دانشنامه سياسي/

گزينه احتمالي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي كابينه يازدهم/ علي جنتي کيست؟

"علي جنتي" به عنوان سفير ايران در کويت در دولت هاشمي و خاتمي بود که در دولت احمدي‌نژاد به عنوان معاون سیاسی وزیر کشور منصوب شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران، "علی جنتی" متولد 1328 و پسر "احمد جنتی" است که به عنوان يک سیاست‌مدار و دیپلمات ایرانی  به شمار مي‌آيد.

جنتی از دانش‌آموختگان مدرسه حقانی قم و از نزدیکان "محمد منتظری" به شمار می‌رفت. پیش از انقلاب در مبارزه مسلحانه علیه حکومت وقت ایران فعال بود و ناچار به فرار از ایران شد و تا هنگام پیروزی انقلاب در کویت  زندگی می‌کرد.

وي در سال ۱۳۵۹ رئیس صدا و سیمای استان خوزستان و در سال ۱۳۶۳ استاندار خوزستان شد.

در سال ۶۷ ریاست دفتر اکبر هاشمی‌رفسنجانی رئیس مجلس را برعهده گرفت و در دوران ریاست‌جمهوری هاشمی به استانداری خراسان و سپس سفارت ایران در کویت برگزیده شد و تا پایان دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی در این مقام باقی ماند.

جنتي با پیروزی "احمدی‌نژاد" در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۴ از کویت فراخوانده و به عنوان معاون سیاسی وزیر کشور (پورمحمدی) منصوب شد، اما در آستانه انتخابات شوراها و مجلس خبرگان در سال ۱۳۸۵، تحت فشار برخی اطرافیان و نزدیکان "محمود احمدی‌نژاد" از این سمت کنار گذاشته و بار دیگر به عنوان سفیر به کویت فرستاده شد اما در سال ۱۳۸۹ از این مقام برکنار شد.

پیش از این  در سايت‌ها و خبرگزاري‌هاي معتبر از علي جنتي به عنوان گزينه احتمالي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي كابينه يازدهم ياد مي‌شد، خبري كه تا معرفی کابینه دکتر روحانی در صحن علنی مجلس توسط هيچ يك از منابع رسمي تأييد نشد.


 انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار