پس از گذشت شش ماه؛

جکت غرق‌شده فاز ۱۳ در محل جدید استقرار یافت/ تجربه بازیابی جکت فاز ۱۳ ملی می شود

مدیرعامل شرکت صدرا با اشاره به بازیابی جکت غرق‌شده فاز ۱۳ در مدت حدود ۶ ماه گفت: این جکت چهارشنبه هفته گذشته در محل جدید مستقر و نصب شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، مهدي اعتصام در نشست خبري، با اشاره به بازیابی جکت غرق شده فاز 13 که در تاریخ ۱۰بهمن ۹۱ رخ داد، گفت: براساس اطلاعاتی که در آن تاریخ بدست آوردیم، لغزندگی بستر دریا موجب شد، تا این جکت در آب‌های خلیج فارس غرق شود.
 
اعتصام اظهار داشت: از آن تاریخ تا 23 بهمن ماه تیم‌های غواصی و کارشناسان ما آماده بازیابی این جکت بودند به طوری که بارها به محل غرق جکت نیرو فرستادیم، اما به دلیل بدی آب و هوا نتوانستیم، تا جکت را خارج کنیم.
 
گفتنی است؛ جكت فاز ۱۳ توسعه ميدان گازي پارس جنوبي بهمن ماه سال گذشته دچار حادثه و غرق شد كه بعد از مناسب شدن شرايط جوي، عمليات بازيابي و نصب جكت آغاز شد و چهارشنبه گذشته مراحل پاياني نصب به اتمام رسيد.
 
وی با اشاره به اینکه مکان جدیدی برای نصب این جکت توسط کارفرما به ما ابلاغ شد، گفت: در فاز 13 عملا یک جکت اصلی و یک جکت فرعی داشتیم که جکت اصلی قبلا نصب شده بود و جکت که غرق شد، یک جکت فرعی بود.
 
اعتصام ادامه داد: پس از ارزیابی‌های اولیه به این نتیجه رسیدیم که جکت غرق شده به هیچ عنوان آسیب جدی ندیده و می‌‌توان عملیات بازیابی و ریکاروری را روی آن انجام داد.
 
مدیرعامل شرکت صدرا تصریح کرد: با همکاری کار فرما و متخصصان شرکت صدرا به این جمع‌بندی رسیدیم که 10 روز زمان برای عملیات ریکاوری و بازیابی این جکت نیاز است، از این رو از تاریخ 9 خرداد ماه تا تاریخ 9 تیرماه هم عملیات بازیابی ریکاوری انجام شد و هم توانستیم جکت را از حالت غرق شده به حالت ایستاده بیاوریم به همین دلیل در اولین قدم عملیات ریکاوری با موفقیت انجام شد اما به دلیل بدی آب و هوا نتوانستیم این جکت را در بستر دریا محکم کنیم به همین دلیل عملیات محکم کردن پایه‌های جکت در بستر دریا در چهارشنبه هفته گذشته با موفقیت انجام شد و هم‌اکنون این جکت آماده نصب تجهیزات حفاری به منظور حفاری چاه‌های فاز 13 است.
 
اعتصام افزود: تجهیزات حفاری فاز 13 نیز در هفته‌های آینده به ایران می‌رسد و کار حفاری به زودی انجام خواهد شد.
 
مدیرعامل شرکت صدرا با اشاره به اینکه شرکت‌های خارجی به ما فشار می‌آوردند و اعلام می‌کردند که خارج کردن این جکت و تعمیر آن باید توسط شرکت‌های خارجی صورت گیرد، خاطرنشان کرد: اما تمام فعالیت‌های ریکاوری و عمود‌سازی جکت توسط متخصصان شرکت صدرا انجام شد و هیچ گونه دخالتی از سوی شرکت‌های خارجی در این زمینه انجام نشد.
 
مدیرعامل شرکت صدرا افزود: عملا از مدت غرق شدن این جکت تا خروج آن و نصب در محل جدید حدود 6 ماه زمان برد، ولی توانستیم در این مدت جکت‌های فاز‌های 17 و 18 و فاز 22، 23 و 24 را نصب کنیم که این اقدام ما موجب نشد، تا در زمان‌بندی اولیه تأخیری صورت پذیرد.
 
اعتصام افزود: به طور کلی حادثه غرق شدن جکت در عملیات توسعه فاز 13 نیز خللی وارد نکرد، زیرا نصب جکت غرق شده همزمان با عملیات حفاری چاه‌های این فاز شد.
 
وي نظر كارشناسان شركت صدرا در خصوص علت اصلي وقوع حادثه را لغزيدگي بستر دريا عنوان كرد.
مدير عامل شركت صدرا با گلايه از مطرح شدن بحث هاي متفاوت و تبليغات منفي در زمان بروز اين حادثه ، گفت: در آن زمان دلايلي از جمله شكسته شدن اچ ال ۵۰۰۰، ضعيف بودن تجهيزات بكارگرفته شده، محدوديت هاي تحريم، نبود نيروهاي متخصص از عوامل غرق شدن جكت عنوان شد.

وي موفقيت در عمليات بازيابي و نصب جكت را بهترين پاسخ به اين گونه سياه نمايي ها عنوان كرد و گفت: در بازديدهاي به عمل آمده از شرايط جكت در بستر دريا، مشخص شد كه نحوه استقرار و سلامت جكت از وضعيت مناسبي برخوردار است.

اعتصام اضافه كرد: قبل از انجام عمليات بازيابي به دليل اين كه شرايط نصب در نقطه مورد نظر (نقطه C) مهيا نبود، مكان يابي جديد انجام و نقطه (D) براي استقرار دكل تعيين شد.

مدير عامل شركت صدرا افزود: به دليل مهيا نبودن شرايط جوي عمليات احيا(ريكاوري) در اول خرداد ماه امسال آغاز شد و يازدهم خرداد ماه جكت از بستر دريا خارج و پس از يك ماه نگاه داشتن جكت در نقطه جديد، در تاريخ نهم تيرماه امسال عمليات نصب آغاز شد و تا دوم مرداد ماه جاري ادامه يافت.

وي ادامه داد: عمليات طراحي، بازيابي و نصب جكت را به طور كامل شركت صدرا انجام داد و بجز اجاره يك دستگاه (ROV)، از امكانات و تجهيزات هيچ شركت خارجي و داخلي در اين عمليات استفاده نشد.

وي افزود: در طول اين مدت كه جكت فاز ۱۳ غرق شد و پس از آن بازيابي و نصب صورت گرفت، شركت صدرا ۲ جكت فاز ۱۷- ۱۸ و ۲۲ تا ۲۴ را نصب كرد و هم اكنون دستگاه حفاري بر روي اين جكت ها در حال انجام عمليات حفاري است.

يادآور مي شود، جكت ۱۳۰۰ تني فاز ۱۳ پارس جنوبي در تاريخ دهم بهمن ماه ۱۳۹۱هنگام نصب، در اعماق ۸۰ متري آبهاي خليج فارس غرق شد.

شركت صنعتي دريايي ايران ( صدرا) پيمانكار و مجري پروژه طراحي، ساخت و نصب اين سازه دريايي بوده است.

با بهره برداري از پالايشگاه فاز ۱۳ پارس جنوبي در عسلويه روزانه ۵۰ ميليون متر مكعب گاز شيرين، روزانه ۸۰ هزار بشكه ميعانات گازي، روزانه ۲۹۰۰ تن (سالانه ۱.۰۵ ميليون تن ) گاز مايع LPG ، روزانه ۲۷۵۰ تن (سالانه ۱ ميليون تن) اتان به منظور تامين خوراك واحدهاي پتروشيمي و روزانه ۴۰۰ تن گوگرد توليد مي‌شود.

طرح توسعه فاز ۱۳ پارس جنوبي با مشاركت پيمانكاران ايراني و با برآورد هزينه پنج ميليارد و ۱۸۰ ميليون دلار در دست اجراست. شركت پترو پايدار ايرانيان، شركت مپنا و صدرا (شركت صنعتي دريايي ايران) اعضاي كنسرسيوم اجرايي اين پروژه هستند.

وی در پایان با اشاره به میزان خسارت که بر این جکت ایجاد شده است، گفت: خوشبختانه جکت از نظر فنی سالم بود و تنها هزینه‌ای که برای شرکت در برداشت هزینه انجام دوباره فرآیند نصب جکت در بستر جدید بوده است که با هماهنگی شرکت بیمه این هزینه نیز پرداخت می‌شود.

انتهای پیام/
برچسب ها: جکت ، نصب ، فاز ، پارس جنوبی ، مستقر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار