روزه 24 ساعته ده‌ها نماينده کنگره آمريکا در حمایت از تعطیلی گوانتانامو

ده‌ها تن از نمایندگان مسلمان،‌کاتولیک، پروتستان و یهودی کنگره آمریکا در اقدامی نمادین روزه‌ای 24 ساعته گرفتند و خواستار بسته شدن زندان گوانتانامو شدند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، این در حالی است که وزارت دفاع آمریکا پیشتر اعلام کرده بود مقامات قضایی و امنیتی آمریکا قصد دارند در آینده با بررسی مجدد پرونده برخی از زندانیان گوانتانامو مشخص کنند آیا این افراد همچنان برای امنیت آمریکا و شهروندان آن تهدید محسوب می شوند یا خیر.

بررسی دوباره پرونده زندانیان پایگاه گوانتانامو قولی بود که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در ماه مارس سال 2011 داد. قرار است در این راستا، پرونده 71 نفر از 166 زندانی گوانتانامو، که پیش از این مقامات آمریکا بسیاری از آنها را تهدیدهای جدی برای آمریکا می دانستند،‌ مورد بررسی مجدد قرار گیرد.

این نمایندگان در اقدامی سیاسی مذهبی، روزه 24 ساعته نمادین گرفتند و از اوباما و کنگره خواستند زندان گوانتامو را هر چه زودتر ببندند.

این نمایندگان کنگره آمریکا روز چهارشنبه و در مراسمی با حضور خبرنگاران در واشنگتن، روزه خود را باز کردند.

خبر بررسی مجدد پرونده زندانیان گوانتانامو در آینده در حالی منتشر شده است که باراک اوباما در ماه مه اعلام کرد همچنان مصمم است زندان بحث برانگیز گوانتانامو را مطابق قولی که در تبلیغات انتخاباتی سال 2008 داد،‌ برای همیشه ببندد. همچنین این خبر در حالی منتشر شده است که شمار زیادی از زندانیان گوانتانامو از شش ماه پیش در اعتراض به رفتار توهین آمیز نگهبانان زندان و همچنین شرایط بازداشت خود اعتصاب غذا کرده اند.

تد بریسال، از مسئولان نظامی آمریکا، با انتشار بیانیه ای اعلام کرد کمیسیون های موقت مسئول بررسی پرونده زندانیان گوانتانامو، قانونی بودن بازداشت 71 زندانی گوانتانامو را بررسی نخواهندکرد بلکه تلاش خواهند کرد مشخص کنند آیا این افراد همچنان برای آمریکا خطرناک هستند و باید در زندان نگهداری شوند یا خیر.

طبق این بیانیه، در بررسی مجدد پرونده هر یک از این زندانیان، جلسات استماعی ترتیب داده خواهد شد که در آن زندانیان یا نمایندگان آنها استدلالات خود را مطرح خواهند کرد.

زندانیان گوانتانامو از شش ماه پیش اعتصاب غذای نامحدودی را در اعتراض به بازداشت نامحدود خود و رفتار توهین آمیز زندانبانان آغاز کرده اند. این جنبش اعتراضی فوریه گذشته و پس از آن آغاز شد که ماموران زندان در بازرسی از سلولهای زندانیان گوانتانامو، رفتار توهین آمیزی با قرآن داشتند.

88 تن از 166 زندانی گوانتانامو از اتباع یمن هستند. دولت های جرج بوش و باراک اوباما با اعلام این که اسناد کافی برای محاکمه برخی از زندانیان وجود ندارد، اعلام کردند 86 تن از زندانیان شرایط آزادشدن را دارند. 56 تن از این افراد از زندانیان یمنی گوانتانامو هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار