمهوری سید محمد خاتمی به‌عنوان معاون حقوقی و پارلمانی رئیس‌جمهور در هیأت دولت نیز حضور داشت. او همچنین اولین رئیس سازمان زندان‌های جمهوری اسلامی از سال
۱۳۶۵ تا ۱۳۶۶ بود.

وی دبیر اجرایی تشکل سیاسی اصلاح طلب مجمع روحانیون مبارز می‌باشد و  عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

گفتني است در سايت‌ها و خبرگزاري‌هاي معتبر از حجت‌الاسلام و المسلمين مجيد انصاري به عنوان گزينه احتمالي وزارت كشور كابينه يازدهم ياد مي‌شود، خبري كه هنوز از هيچ يك از منابع رسمي تأييد نشده است.


انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Pakistan
مجید
۱۲:۵۰ ۲۰ تير ۱۳۹۶
امیدورایم کابینه جدید کار آمد باشه
آخرین اخبار