نگاهی به ضربت خوردن امیرالمومنین علی (ع) در صفحه تقویم از رادیو قرآن

برنامه "صفحه تقویم" در روز ضربت خوردن امیرالمومنین علی (ع) یکشنبه 6 مرداد ماه به بیان بخشی از زندگی آن حضرت می پردازد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی رادیو قرآن؛ در برنامه "صفحه تقویم"  یکشنبه 6 مرداد ماه 1392 هجری شمسی مطابق19 شعبان المعظم 1434هجری قمری برابربا  28جولای  2013میلادی مهمترین رویدادهای تاریخی  بیان می شود.

ضربت خوردن امام علی (ع) به دست عبدالرحمن ابن ملجم مرادی به سال 40 هجری قمری , وفات  غیاث  الدین جمشیدکاشانی منجم و ریاضیدان مسلمان در سال 832 هجری قمری, شهادت میرباقر طباطبایی نژاد فرمانده قرارگاه تاکتیکی نصر در سال 1367 هجری شمسی  از مهمترین رویدادهای تاریخی این روز است.

همه پرسی اصلاحیه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در سال1368 هجری شمسی  نیز در چنین روزی برگزار شد , همچنین این روز  به روز ترویج آموزش های فنی و حرفه ای نامگذاری شده است.

نوزدهم رمضان مصادف با سالروز ضربت خوردن حضرت اميرالمؤمنين علي(ع) است ؛ شيعيان جهان از ديشب به مدت چند روز در غم از دست دادن بزرگترين پيشواي خود، ابرمرد تاريخ، سمبل و اسوه يگانه پرستي، عدالت، آزادي، انسانيت، صداقت، پاكدامني، تقوي و اصول گرايي به سوگ مي نشينند.

علي(ع) تنها رهبري است كه وقتي اسم او به زبان مي آيد، همه مردم جهان حتي غيرمسلمانان جهان هم متاثر مي شوند. به گفته يكي از محققان بزرگ نهج البلاغه، هنوز هيچ كس پيدا نشده است كه حقيقت وجودي علي(ع) را آن طور كه بوده، درك كند و به عظمت آن حضرت پي ببرد.

على عليه السلام رو بسوى مسجد نهاد و به پشت بام رفت و اذان صبح را اعلام فرمود و بعد داخل مسجد شد و خفتگان را بيدار نمود و سپس به محراب رفت و به نماز صبح ايستاد و چون به سجده رفت عبد الرحمن بن ملجم با شمشير زهر آلود در حاليكه فرياد ميزد لله الحكم لا لك يا على ضربتى بسر مبارك آنحضرت فرود آورد و شمشير او فرق مبارك علي (ع) را تا پيشانى شكافت.

خون از سر مبارك على عليه السلام جارى شد و محاسن شريفش را رنگين نمود و در آنحال فرمود : بسم الله و بالله و على ملة رسول الله فزت و رب الكعبة (سوگند بپروردگار كعبه كه رستگار شدم) و سپس اين آيه شريفه را تلاوت نمود: منها خلقناكم و فيها نعيدكم و منها نخرجكم تارة اخرى (شما را از خاك آفريديم و بخاك بر ميگردانيم و بار ديگر از خاك مبعوث‏تان ميكنيم) و شنيده شد كه در آنوقت جبرئيل ميان زمين و آسمان ندا داد و گفت: تهدمت و الله اركان الهدى و انطمست اعلام التقى و انفصمت العروة الوثقى قتل ابن عم المصطفى قتل على المرتضى قتله اشقى الاشقياء (بخدا سوگند ستونهاى هدايت در هم شكست و نشانه‏هاى تقوى محو شد و دستاويز محكمى كه ميان خالق و مخلوق بود گسيخته گرديد پسر عم مصطفى صلى الله عليه و آله كشته شد،على مرتضى به شهادت رسيد و بدبخت‏ترين اشقياء او را شهيد نمود.)

برنامه"صفحه تقویم" که هرروز ساعت 8:40 صبح به مدت 5دقیقه از رادیو قرآن پخش می شود کاری از گروه مناسبت های ویژه و به سردبیری و تهیه کنندگی فاطمه گنجی است و عبد ا... فجری و مریم صلحی گویندگی آن را برعهده دارند.

شایان ذکر است؛ در برنامه "صفحه تقویم" به فراخور موضوع، کارشناسان مختلف حضور می یابند و درخصوص رویداد مهم تاریخی آن روز مطالبی را برای شنوندگان  بیان می کنند./ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار