هم کلامي با حجت الاسلام و المسلمين واعظ موسوي؛

شب هايي که در کنار خانواده قدر دانسته مي شود

روايت است که پيامبر اکرم (ص) در شب هاي قدر، روي صورت فرزندان شان آب مي پاشيدند و با محبت و مهرورزي آن ها را براي شب زنده داري در شب‌هاي قدر بيدار نگه مي داشتند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،صدايش را آرام و نجوا گونه بلند مي کند تا «رضا» و «نازنين» هم با او تکرار کنند:

- سبحانک يا لا اله الا انت، الغوث الغوث خلصنا من النار يا رب...

با همان لحن کودکانه شان تکرار مي کنند و پدر و مادر هم کمک مي کنند تا کلمات را درست ادا کنند.

چند فرازي که از دعاي جوشن کبير مي گذرد، نازنين با لحني پرسش گونه مي پرسد:

- اين دعا براي چيه مامان؟ چرا شما و بابا گريه مي کنين؟

- اين دعا واسه اينه که از خدا بخوايم کمکمون کنه، از خدا بخوايم که آينده خوبي واسه ما و شما رقم بزنه و از خدا بخوايم که گناهانمون رو ببخشه. تو هم هرچي مي خواي از خدا بخواه دختر گلم.

مادر، جواب نازنين را اين طور مي دهد و دوباره با هم تکرار مي کنند؛ سبحانک يا لا اله الا انت....

حالا نازنين و رضا دست هاي کوچک شان رو به آسمان است، پدر از صداي آرام شان چيزي مي شنود:

- خدا جون! ازت مي خوام بابا و مامان منو ببخشي تا ديگه اين طوري گريه نکنن...

شبي براي خانواده

خانواده گرايي و توجه به روابط خانوادگي موضوعي است که همواره در دين اسلام و توسط ائمه اطهار (ع) مورد تاکيد قرار گرفته است؛ موضوعي که البته در برخي روزها و شب ها اهميتي دو چندان پيدا مي کند. بد نيست براي درک بيشتر اين موضوع و اهميت شب زنده داري در شب هاي قدر، آن هم در کنار خانواده به روايتي اشاره کنيم.

روايتي از بحار الانوار که به شب زنده داري پيامبر (ص) در کنار خانواده در شب قدر اشاره دارد؛ روايت است که پيامبر اکرم (ص) در شب هاي قدر، روي صورت فرزندان شان آب مي پاشيدند و با محبت و مهرورزي آن ها را براي شب زنده داري در شب‌هاي قدر بيدار نگه مي داشتند.

به هر روي براي اين که بيشتر از اهميت اين موضوع آگاه شويم، موضوع «تحکيم خانواده در شب هاي قدر» را با حجت الاسلام و المسلمين واعظ موسوي کارشناس و محقق سبک زندگي اسلامي به بحث گذاشتيم.

کودکان و شب هاي قدر

گفت و گو را ابتدا با موضوع همراهي کودکان با پدر و مادر در شب هاي قدر آغاز مي کنيم، حجت الاسلام واعظ موسوي در اين زمينه ابتدا تاکيد مي کند که براي همراهي کودکان، پدر و مادر بايد مقبول و محبوب فرزندشان باشند، مثل پيامبر اکرم (ص) و يا حضرت فاطمه زهرا (س) که کودکان و فرزندان شان را براي شب زنده داري در اين شب‌هاي عزيز بيدار نگه مي داشتند؛ بنابراين شرط اول در اعمال هر رويکرد ديني براي کودکان اين است که پدر و مادر مقبول فرزند باشند تا حرف ها و عملکرد آنان را بپذيرند، در غير اين صورت ممکن است کودکان موضع بگيرند و قبول نکنند.

او اين موضوع را پيش نياز اصلي براي همراهي کودکان در شب زنده داري شب هاي قدر عنوان مي کند و مي گويد: توصيه مي کنيم که پدر و مادرها فرزندان شان را با فرهنگ احيا و شب زنده داري آشنا کنند؛ برخي والدين فقط گليم خودشان را از آب مي کشند و فرزندان را به تلويزيون واگذار مي کنند اما وظيفه والدين مسئوليت پذير اين است که سعي کنند فرهنگ غني شب هاي قدر را به فرزندان خود منتقل کنند.

«قدر»ي براي پيوند خانواده

واعظ موسوي سپس از فرهنگ احيا به عنوان بخشي از فرهنگ عمومي و اجتماعي جامعه ياد مي کند و اين طور ادامه مي دهد: «احيا و شب زنده داري جداي از مباحث اعتقادي و کلامي به عنوان يک فرهنگ عمومي در جامعه ما مطرح است و همين موضوع تقويت پيوندهاي خانوادگي و تحکيم روابط خانواده ها را به دنبال خواهد داشت.

 خانواده ‌هايي را مي شناسيم که هر سال در منزل يکي از فاميل جمع مي شوند و اعمال شب هاي قدر را انجام مي دهند، اما عده اي دوست دارند اين شب ها را در خلوت احيا کنند، بايد توجه داشت که خلوت ارزشمند است اما اسلام فقط دين خلوت نيست، بلکه دين ارتباطات اجتماعي و خانواده و افراد اجتماعي هم است.»

اين محقق تصريح مي کند که قرآن و ائمه اطهار (ع) بر انجام اعمال عبادي همچون شب زنده داري در کنار مردم و همراه با ديگران تاکيد کرده است: «برخي خيلي فردي عمل مي کنند، تنها در خانه مي‌نشينند و از طريق تلويزيون و يا راديو اعمال شب قدر را انجام مي دهند ولي بايد توجه داشت که در اين گونه برنامه ها بايد در جمع ديگر مسلمانان حضور داشت.»

برگزاري مراسم شب‌هاي قدر در کنار خانواده مطلوب پروردگار است

حجت الاسلام و المسلمين واعظ موسوي در ادامه اين گفت و گو  به خراسان مي گويد: بسياري از برکات اجتماعي در پرتو همين پيوندها و روابط خانواده ها در مراسم و مجالس مذهبي همچون شب هاي قدر پديد آمده است؛ بنابراين برگزاري مراسم شب هاي قدر در کنار خانواده و يا در قالب گروه هاي اجتماعي مطلوب پروردگار است همانطور که خداوند عز و جل در حديث قدسي مي فرمايد «من محبت خودم را محقق کردم براي کساني که در راه من مهرورزي کنند.»

توصيه درباره توجه به روابط خانوادگي به خصوص در مسائل معنوي، موضوع ديگري است که واعظ موسوي اين طور درباره آن بحث مي کند: «اين مهم است که پدرو مادرها بتوانند در خانواده خود فرزندان را تشويق به احيا و شب زنده ‌داري در شب هاي قدر کنند .

اما متاسفانه برخي پدر و مادرها خود در هيئات و جلسات مذهبي شرکت مي کنند و توجهي به فرزندشان نمي کنند، اين درست نيست چرا که با توجه به اين آيه شريفه قرآن که مي فرمايد «خودتان و خانواده تان را از آتش حفظ کنيد» ما در مقابل خانواده خود مسئوليم؛ بنابراين اگر برگزاري مراسم احيا وشب زنده داري در خانواده موجب شود که يکي از اعضاي خانواده جذب اين مسائل معنوي شود بسيار ارزشمند است که اين کار را انجام دهيم.»
برچسب ها: شب ، قدر ، باشگاه ، شبانه ، خانواده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار